Hybridní válečník. Aston Martin Valhalla na tento svět přivádí téměř tisícihlavé koňské stádo

Aston Martin Valhalla je nejnovější přírůstek do britské rodiny

Foto: Aston Martin

Mezi automobilkami má k severské mytologii nejblíže švédské Volvo, které nemá ve svých světlometech Thórovo kladivo jen tak náhodou. Starými severskými bájemi se však nechávají inspirovat i jiní výrobci automobilů. Aston Martin na svůj model pojmenovaný Valkyrie nyní navazuje hybridním válečníkem Valhalla s výkonem 937 koňských sil.

Zrození bojovníka na čtyřech kolech bylo doprovázeno celou řadou nejasností. Jeho koncept se představil v roce 2019 pod označením AM-RB 003, což je pojmenování připomínající spíše náhodně vygenerovaný CAPTCHA kód než jméno pro automobil.

Že by se měl vůz dočkat sériové produkce, a tedy i normálnějšího pojmenování, se zdálo velmi nepravděpodobné poté, co vedení Astonu převzal Lawrence Stroll. S jeho příchodem totiž nastoupily také škrty a zařezávání některých neperspektivních projektů. Podle mnohých tak byl osud AM-RB 003 zpečetěn, což se však nakonec ukázalo jako omyl.

Vůz se totiž nyní představil ve své produkční verzi pojmenované Valhalla. Co má automobil s brutálním výkonem společného s hodovní síní válečníků severu padlých v boji, se můžeme jen dohadovat. Je ovšem jasné, že v obou případech je Valhalla především o požitku. V případě verze od Astonu však není nutné umírat, stačí mít jen pořádně naditou peněženku.

valhalla1

Byť je příď Valhally výrazně dynamická, charakteristický design Aston Martin zůstává

Foto: Aston Martin

valhalla4

Valhalla je po modelu Valkyrie dalším odkazem na severskou mytologii

Foto: Aston Martin

Vůz disponuje hybridním pohonným ústrojím kombinujícím V8 vybavenou dvojicí turbodmychadel. Té navíc sekundují dva elektromotory, každý pracující na jedné nápravě. Kombinovaný výkon tohoto ústrojí činí 937 koňských sil, díky kterým je vůz schopen zrychlit z 0 na 100 kilometrů v hodině za 2,5 sekundy a dosahovat maximální rychlosti až 350 kilometrů v hodině.

Podstatná část automobilu je vyrobena z kompozitních materiálu, díky čemuž je jeho váha pouhých 1 550 kilogramů. K dynamickým parametrům mu navíc napomáhají některé aerodynamické prvky, mezi kterými nechybí masivní zadní spoiler či vzduchové tunely linoucí se od přídě vozu až po jeho zadní část. Valhalla si zde zašla pro řadu prvků k modelu Valkyrie, oproti kterému je však její tvarování daleko komplikovanější.

Interiér vozu prozatím ukázán nebyl, nicméně automobilka prozradila, že se v něm již neukrývá přenosný telefon sloužící také jako centrální displej. Tuto vychytávku nahradila klasická zabudovaná obrazovka, na které by měl běžet zcela nový infotainment podporující Apple CarPlay i Android Auto.

Aston Martin byl také skoupý na informace týkající se počtu vyrobených kusů a cenovce. Produkční série by ovšem měla obsahovat velice nízký počet kusů, což znamená, že cenovka vozu bude astronomická. Lze však předpokládat, že si Valhalla své kupce bez problému najde.

valhalla3

Valhalla ve velkém sází na aerodynamiku, což je patrné na první pohled

Foto: Aston Martin

valhalla5

Záď vozu Valhalla

Foto: Aston Martin

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.