Když se postaví cykloinfrastruktura, lidé na ni přejdou, říká zakladatel Rekol. Sdílenou dopravu nelze ignorovat

Peter BrejčákPeter Brejčák

cco-2

Foto: CzechCrunch

Tereza Veselá a Vítek Ježek na konferenci CzechCrunch Onlajn

0Zobrazit komentáře

Také v Česku se v posledních letech stále více rozšiřují různé služby na sdílení dopravních prostředků, ať už jde o flotily aut, koloběžek, skútrů nebo kol. Jejich obecnou výhodou je, že si je lidé půjčují jen ve chvíli, když někam potřebují jet, a následně je mohou využívat jiní. Jejich sdílením tak nedochází k zahlcování veřejného prostoru jako v případě, kdyby měl každý uživatel své vlastní.

„Lidé se konečně začínají o těchto službách dozvídat, a když budeme mluvit v celosvětovém měřítku, v roce 2018 byly zhruba dva miliony uživatelů sdílených skútrů, loni to bylo necelých devět milionů. Určitě je to trend, který nelze ignorovat,“ popisuje Tereza Veselá ze společnosti E-sharing, jež od loňského roku v Praze provozuje elektrické skútry polské franšízy Blinkee.

Veselá tyto statistiky prozradila na nedávné konferenci CzechCrunch Onlajn na téma budoucnosti dopravy, kde v debatě vystoupila společně se zakladatelem a ředitelem růžových sdílených kol Rekola Vítkem Ježkem. Rostoucí zájem o tento druh služeb přitom pozoruje i tato česká firma – i když podle Ježka pomaleji, než by rád viděl.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti dopravy mluvili i Tereza Veselá ze společnosti E-sharing, jež v Praze provozuje elektrické skútry polské franšízy Blinkee a Vítek Ježek, zakladatel a ředitel sdílených kol Rekola.

„Postupem času se sdílená kola stávají každodenní součástí života mnohých lidí, ať už jde o původní skupinu uživatelů hipsterů, nebo se posouváme k dámám v kostýmech i starším lidem v důchodovém věku, kteří kola využívají třeba jako rehabilitační pomůcku,“ popisuje Ježek.

Těmito slovy tak zakladatel Rekol dokazuje, že navzdory častým argumentům kritiků (jako jsou kopcovitost Prahy nebo nedostatečná cyklistická infrastruktura ve městě) se sdílená kola využívají stále více. Přes pracovní dny si podle Ježka lidé kola půjčují hlavně v ranní, a ještě více ve večerní dopravní špičce, během víkendů naopak roste počet zápůjček například na výlety.

Ze strany města však zatím nedochází k budování potřebné infrastruktury, jako je tomu v Paříži, o čemž na konferenci mluvil expert na mikromobilitu ze společnosti Urban Laab Roman Meliška. Argument, že kolo v Praze nevyužívá dostatek lidí a že tedy není potřeba investovat do rozvoje infrastruktury, moc neobstojí.

„Funguje to stejně u aut i u kol. Pokud se postaví dopravní infrastruktura, lidé na ni přejdou. Pokud se rozšíří počet pruhů, zvýší se i počet aut, která po té silnici jedou. Pokud se postaví oddělená cyklistická infrastruktura, zvýší se počet kol, která tam přijedou,“ popisuje Vítek s tím, že mnoho lidí se bojí na kole městem jezdit na silnicích, které nejsou tak bezpečné. Zároveň však v Praze pozoruje změny lepším směrem a vidí světlo na konci tunelu.

Na problémy s infrastrukturou naráží i Blinkee, jehož skútry ovšem jezdí po klasických silnicích. „Od začátků jsme vnímali problém s parkováním,“ přiznává Veselá. Jedním z řešení pak bylo nalepení čísla na zákaznickou linku na každý skútr, díky čemuž se firmě ozývají i kolemjdoucí nebo městská policie s tím, že jsou zaparkované špatně.

„Opravdu se ale často stává, že zákazník zaparkuje skútr správně, a když přijede někdo autem a chce zaparkovat například na modré zóně, skútr prostě přesune na chodník. My pak kvůli tomu dostaneme pokutu. S tímto problémem jsme oslovili i náměstka dopravy, město to vnímá také a do budoucna by mělo vznikat více parkovacích míst pro skútry. První jsou už například na Praze 5 nebo 7,“ doplňuje Veselá.

***

Jaký je obecně přístup Prahy a měst k budování potřebné infrastruktury? Opravdu dochází k aktivní komunikaci s poskytovateli sdílených služeb, jak to politici často prezentují? A kdy se vyplatí využívat právě tyto služby místo aut a naopak? To se dozvíte na konferenci CzechCrunch Onlajn o budoucnosti dopravy. Vedle Terezy Veselé a Vítka Ježka na ní vystoupil i šéf českého zastoupení Toyoty Martin Peleška, expert na mikromobilitu Roman Meliška, zakladatel a šéf ekolo.cz Jakub Ditrich nebo bývalý designér Tesly Otto Fabri.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

cco-partneri

Diskuze (0)

Novinka

Anonym