České Enehano pomáhá s automatizací firemních procesů až v Austrálii. Loni vyrostlo o polovinu na 70 milionů korun

Michal Peška a Jiří Mach, spoluzakladatelé startupu Enehano

Foto: Enehano

Automatizace a digitalizace prodejních, marketingových a zákaznických funkcí pomocí Salesforce nemusí znít zrovna jako sexy obor, český startup Enehano na něm však postavil úspěšný byznys a využívají ho velké tuzemské banky i zahraniční společnosti. A jak ukázal loňský rok, kdy tým okolo Jiřího Macha znovu vyrostl o více než polovinu, specializace tohoto typu bude do budoucna dávat čím dál větší smysl.

Ačkoliv je digitalizace a automatizace firemních procesů silným trendem především posledních zhruba osmnácti měsíců, kdy se svět ocitl ve spárech koronavirové krize, Jiří Mach pochopil výhody těchto trendů již v roce 2016. Tehdy se zamiloval do systémů pro řízení podniků CRM od společnosti Salesforce, opustil svou předešlou práci a začal se svým společníkem Michalem Peškou budovat Enehano.

Byznys plán byl jasný: pomáhat firmám s digitální transformací, aby se zefektivnily jejich postupy v oblasti prodeje, zákaznického servisu či marketingu. „Běžnému člověku se naše specializace může hůře chápat, proto je vždy lepší si to uvést na příkladech,“ odpovídá Mach na otázku, jak vlastně jejich byznys a technologie od Salesforce fungují.

Například ČSOB Pojišťovně umožnili řídit a sledovat výkonnost obchodní sítě v reálném čase. Díky tomu pak mohla včas reagovat na změny na trhu a obchodní zástupci získali nástroj s kompletními informacemi o klientech (od žádostí přes smlouvy až po poslední komunikaci). Spolupracuje také s Equa bank, pro kterou spravují marketingové kampaně.

xenehano

Tým českého startupu Enehano

Foto: Enehano

„Rozhodovat ve velké firmě (ale i startupech) je samo o sobě stresující, natož když k tomu nemáte veškeré potřebné informace. Díky nám a Salesforce mají šéfové velkých firem k dispozici všechna potřebná data z různých oddělení v reálném čase a mohou si tak udělat celkový obrázek,“ doplňuje šéf a spoluzakladatel Enehana pro CzechCrunch.

A firmy na jejich řešení slyší. Enehano za loňský rok vyrostlo o 49 procent (podobně jako rok předtím) a obratem se přiblížilo k hranici 70 milionů korun. Navíc hlásí, že se pořád drží v černých číslech, byť konkrétnější informace o ziskovosti nezveřejňuje. „Do pěti let se chceme dostat na obrat 500 milionů korun a mít pokrytých deset zemí,“ přibližuje Mach plány do budoucna.

Právě expanze je pro Enehano jedním z klíčových bodů, na který se zaměřují. V roce 2019 expandovalo do USA, odkud nám Zuzana Maderová posílala „zápisky“ z byznysových cest po San Francisku. Loni začalo Enehano spolupracovat se švédskou společností Getinge, což je jeden z největších výrobců zdravotnických zařízení na světě, pro kterého z Německa spravují a rozvíjejí systémy od Salesforce.

„Zákazníkům pomáháme ve všech fázích od studie proveditelnosti přes samotnou realizaci projektu až po následný roll-out a adopci. Je úžasné, když potom můžeme zúročit naše zkušenosti i na mezinárodním poli a postupně pro našeho švédského klienta nasazovat řešení i v Austrálii, Číně nebo třeba Japonsku,“ dodává Mach. Mezi další klienty patří i T-Mobile, půjčková platforma Zonky, česko-americký startup Productboard, letenková společnost Kiwi.com či sofwarový Pricefx.

Letos je v plánu větší expanze po zemích Skandinávie (včetně Švédska) a také v pobaltských státech. K širšímu rozšiřování se po Evropě navíc Enehano podle vlastních slov zatím nepotřebuje žádné externí investice, s nimiž mají v historii firmy nulové zkušenosti. Svůj organický růst táhnou pouze z vlastních zdrojů, což považují za výhodu ve smyslu udržení vyšší kvality nabízených služeb.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.