Český cestovatelský deník Worldee má přes 15 tisíc uživatelů a je připraven na léto. Spouští i mobilní aplikaci

Tomáš Zapletal, spolutvůrce cestovatelského deníku Worldee

Foto: Worldee

Dřív jste si zážitky z cest zapisovali do papírových deníčků a vyvolané fotky zakládali do fotoalb. Digitalizace ale doběhla i cestovatele, kteří mohou pro uchovávání svých vzpomínek využívat sociální sítě a webové služby. Mezi nimi je i český startup Worldee, jenž se po pandemickém útlumu vrací zpět do hry a chystá několik novinek.

Nápad na digitální cestovatelský deník se v hlavě olomouckého podnikatele Tomáše Zapletala zrodil předloni, kdy chtěl lidem nabídnout jedno webové místo pro ukládání fotek, psaní zážitků i plánování dalších výletů. „Všichni jistě znají stírací světovou mapu, kde si označujete, jaké země jste navštívili. Worldee je moderní online verzí této mapy,“ zmiňoval tehdy Zapletal.

Možnost uchovávání zážitků, sdílení itinerářů i čerpání inspirace na cesty po celém světě pak v roce 2020 zaujala i 3D tiskaře z Prusa Research, respektive Josefa Průšu a Ondřeje Průšu, kteří do týmu Tomáše Zapletala a spoluzakladatele Tomáše Nakládala investovali přes deset milionů korun. Peníze měly posloužit pro další vývoj produktu i expanzi na zahraniční trhy.

Od té doby však o Worldee nebylo moc slyšet, což se nyní mění. Tvůrci se po složité situaci spojené s pandemií, která výrazně omezila cestování, vrací zpět na scénu a ohlašují příchod mobilní aplikace, o níž se loni mluvilo. Služba olomouckého startupu totiž fungovala výhradně ve webových prohlížečích a možnost rychlého nahrávání fotek i textů „za běhu“ chyběla.

worldee-1

Rozhraní aplikace od Worldee

Foto: CzechCrunch

Více než patnáct tisíc uživatelů, kteří deník od Worldee aktivně využívají, se tak nebude muset spoléhat jen na nahrávání přes prohlížeč, ale naopak budou moci na svých iPhonech či zařízeních s Androidem využít dedikovanou aplikaci. „Stavíme Worldee jako mobile-first, tudíž spuštění aplikace nám dává příležitosti rozvíjet potenciál, který tato technologie má,“ říká Zapletal.

Nová aplikace funguje prakticky totožně jako webová verze. Součástí je tak nejen vybarvování online mapy navštívených zemí nebo nahrávání fotek a videí, ale také možnost sledovat cestovatelské statistiky, prohlížet si časovou osu cest a obecně hledat inspiraci k další dovolené. Nechybí ani takzvaný plánovač cest.

V rámci něj si můžete přidat do itineráře místa, která chcete navštívit, vybrat způsob dopravy a přenocování, sdílet plán cesty s ostatnímu uživateli (spolucestujícími) nebo si zapisovat relevantní poznámky k výletům. „Plánovač cest považuji za největší novinku, se kterou se uzavře kruh stěžejních funkcí Worldee – inspirace, plánování, uchovávání zážitků,“ dodává Zapletal.

Do budoucna pak tvůrci chtějí, aby aplikace fungovala i offline s tím, že by si lidé mohli veškeré plány zobrazovat i bez připojení k internetu, které se může v odlehlých destinacích snadno ztratit. A jak Zapletal pro CzechCrunch dodává, v plánu je také automatické sledování a zaznamenávání cest přes GPS.

Brzy se začne i vydělávat

Vzhledem k tomu, že online cestovatelský deník od Worldee momentálně žádné příjmy negeneruje, jelikož je služba zcela zdarma, neexistuje u něj žádný reálný byznys. I to se ale má změnit – Zapletal zmiňuje, že nad monetizací přemýšlí a „brzy“ mají otestovat první model, z něhož by do budoucna nějaké peníze plynuly.

tomas-zapletal

Tomáš Zapletal, spoluzakladatel startupu Worldee

Foto: Worldee

„Je pravdou, že v minulosti existovaly projekty podobné Worldee, které pohořely právě na monetizaci. Tím se nám paradoxně otevírá obrovská příležitost cestu najít, ačkoliv od začátku víme, že to bude těžké. Worldee dnes příjmy negeneruje, ale již připravujeme první testování našeho monetizačního modelu. Věříme, že jej brzo zdárně otestujeme a podaří se nám naplnit naše ambiciózní plány,“ uvádí spolutvůrce.

Součástí dalších plánu Worldee je také expanze na zahraniční trhy, byť k ní Tomáš Zapletal, jenž mimo jiné stojí za olomouckou zážitkovou půjčovnou supersportů SportDrive, zatím nic konkrétnějšího nezmiňuje. Je ale zřejmé, že jakmile se dostane do dalších států, navýší počet uživatelů a s tím i počty zaznamenaných cest. Těch je k dnešnímu dni přes 22 tisíc s více než 280 tisíci nahranými fotkami.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.