Budoucností dopravy je benzín, baterie i vodík, říká Martin Peleška z Toyoty. Důležitá jsou všechna nízkoemisní řešení

Martin Peleška na konferenci CzechCrunch Onlajn

Foto: CzechCrunch

Když dnes přijde řeč na alternativní pohony automobilů, lidem na mysl vytane mnoho různých technologií a dříve nebo později se začne debatovat o tom, která je nejlepší. Podle šéfa českého zastoupení Toyoty Martina Pelešky je ale důležitější zdůrazňovat smysl a výhody nízkoemisní dopravy obecně. O tom, ale také o jednotlivých technologiích i jejich budoucnosti Peleška nedávno mluvil na konferenci CzechCrunch Onlajn.

„Moje představa je taková, že do budoucna budou všechna řešení, a možná ještě další, fungovat paralelně,“ odpovídá na otázku, jestli očekává vítězství pohonu spalovacím motorem, elektřinou z baterií nebo pomocí palivových článků. K nim sám připojuje ještě hybridy kombinující konvenční spalovací motor a elektromotor s rekuperací. U všeho bude nakonec záležet, co si vyberou sami zákazníci, je si však poměrně jistý, že do budoucna bude převládat elektrifikace.

V horizontu pěti let bychom přitom měli dospět do kritického období, které rozhodne o formě i rychlosti rozšíření elektromobility. Do té doby se budou postupně vyvíjet současné technologie, stejně jako jejich infrastruktura, přičemž posun bude poháněný dotacemi, tlakem na snižování emisí automobilek a soupeřením mezi nimi. Kolem roku 2025 až 2026 by se pak mohlo ukázat jasnější směřování pro následujících pět let a dále.

„Důvod pro to je prostý. Po pěti až šesti letech bude u mnoha lidí čas na obměnu toho, co si kupují teď nebo koupili nedávno. Do jejich výběru se mohou strategie automobilek, vliv dotací a politiky promítnout,“ vysvětluje Peleška s tím, že sami zákazníci nakonec určí směřování trhu. To, co se dnes může zdát jako jasná budoucnost, může klidně ustoupit něčemu jinému, a je proto důležité nabídnout různé možnosti.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti dopravy mluvil i Martin Peleška, šéf českého zastoupení automobilky Toyota.

Jak už zaznělo před dvěma lety, ze stejného důvodu Peleška není velkým fanouškem dotací zaměřených jen na určitou technologii. Sice si mohou klást za cíl osvětu a rozšiřování určitého ekologičtějšího řešení (typicky elektromotorů na baterie), podle něj ale zkreslují přirozený vývoj trhu, poptávky a následné nabídky. „Všechny dotace dříve či později skončí, a pokud má někdo výrobní program založený na uměle dotovaném produktu, má potenciálně velký problém,“ říká Peleška. Z případného finančního chaosu takovou firmu zákazníci nevytáhnou.

V souvislosti s tím je třeba zmínit ještě jeden faktor výběru zákazníků, a to cenu. Podle Pelešky budou auta se spalovacími a elektrickými motory dříve nebo později stát přibližně stejně, otázkou jen je, ze kterého směru změny k tomu výrobci přijdou. Samozřejmě se počítá s tím, že elektrická auta budou s rostoucí produkcí zlevňovat. Klidně ale jejich ceny může dohnat druhá strana, když bude vývoj spalovacích motorů splňujících nižší emisní limity čím dál tím dražší.

Tím se nevyhnutelně dostáváme k otázce soupeření mezi technologiemi. Toyota má v závodu samozřejmě také vlastního koně, respektive stovky koní ve formě motoru poháněného vodíkovými palivovými články. Hlavní rozdíl mezi nimi a bateriemi je v tom, jak motoru dodávají energii. Elektrická auta ji získávají ze zásuvky a ukládají ve velkých bateriích, vodíková si ji vyrábějí sama.

„Vodík v našem pojetí není nosič energie, který se v autě spaluje, ale něco, z čeho se pomocí chemické reakce sloučením vodíku a kyslíku vyrábí elektrický proud následně pohánějící motor,“ vysvětluje Peleška. Pokud se budeme bavit o výhodách oproti velkým bateriím, mezi ty hlavní patří podobně rychlé dotankování jako u klasických aut se spalovacím motorem. Z výfuku ale vychází jen čistá vodní pára.

Prozatím je v Česku jen jedno tankovací místo na vodík, a to ještě soukromé, brzy by se to ale mělo změnit. Polská společnost PKN Orlen, pod níž spadá i v Česku působící Unipetrol, chce v následujících rocích ve střední Evropě vytvořit kolem stovky plnicích stanic na vodík, z toho asi 26 v tuzemsku a 22 na Slovensku. Podobně jako bylo před pěti lety těžké si u nás představit používání elektroaut, tak ani infrastruktura pro vodíková auta nejspíš není daleko.

vodik1

Toyota Mirai je jeden z průkopníků vodíkové technologie u osobních automobilů

Foto: Toyota

Pro Pelešku je teď spíš než soupeření technologií důležité naopak hledání určité společné řeči na téma nízkoemisní dopravy, překračující motivaci pomocí dotací nebo snahy vyhnout se pokutám za emise. „Při soupeření o to, co je lepší technologie, se zapomíná na původní ekologické cíle,“ říká. Sám by rád viděl hlavně šíření edukace vysvětlující smysl nízkoemisní dopravy, škodlivosti CO2 a oxidů dusíku pro lidské zdraví a podobná témata.

***

Má vodík budoucnost i v hromadné dopravě? Kde všude už Toyota tuto technologii sama využívá? A co pro ni znamená označení poskytovatel mobility spíše než jen automobilka? To se dozvíte na konferenci CzechCrunch Onlajn o budoucnosti dopravy. Vedle Martina Pelešky zde vystoupili i zakladatel firmy Rekola Vít Ježek, expert na mikromobilitu Roman Meliška, bývalý designér Tesly Otto Fabri nebo Tereza Veselá z Blinkee.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

cco-partneri

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.