Burger jako NFT. Český satirik TMBK vytvořil pro McDonald’s unikátní digitální dílo, které se vydraží pro charitu

Digitální NFT dílo Maestropiece by TMBK

Foto: McDonald’s/CzechCrunch

Odšťavňovač, ve kterém se lisuje jeden z ikonických burgerů z McDonald’s, zatímco ze stříbrného přístroje vytéká nápoj do tradičního kelímku s logem amerického fastfoodového řetězce. Právě tak vypadá vstup McDonald’s do světa digitálního umění. Unikátní obraz vytvořil tuzemský internetový satirik TMBK a bude se dražit na dobročinné účely.

Výše popisovaný obraz se jmenuje Maestropiece by TMBK a vznikl ve spolupráci McDonald’s a Tomáše Břínka, jehož všichni znají pro jeho vtipné a satirické koláže. Nejde přitom o jen tak ledajaký obraz. Nenajdete ho totiž nikde zarámovaný ani vystavený, jelikož jde o čistě digitální dílo, kterým McDonald’s vstupuje do světa takzvaného NFT umění. Jedná se v této oblasti o vůbec první propojení velké společnosti a lokálního umělce v Česku.

„Maestro má šťávu, tak jsem se rozhodl udělat nejšťavnatější NFT ze všech. Odšťavňovač do každého Mekáče!“ říká ke svému nejnovějšímu počinu Tomáš Břínek, v jehož podání by mělo jít rovněž o prvotinu ve světě NFT, do něhož se přesouvají umělci všeho druhu a ceny některých děl dosahují závratných výšin. Absolutní rekord drží umělec zvaný Beeple, jehož koláž se letos v březnu prodala v aukčním domě Christie’s za zhruba 1,5 miliardy korun.

Nový fenomén z kryptosvěta zvaný NFT v posledních měsících mění nejen digitální umění. Jde o zkratku spojení „non-fungible token“, což lze přeložit jako nezastupitelný token, který je zapsán v digitální účetní knize blockchain. Na ní běží také kryptoměny, ale zatímco třeba jeden bitcoin je zaměnitelný s druhým bitcoinem, v případě NFT jde o unikátní věc, jež je nezaměnitelná a má jediného majitele – a ten je opět zapsán na blockchainu.

tmbk-nft-opensea

Maestropiece by TMBK se draží na dobročinné účely

Foto: CzechCrunch

Pro mnohé jde zatím o složitě uchopitelný koncept, ale v digitálním světě je takové „vymáhání“ vlastnictví a originality poměrně přelomovou změnou. Konkrétní obrázek sice může mít v počítači stažen nespočet lidí, ale pouze ten, kdo vlastního jeho NFT, které daný digitální soubor certifikuje jako originál, je jeho nezpochybnitelným majitelem a může s danou věcí příslušně nakládat. Třeba tak, že pokud o ní roste zájem, prodá ji.

Právě na to sází také v McDonald’s, kde se rozhodli kampaní s TMBK podpořit svůj populární burger Maestro a věří, že dražbou digitálního obrazu s odšťavňovačem vyberou i zajímavou částku pro Nadační fond Dům Ronalda McDonalda na podporu rodin vážně nemocných dětí. Aukce se rozběhla na jednom z největších NFT portálů OpenSea a přihodit může každý, kdo vlastní nějaké tokeny kryptoměny ethereum.

Dosud největší a prozatím jediný oficiální příhoz od středečního spuštění je ve výši 0,1 ETH, což je aktuálně v přepočtu necelých 200 dolarů, tedy přes 4 300 korun. Aukce probíhá až do konce července a sloužit bude jednak jako marketingová kampaň na podporu značky McDonald’s a jejích produktů, ale také jako zajímavý test, jak velký zájem může v Česku o podobné NFT dílo být. Do dražby se totiž mohou zapojit jen ti, kteří mají s kryptoměnami zkušenosti nebo si minimálně dokážou založit kryptopeněženku a nakoupit ethereum.

Přestože je kryptoměnová komunita v Česku poměrně početná a i třeba na OpenSea již svá díla nabízí mnoho tuzemských umělců, nelze očekávat, že by kvůli poměrně vysokým bariérám vstupu měla aukce obrazu Maestropiece by TMBK přinést tisíce příhozů, jak by se mohlo stát při dražbě v tradiční koruně. McDonald’s však věří, že se alespoň někteří fanoušci připojí.

drmcd2

V Česku vyroste první Dům Ronalda McDonalda

Foto: McDonald’s

„McDonald’s je společnost, která sleduje trendy a inovace nejen u nás, ale v celém světě. Jsme progresivní a nebojíme se proto naše produkty představit neotřele. Maestro je díky specifickým ingrediencím mistrovské dílo, které si zaslouží výjimečný přístup i formát. Proto přicházíme s jeho vyobrazením ve formátu NFT. Jeho fanoušci si jej budou moci vydražit a těšit se z něj po celý život,“ říká marketingový ředitel McDonald’s ČR a SK Martin Troup.

Dražby se může na zmíněném portálu OpenSea zúčastnit kdokoliv, přičemž autor nejvyššího příhozu získá potenciálně cenný umělecký originál v digitální podobě. Jeho příspěvek pak půjde na konto Nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda, který v současné době v areálu Fakultní nemocnice Motol staví dům, jenž rodinným příslušníkům hospitalizovaných dětí poskytne ubytování, zázemí a komfort v jejich nelehké situaci.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.