Vliv biofilního designu, akustika, osvětlení

Květiny v prostoru, tvorba kyslíku, akustické místnosti či dokonalé osvětlení

V poslední době je velkým trendem propojení kanceláří s přírodou, tedy takzvaný biofilní design. Jakou funkci pro vás v prostoru má a kam se bude tento trend vyvíjet?

Michal Štancl: Biofilní design je nedílnou součástí každého nového návrhu kanceláře. Pečlivě vybranou živou zeleň umisťujeme zejména z důvodu navození celkového duševního klidu zaměstnanců. Má blahodárný vliv na jejich celkovou psychiku či soustředění na daný pracovní výkon. Biofilní design však nejsou jen živé rostliny, ale i použití dalších přírodních prvků jako třeba obkladů stěn, oblázků okolo skleněných příček či mechových obrazů.

Vývoj tohoto trendu směřuje ke kompletnímu spojení kancelářských prostor s přírodními prvky a vytvoření dokonalého pracovního prostředí pro každého jednotlivého zaměstnance.

Jak přistupujete k návrhu interiérů a obecně kancelářských prostorů z pohledu akustiky? Jsou nějaké důležité prvky, které by neměly v tomto ohledu v dnešních kancelářích chybět?

Michal Štancl: Při návrhu celkového konceptu kancelářského prostoru je potřeba se zamyslet jaká bude akustika budoucího prostředí, jelikož zvuková pohoda určuje, jak se v něm bude zaměstnanec cítit. Akustické pohody lze docílit jednotlivými prvky v prostoru, například výběrem vhodné akustické pěny a jejím správným rozmístěním na strop nebo stěny. Dále velkou roli hraje výběr podlahové krytiny. Obecně platí, že čím více odrazových ploch (rovný strop, pevná podlaha, okna…) v interiéru je, tím pečlivěji je potřeba uvažovat, jak tento prostor osadit prvky, které zvuk budou více pohlcovat než odrážet. Dokonce i biofilní design v podobě živých rostlinných stěn v interiéru navozuje dobrou akustickou pohodu.

Ne všechny kanceláře dnes disponují dostatečným přírodním světlem. Jak v případě takových klientů řešíte osvětlení pracoviště?

Michal Štancl: Osvětlení kancelářských prostor hraje zásadní v roli v psychice každého pracovníka. Vždy by se mělo dodržet pravidlo, že denní pracovní místo musí být umístěné v blízkosti okna či světlíku s přírodním světlem. Samozřejmě nad každým pracovním místem musí být umístěné i kvalitní osvětlení při nedostatečném přírodním svitu. Ustupuje se od klasických zářivkových světelných trubic kvůli jejich vysoké poruchovosti, problikávaní a vysoké spotřebě elektrické energie.

Nyní se používá metoda LED svítidel, která má navodit denní bílou barvu, jež se nejvíce přibližuje dennímu světlu. Navíc podporuje soustředění na práci a tolik neunavuje oči. Pokud by stále osvětlení pracovní plochy nebylo dostatečné, tak lze dosvítit stolní lampou.

Jak řešíte akustiku prostorů, bavíme-li se například o místech pro telefonování?

Michal Štancl: Pokud navrhujeme prostor pro hovory, tak se prvotně zamyslíme nad tím, jaký má klient rozpočet, zdali sáhnout po typovém řešení, které je obecné velmi drahé, ale z výroby dokonale akusticky řešené i s prvky vzduchotechniky.

Pokud bychom uvažovali nad atypickým řešením prostoru, tak se v převážné většině používá jako obklad odrazových ploch textilní čalounění vyplněné molitanovou pěnou nebo akustické panely z melaminové pěny různých tvarů. V současné době dokážeme pomocí přístrojů přesně změřit akustiku a navrhnout lepší řešení pro dané problematické místo.

Téma podporuje

Na otázky odpovídá

Michal ŠtanclMichal Štancl

Michal Štancl působí jako architekt ve studiu Premier Interiors, kde pomáhal s návrhem pro firmy jako Smartlook nebo Idea Statica.