Firmy více digitalizují, díky tomu rosteme i my, říká šéf Abra Software, která poprvé utržila přes 300 milionů korun

Jaroslav Řasa, zakladatel společnosti Abra Software

Foto: Abra Software

Digitalizaci řeší už téměř každá firma. I když jde o buzzword několika posledních let, pandemie koronaviru a související potřeba přecházet na nová řešení online tento trend více urychlila. Z toho logicky těží firmy, které související produkty nabízí. Tuzemská Abra Software vyvíjí informační systémy na řízení podnikových zdrojů (ERP) a její výsledky za loňský rok stoupající zájem o takové služby potvrzují.

Ve fiskálním roce 2020/2021, který v případě Abry končí v červnu, pražská skupina dosáhla na obrat ve výši 300 milionů korun, což je přibližně o 10 procent více než rok předtím. Současně očekává navýšení zisku před zdaněním, úvěry a odpisy (EBITDA) z loňských 43 milionů korun o přibližně 30 procent.

„Růst si vysvětlujeme zejména vyšší poptávkou po digitalizaci procesů i celých firem. A to nejen díky pandemii, tato poptávka je dlouhodobá a pandemie ji jen zesílila. Také se nám podařilo úspěšně uvést na trh nový a plně cloudový ERP systém Abra Flexi,“ popisuje pro CzechCrunch Jaroslav Řasa, zakladatel firmy.

Právě vývoj softwaru Flexi, který je určen hlavně pro menší společnosti, se Abra rozhodla uspíšit v reakci na vyšší poptávku od firem. Aktuálně je už plně cloudový, díky čemuž samotní uživatelé potřebují jen webový prohlížeč a díky API je na systém možné napojit externí služby zákazníků, ať už jde o e-shop, interní aplikace nebo jiné nástroje.

jaroslav-rasa

Zakladatel Abra Software Jaroslav Řasa

Foto: Abra Software

Nyní tento software využívá již přes 2 300 firem, což představuje meziroční nárůst o pětinu, a nachází se mezi nimi jména jako Prusa Research, Eset, Liftago nebo Le Premier. Dalších více než 10 tisíc společností pak využívá ERP systém Abra Gen zaměřený spíše na větší firmy. Většina z klientů Abry se přitom nachází v Česku a na Slovensku, další jednotky pak ve Švýcarsku.

Obecně ale podle Řasy na situaci kolem pandemie firmy reagovaly spíše tvorbou nového druhu poptávek. „Poptávka po ERP systémech zůstala víceméně stejná jako před pandemií. Ovšem hodně rostla poptávka po rozvojových projektech od stávajících zákazníků, kteří potřebovali rychle digitalizovat některé dílčí procesy, přejít do cloudu nebo rozvinout e-commerce,“ popisuje.

„Cítíme vyšší tlak na automatizaci procesů, na nahrazování lidské práce v rámci implementace nového ERP řešení. Zákazníci si uvědomují, že změna ERP je šance podívat se znovu na fungování jejich firmy, provést její optimalizaci, automatizovat vše, co jde, a ušetřenou lidskou práci využít jinak,“ doplňuje zakladatel Abry.

Třiapadesátiletý manažer přitom před rokem v rozhovoru pro CzechCrunch očekával, že se už teď na trhu projeví problémy řady firem, které kvůli koronavirové krizi zkrachují podobně, jako se to stávalo u předešlých finančních či hospodářských krizí. Tato predikce se však – minimálně zatím – úplně neprojevila.

„V řadách našich zákazníků jsme až na výjimky nezaznamenali nějaké zásadnější potíže způsobené koronavirovou krizí. Je to dáno tím, že nejvíce zasažené obory nejsou naším primárním cílovým trhem a množstvím ‚natištěných‘ peněz. Samozřejmě ještě nejsme ze všeho venku, některé dopady se teprve mohou projevit,“ doplňuje Řasa.

abra

Pražské kanceláře společnosti Abra Software

Foto: Abra Software

Samotná Abra přitom díky růstu poptávek roste i v počtu zaměstnanců, za poslední rok o čtyři procenta na celkových 182. Navíc získala ocenění Czech Best Managed Companies, které již podruhé udělovala poradenská společnost Deloitte. Ta v rámci soutěže sleduje čtyři oblasti – strategii, produktivitu a inovace, firemní kulturu a řízení a finanční výkonnost.

„Mile nás překvapilo, že všechny zkoumané oblasti máme ve firmě důkladně propracované v interních dokumentech, řídíme se jimi v běžném životě firmy a rozvíjíme je. Potěšilo nás, že naše životní zkušenost je blízká představě o výborně řízené firmě,“ říká k ocenění ředitel Abry Martin Jirmann.

„Porotu nejvíc zaujala naše strategie a její rozpracování do běžného života firmy, kde všechny kroky směřují k jejímu naplňování. Dále i to, že každý zaměstnanec ji dobře zná a rozumí jí. Osobně mám největší radost, že kolegové firmou žijí,“ doplňuje Řasa.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Abra Software. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.