Epická vstupní brána do moravské metropole. Podívejte se na finální podobu nového hlavního nádraží v Brně

Dominanta budoucího hlavního nádraží v Brně

Foto: Benthem Crouwel International B.V.

Každý z až padesáti tisíc cestujících, kteří denně projdou branami hlavního nádraží v Brně, je v současnosti uvítán prostorem, jenž nezanechá dobrý první dojem a který ani nepostačuje svému úmyslu. Teď však město Brno udělalo významný krok k nápravě této situace, když vybralo finální architektonickou podobu nového nádraží.

Z dvoukolové mezinárodní soutěže vyšel jako vítězný návrh nizozemského studia Benthem Crouwel. Stejní architekti již mají na svědomí například projekty pro nádraží v Rotterdamu nebo Rezidenci Nádraží Žižkov. Výběr odborné poroty, ve které zasedla slavná architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero, potvrdilo v tomto týdnu vedení Brna i Správa železnic.

„Vítězný návrh v sobě kombinuje odkaz na historické veřejné budovy s moderním přestupním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Klade důraz na brněnského genia loci i pečlivé posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí,“ doplňuje městský architekt Michal Sedláček, který zároveň v odborné porotě zasedal.

brnonadrazi6

Hlavní nádraží vyroste společně s novou čtvrtí Trnitá

Foto: Benthem Crouwel International B.V.

Samotnému návrhu předcházel výběr lokality. Nové hlavní nádraží vyroste v místě současné stanice Brno dolní nádraží a v kombinaci se zástavbou a zelení v nové čtvrti Trnitá. Samotný dopravní uzel přímo překříží řeka Svratka a čekat na vlak bude možné v příjemně zeleném okolním prostředí.

Nejvýraznějším prvkem celé stavby je velká vstupní brána, jejíž tvar a dominance v prostoru připomíná až sakrální budovy. Využívá hlavně přírodní materiály a dovnitř propouští velké množství světla. V kontrastu proti takovému pojetí pak stojí plášť, který naopak ve velkém pracuje se sklem a ocelí.

Co se dispozice týče, z návrhu nizozemských architektů je patrné, že projekt není uzpůsoben jen pro vlaky, ale i pro jisté občanské vyžití a hlavně rychlý přestup na městskou hromadnou dopravu. Tím, že se brněnské hlavní nádraží přesune, navíc čekají změny i celé okolí. Ty povedou k mnohem většímu využití doposud upozaděného rekreačního potenciálu nábřeží řeky Svratky.

Osobní vlaky totiž dnes musí mířit až na okraj nejužšího centra města. Nově však bude část železnice zrušená, zjednodušená a uvolní se rozsáhlé železniční plochy. Podle Kanceláře architekta města Brna tak vznikne zelená stezka, která bude sloužit jako cyklistické a pěší propojení historického jádra města se Svratkou.

Stavba nového nádraží je každopádně pro Brňany už jistým evergreenem, který se řeší (bez nadsázky) několik desítek let. Nové nádraží tak rozhodně nebude stát za chvíli. „Stávající předpoklad dokončení nové budovy hlavního nádraží směřuje do roků 2032 až 2035, kdy už bude hotová i část nové čtvrti Trnitá,“ říká náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Správy železnic Mojmír Nejezchleb.

Na stavbu nového nádraží v přesunuté poloze byla moravská metropole už několikrát připravena, opakovaně ale plány zastavila nepříznivá historická situace od velké hospodářské krize přes druhou světovou válku až po okupaci vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968.

„Nároky na železniční dopravu jsou už výrazně odlišné než před 180 lety. Brno si proto investici do své budoucnosti zaslouží a dnes představované výsledky mezinárodní soutěže potvrzují, že získá to nejmodernější evropské nádraží,“ dodal náměstek primátorky města Tomáš Koláčný.

brnonadrazi1

Na nádraží bude navazovat i rychlý přestup na MHD.

Foto: Benthem Crouwel International B.V.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.