Správné vybavení kanceláří

Vedle designu kanceláří je správné vybavení jedním z klíčových prvků

Podoba kancelářských prostor si prošla v posledních letech velmi dynamickou proměnou, kterou ještě více umocnily změny přicházející v doprovodu pandemické situace. A tak zatímco dříve byly základním vybavením kanceláří židle s co největším množstvím funkcí, stůl a skříň, dnes kanceláře sází především na variabilitu a stávají se místem setkávání. A na všechny tyto změny museli reagovat i výrobci kancelářského nábytku.

Dnešní kancelářský mobiliář musí být především rezistentní a variabilní, aby nesloužil jen jednomu člověku, ale bez problému se na něm mohli střídat jednotliví zaměstnanci. Zároveň by mělo být jeho použití univerzální, aby pasoval do celé řady prostor. „Když firma zjistí, že jí již staré prostory nevyhovují, stěhuje se a vybavení bere sebou. Proto to nemůže být jen nábytek zasazený do konkrétního prostoru. Pokud se pracovní prostor změní, byl by nábytek dál nepoužitelný. To je ovšem neekologické a neefektivní,“ vysvětluje Jitka Hurábová z LD Seating.

Správné kancelářské vybavení by navíc mělo myslet na zdraví těch, kteří na něm pracují. Je jasné, že kanceláře nikdy nebudou prostředím, které jde zdraví tělesné schránky vyloženě naproti. Stačí však znát několik základních pravidel zdravého pohybu a mít vhodný nábytek a z kanceláře se může rázem stát prostředí, ze kterého neodcházíme rozlámaní a unavení.

Proto aktuální trendy v odvětví kancelářského nábytku hledí vstříc co možná největší variabilitě, a to i v pohybu. Díky tomu může zaměstnanec svou práci vykonávat mnohem komfortněji a zdravěji, byť se stále jedná o práci u počítače.

„My říkáme, že zdravé sezení se neodehrává jenom na židli. Zdravé sezení se odehrává i mimo ni. Je to o celkovém zdravotním stylu a židle je jeho malou součástí. Je samozřejmě potřeba, aby židle dodržovala určitou ergonomii, ale pokud bychom se na to podívali komplexně z celkového kancelářského pohledu, tak je důležité být v pohybu, být variabilní a nesedět osm hodin v kuse na jednom místě ve strnulé pozici,“ vysvětluje Jakub Huráb, jednatel LD Seating s tím, že právě celodenní sezení v jedné pozici je tou největší chybou, kterou zaměstnanci dělají. Ani ta sebelepší židle totiž nikdy nebude rehabilitační pomůckou.

I z toho důvodu se v kancelářích začínají objevovat stoly, u kterých se pracuje vestoje. Zároveň se v prostoru kanceláří začíná objevovat celá řada míst k sezení, na kterých lze různě měnit polohy sedu. Ty ve finále prospívají nejen tělu, ale i mysli. Přece jen se ve skupině lépe diskutuje z pohodlného křesla než zpoza pracovní desky s klasickou židlí.

Designéři a architekti kanceláří dnešní doby se snaží mimo míst, ve kterých se lze naplno ponořit do práce, navrhovat také taková místa, kde si lze naopak odpočinout a volně diskutovat nebo si dopřát naprostého soukromí. Trendem jsou například paravány, pomocí kterých lze variabilně vytvářet jednotlivé zóny pro práci, odpočinek, zábavu i naprostou izolaci.

Z toho vyplývá, že mobiliář nových kanceláří by měl být především pestrý, nabízející celou řadu možností využití. Nemusí být nutně přikovaný na jednom místě, ale zaměstnanci s ním mohou volně pohybovat dle svých potřeb. A pokud to tak zrovna cítí, mohou jej střídat, měnit pozice, ve kterých pracují, a tím příliš nepřetěžovat jednotlivé části svého těla. „Zkrátka aby se lidé v té práci cítili opravdu příjemně. To je teď to největší téma,“ dodává Jitka Hurábová.

Téma podporuje

Na otázky odpovídá

Jitka HurábováJitka Hurábová

Jitka Hurábová je zakladatelkou a šéfkou boskovické firmy LD Seating vyrábějící kancelářské židle. Na trhu působí již přes 20 let a její roční tržby se počítají ve stovkách milionů korun.