Do kapsy ho nedáte, ale konkurenci tam strčí. Na novou konzoli Steam Deck od Valve nainstalujete Windows i hry z Epicu

Herní konzole Steam Deck

Foto: Steam

Videoherní společnost Valve oznámila vývoj vlastního handheldu Steam Deck. Jak naznačuje její název, přenosná konzole primárně cílí na hraní her z největší herní platformy Steam, možnosti nového zařízení jsou ovšem daleko větší. Se Steam Deckem v ruce si totiž na cestách – ale popravdě spíš doma na gauči nebo v posteli – užijete i hry z konkurenčních služeb.

Do kapsy ho nestrčíte, ale dost možná do kapsy strčí konkurenci. Alespoň pokud je pro vás klíčovým kritériem co nejširší záběr titulů, které si na něm zahrajete. Handheld Steam Deck samozřejmě slibuje propojení s vaším účtem na Steamu, ale díky otevřenému pojetí vám umožní například nainstalovat Windows a s nimi i aplikace a hry nejen z platformy od Valve.

Za zhruba třetinovou až poloviční cenu poměrně obyčejného herního PC a až dvojnásobnou částku oproti podobně koncipovanému Switchi od Nintenda získáte stroj, který má podle tvůrců být schopný rozjet i novější hry v dostatečné kvalitě. Naznačují to i dojmy redaktorů serveru IGN, kteří měli možnost si ho vyzkoušet. Předloňská Star Wars akce Jedi Fallen Order sice nepatří k nejnáročnějším hrám, ale je konkrétní ukázkou velkého titulu, který Steam Deck zvládl plynule a na vysoké detaily.

Větší rozměry, ještě větší možnosti

Před pár dny představený handheld bude k mání ve třech verzích odlišujících se kapacitou úložiště a cenovkou. Za 64GB variantu zaplatíte přibližně 10 800 korun, nicméně vzhledem k nárokům dnešních her i operačních systémů budou zájemci pokukovat především po dvojici dražších modelů. Ty jsou navíc vybaveny výrazně rychlejšími NVMe SSD disky s objemem 256 nebo 512 gigabajtů, a to za 14 100, respektive 17 400 korun.

Srdcem pohánějícím Steam Deck je integrovaný procesor od společnosti AMD se čtyřmi jádry a osmi vlákny Zen 2 (v současnosti je na trhu už novější generace Zen 3) a osmi grafickými výpočetními jednotkami s architekturou RDNA 2 (zde je naopak nejnovější technologie využívaná i v PlayStationu 5 nebo Xboxu X). Specifikace jsou možná na první pohled bližší spíš notebookové výbavě než prvotřídnímu hernímu počítači, avšak jsou určené, a tudíž dostačující pro menší displej handheldu.

steam_deck_1920

Handheld Steam Deck od Valve umožní instalaci softwaru třetích stran

Foto: Valve

Sedmipalcová dotyková LCD obrazovka má na svou úhlopříčku taktéž dostatečné – a se Switchem srovnatelné – rozlišení 1 280 × 800 pixelů s obnovovací frekvencí 60 Hz. Steam Deck umožňuje i připojení k externímu displeji, v takovém případě podporuje dokonce rozlišení 8K (či 4K při 120 Hz). Je však velkým otazníkem, jak by si s ním přinejmenším u náročnějších her poradil hardware handheldu.

Standardní páčkovou a tlačítkovou výbavu napevno umístěnou vedle displeje i na spodní straně pak doplňují dotykové plošky známé například ze Steam Controlleru. Úložiště všech tří variant konzole lze rozšířit microSD kartou, méně už potěší 40Wh kapacita baterie. Ta má vydržet osm hodin při nízké zátěži a jen dvě hodiny při nejnáročnějším hraní. Pro ještě lepší konektivitu pak Valve plánuje, že její Deck doplní i dok.

Vedle baterie pak pro mnoho hráčů budou zřejmě doslova největším nedostatkem rozměry Steam Decku. Bez dvou milimetrů má 30 centimetrů na šířku a 11,7 centimetrů na výšku při tloušťce 4,9 centimetrů a hmotnosti 669 gramů. Současný Nintendo Switch je ve všech ohledech výrazně drobnější a i s připojenými joycony váží téměř o 300 gramů méně, také vylepšená OLED verze handheldu od Nintenda pak stále bude o dvacet deka lehčí.

Jenže co ztrácí na přenositelnosti či komfortu při používání na cestách mimo domov, to Steam Deck získává na tom nejdůležitějším – na videoherních možnostech. Navíc s přihlédnutím k otevřenosti celého zařízení od Valve, které se u svého stroje nevydalo cestou obvyklou u konkurenčních konzolí.

