Inovace v korporacích 2020

Oslovili jsme největší tuzemské firmy, abychom v nich našli nejzajímavější inovativní projekty, divize či investice, které se objevily v České republice v průběhu roku 2020. Chceme ukázat, že zajímavé a disruptivní nápady nevznikají jen ve startupech a mladých firmách, a inspirovat tak další větší firmy i jejich zaměstnance.

Nejzajímavější inovace v korporacích v roce 2020

Avast

Avast News Companion v prohlížeči Avast Secure Browser

S fake news se na internetu setkalo 80 procent Čechů a naprostá většina (94 procent) z nich přitom alespoň na chvíli uvěřila, že je informace pravdivá. S pandemií koronaviru šíření nepravdivých zpráv nepolevilo, fake news přitom v tomto případě mohou mít zásadní vliv na zdraví a životy milionů lidí. Stále více se tak potvrzuje důležitost toho, aby měli lidé přístup k pravidvým a ověřeným informacím. Z tohoto důvodu Avast vyvinul rozšíření svého webového prohlížeče Secure Browser s názvem Avast News Companion. Doplněk dokáže uživatele upozornit, pokud se vyskytují na stránce, jejíž obsah vykazuje známky politické předpojatosti, a umístí ji na pravolevou škálu. Zároveň uživatele upozorní, zda stránka pracuje s vědeckými, satirickými nebo pochybnými zdroji. Na podobném principu pak algoritmy dokáží ověřit faktickou správnost zobrazeného textu či výroku a odhalit prvky propagandy nebo konspirační teorie. Při analyzování webových stránek vychází Avast News Companion z několika různých zdrojů, mezi které patří například americké portály AllSides nebo MBFC News. Doplněk dokáže také sledovat a následně graficky zobrazit čtecí návyky uživatele, čímž lidé získají lepší přehled o tom, jaké informace je zajímají a z jakých zdrojů nejčastěji vychází. Doplněk Avast News Companion, který řeší jeden z nejzásadnějších sociálních problémů dnešní doby, byl loni představen v beta verzi. Společnost aktuálně pracuje na zahrnutí nových funkcí a plnou verzi si budou moci uživatelé stáhnout v letošním roce. Více

Česká spořitelna

Školení zaměstnanců ve virtuální realitě

Přibližně od poloviny loňského roku začala Česká spořitelna školit své zaměstnance ve virtuální realitě. Různé scénáře s pracovními postupy při práci s hotovostí na pobočce navrhli sami školitelé banky a zaměřili se přitom zejména na postupy, které se hůře popisují tradiční cestou psaných instrukcí a je tak těžší se je naučit. VR aplikace tak má zaměstnancům k efektivnější výuce pomoci interaktivním přístupem „slyším, vidím, dotknu se“ včetně testovacích modulů, kde si zaměstnanci mohou ověřit, do jaké míry si nacvičené procesy osvojili. Samotné virtuální prostředí je výsledkem několika týmů uvnitř České spořitelny a technologické společnosti Cleverlance. Od zavedení VR technologie do procesu školení banka očekává zejména zefektivnění a snížení nákladů. Aplikace doplňuje úvodní školení s lektorem, po jeho absolvování si pracovník banky může kdykoliv pomocí VR headsetu jednotlivé moduly sám zopakovat. Do budoucna Česká spořitelna plánuje zavést formát vzdáleného školení, kdy se zaměstnanec nebude muset ani osobně setkávat se školitelem. Pokud se VR školení osvědčí, banka jej chce rozšířit i do dalších oblastí vzdělávání. Více

ČEZ ESCO

Fotovoltaika za korunu

V Česku roste zájem o ekologii a ČEZ tak zaznamenává nárůst poptávky po střešních fotovoltacikých elektrárnách (FVE). Většinu zákazníků ve firemním a veřejném sektoru však odrazují vysoké investiční náklady, bez dotace se doba jejich návratnosti často prodlouží na více než 15 let. S řešením problému přišel ČEZ ESCO, který odstraňuje největší bariéry ve formě počátečních investic, delší doby návratnosti, administrativy a samotného provozu vlastní elektrárny. Fotovoltaickou elektrárnu postaví ČEZ ESCO v areálu zákazníka, provozuje ji a vyřídí veškerou administrativu a dotace. O FVE se dlouhodobě stará a bere na sebe všechna technická rizika a administrativu spojenou s provozem. Zákazníkům tak přechod na elektřinu z obnovitelných zdrojů výrazně zjednodušuje. Zákazník, ať už ve formě města nebo podniku, tak nemá žádné investiční náklady. Ty na sebe bere právě ČEZ ESCO výměnou za kontrakt na odběr elektřiny a investice se splácí v cenách elektřiny, které jsou typicky stejné nebo nižší než v případě klasického odběru ze sítě, protože z nich odpadají síťové poplatky. I když jde ze strany ČEZ ESCO o formu akvizice nových zákazníků, inovativním způsobem řeší velkou bariéru rozšíření ekologických zdrojů elektřiny. Více

Kaufland Česká republika

Ekologické prodejny nové generace

Maloobchodní síť Kaufland se zapojuje do hledání šetrnějších přístupů k životnímu prostředí. V roce 2020 v Česku otevřela novou generaci ekologických prodejen, kdy například v Rakovníku nabízí ekologické využívání dešťové vody i domky pro hmyz. Všechny nově otevřené a zmodernizované prodejny splňují několik ekologických standardů. Kromě úsporného LED osvětlení či instalací spořičů vody své prodejny Kaufland vybavuje také například rekuperačním zařízením využívajícím k vytápění primárně odpadní teplo z potravinového chlazení, čímž jsou prodejny zcela nezávislé na konvenčních zdrojích vytápění. Pro překlenutí zvýšené potřeby tepla v extrémních mrazech pak využívá tepelná čerpadla. Dále například vzduchotechnika funguje v závislosti na aktuálním obsahu CO2 na prodejní ploše, s ohledem na venkovní a vnitřní teplotu, čímž dochází k úspoře elektrické energie, a přitom je garantována stálá „čerstvost” vzduchu. Navíc u svých prodejen Kaufland buduje rychlodobíjecí stanice pro elektromobily. Vyjmenované kroky samy o sobě tolik inovací nepřináší, snahy Kauflandu o šetrnější přístup k přírodě v souhrnném pohledu ukazují zajímavý příklad i pro další tuzemské firmy. Více o projektu si můžete přečíst <a href="https://www.czechcrunch.cz/2020/04/vyuziti-destove-vody-a-ubytovani-pro-hmyz-kaufland-v-rakovniku-otevrel-ekologickou-prodejnu-nove-generace/" target="_blank">zde</a>. Více

Moneta Money Bank

První finanční aplikace světa dostupná na všech Apple zařízeních

Aplikace Smart Banka byla na jaře 2020 vůbec první finanční aplikací na světě, která byla dostupná na všech platformách a celém ekosystému společnosti Apple. Smart Banka je tak funkční kromě počítačů Mac, iPhonů, iPadů a hodinek Apple Watch také na Apple TV (tvOS), kde umožňuje zobrazit nabídku investic. Banka se podle svého vyjádření na ekosystém Applu zaměřila proto, že navzdory nižšímu počtu jsou uživatelé jablečných zařízení aktivnější a mají více takových zařízení. Moneta Money Bank se dlouhodobě udržuje na předních pozicích bankovních inovátorů a globální prvenství v této oblasti se dá považovat za potvrzení jejích aktivit. Více o projektu si můžete přečíst <a href="https://www.czechcrunch.cz/2020/03/moneta-hraje-v-digitalu-jinou-ligu-je-prvni-banka-na-svete-s-aplikaci-pro-vsechny-zarizeni-od-applu-vcetne-televize/" target="_blank">zde</a>. Více

O2 Czech Republic

Biatlon na prodejnách O2

Telekomunikační operátor O2 během nouzového stavu realizoval inovativní změnu svého interního fungování, kdy se jeho prodejny staly mimo jiné jedním z největších call center v Česku. Princip tzv. „biatlonu na prodejnách“ spojil fyzickou obsluhu a call centra do jednoho, čímž se zvýšila kvalita obsluhy zákazníků, kteří nemohli své potřeby a problémy řešit tak, jak byli zvyklí před vypuknutím pandemie, tedy v kamenných pobočkách. Díky rychlému a inovativnímu přístupu v oblasti omnichannelu O2 nemuselo přistupovat k omezování počtu pracovních míst. Pokud dnes zákazník volá na zákaznickou linku, pravděpodobně se dovolá právě na některou z téměř 160 prodejen. Přidanou hodnotou pro volající zákazníky je tak téměř nulová doba čekání na spojení hovoru s operátorem. Díky „biatlonu“ jsou tak služby operátora ještě více dostupnější přes nové digitální kanály. Více

Škoda Auto DigiLab

Sound Analyser

Rychlá a precizní identifikace potřeby servisní údržby pomocí umělé inteligence. Takovým způsobem lze popsat aplikaci Sound Analyser automobilky Škoda Auto, jež porovná nahraný zvuk auta s již dostupnými akustickými vzory a v případě nesrovnalostí dokáže pomocí algoritmů zjistit, čím jsou způsobeny i jak je napravit. Sound Analyser přispívá ke zvyšování efektivity v oblasti servisu, ke zkracování doby, kterou vůz stráví v dílně, a k vyšší spokojenosti zákazníků. Aplikace využívá různé specifické parametry a analyzuje profil využití příslušného osobního vozu. Sound Analyser tak usnadňuje precizní diagnostiku servisním technikům, kterým pro využití aplikace postačí běžný chytrý telefon nebo tablet. Použití je pro uživatele intuitivní, zvuk vozu se nahraje pomocí aplikace přímo do telefonu. Technologie dokáže rozpoznat deset vzorů s přesností přes 90 procent. Jedná se přitom o konstrukční celky jako systém řízení, kompresor klimatizace nebo dvouspojkovou převodovku (DSG). V současnosti se aplikace trénuje na rozpoznání dalších akustických vzorů. Více o projektu si můžete přečíst <a href="https://www.czechcrunch.cz/2020/10/automechanici-opravujici-mobilem-skodovka-ma-aplikaci-ktera-podle-zvuku-auta-pozna-co-je-potreba-opravit/" target="_blank">zde</a>. Více