Nejen Steam, ale i Xbox Game Pass, Epic a GOG

Na rozdíl od klasických „uzavřených“ konzolí je totiž Steam Deck prostě trochu jinak vypadající počítač, na který bude možné nainstalovat různý software třetích stran. A dokonce i jiný operační systém než SteamOS, tedy od Valve předělaný Linux, jenž je doplněný o nadstavbu Proton umožňující spuštění her původně pro Windows na linuxovém systému.

Možnost instalace jiného OS je dvojnásob zajímavá vzhledem ke skutečnosti, že z portfolia 55 tisíc her dostupných na Steamu je s Protonem prozatím kompatibilní jen část titulů. V jejich seznamu chybí například i některé z desítky nejpopulárnějších her na Steamu. Komunitní projekt ProtonDB uvádí, že problémy s Protonem mají například střílečky Destiny 2, Apex Legends, Rainbow Six Siege nebo PUBG.

steam_deck_boxed

Valve představilo vlastní handheld Steam Deck

Foto: Valve

Tyto potíže způsobuje především ochrana proti podvádění při multiplayeru, která si s Protonem příliš nerozumí. Tato situace by však nemusela mít dlouhého trvání, samotné Valve ji plánuje v měsících před uvedením konzole na trh napravit. „Před uvedením Decku výrazně vylepšujeme kompatibilitu Protonu s různými hrami,“ slibuje v popisu svého handheldu.

Při nainstalování Windows by pak potíže s kompatibilitou neměly nastat vůbec, byť se tím otevře nová otázka dostupnosti vhodných hardwarových ovladačů. Navíc by se ale zájemcům odemkla možnost využít Steam Deck například pro hry z konkurenčního Epic Games Storu, videoherní knihovnu Microsoftu ze služby Xbox Game Pass pro PC, případně staré (i novější) dobré hry z platformy GOG.

„Úžasný krok od Valve. Hybrid PC a konzole se SteamOS, a dokonce je to otevřená platforma, na kterou si uživatelé mohou nainstalovat software podle svého výběru. A to včetně Windows nebo klientů jiných obchodů,“ ocenil na Twitteru rozhodnutí jinak největšího rivala na videoherním trhu Tim Sweeney, šéf Epic Games.

Valve a hardware, sázka na nejistotu

Steam Deck má tedy jistě potenciál stát se příjemným herním doplňkem pro hraní na gauči či v posteli – a pro trpělivé, připravené a nabíječkou nebo powerbankou vybavené hráče i na cestách. Na místě je však i jistá míra opatrnosti, neboť vývojářům z Valve při tvorbě vlastního hardwaru poměrně často v minulosti došla pára.

Stačí vzpomenout na už zmíněný Steam Controller, jenž v roce 2015 přišel s dotykovými ploškami namísto klasických směrových padů nebo páček. Své příznivce si ambiciózní a poměrně inovativní ovladač našel, jenže větší podpory se nedočkal a potenciální revoluci vystřídalo vyšumění do prázdna a proměna ve sběratelský kousek. Podobný osud pak potkal ve stejném roce představený Steam Link.

Malá krabička za pár desítek dolarů slibovala snadné spojení velké televizní obrazovky s vaším počítačem a plynulé streamování her z PC do TV pro pohodlné hraní z pohovky. Svým slibům skutečně dostála, ale Valve hardwarové řešení postupně upozadilo a vydalo se softwarovou cestou aplikace Steam Link pro mobilní zařízení a chytré televizory.

steam_deck_promo

Steam Deck je v nitru plnohodnotný počítač, nejen herní handheld

Foto: Valve

Zřejmě nejméně povedeným hardwarovým počinem od Valve pak byly takzvané Steam Machines. Zjednodušeně řečeno šlo o předpřipravená herní PC s operačním systémem SteamOS. Masivní prodej se však nekonal, prakticky šlo o počítače od rozmanitých výrobců, ne o sjednocenou modelovou řadu dedikovaných herních strojů. Navíc bez přidané hodnoty oproti hotovým sestavám od existujících prodejců, natož ve srovnání s vlastnoručně postaveným počítačem.

Na druhou stranu je však potřeba zmínit i pozitivnější stránky hardwarové minulosti Valve. Jeho technologie například pomohly ve své době úspěšnému headsetu pro virtuální realitu HTC Vive. Ve stejném segmentu pak společnost předloni zabodovala s vlastním Valve Indexem, kterému na popularitě kromě prvotřídního zpracování přidalo i vydání virtuálního hitu Half-Life: Alyx.

Nicméně pokud se dá poptávka zájemců považovat za indicii budoucího úspěchu, má Steam Deck nakročeno cestou hardwarových projektů od Valve se šťastnějším koncem. Plán pro dodávku první vlny zarezervovaných handheldů sice ještě sliboval letošní dodávku, ale nyní učiněné předobjednávky už bude výrobce distribuovat až v prvním čtvrtletí příštího roku.

Editor a redaktor CzechCrunche. Fanoušek sportu, her a technologií.