Budoucnost ikonické značky Bugatti mají v rukou chorvatský Rimac a Porsche. Přijdou i první elektrické modely

Bugatti Chiron a elektrický Rimac Nevera

Foto: Porsche

Když se řekne budoucnost automobilů, patrně byste se nedívali směr Chorvatsko. Tam, kam mnoho Čechů jezdí trávit letní dovolenou, však třiatřicetiletý Mate Rimac dělá divy s vlastní automobilkou Rimac, která se specializuje na elektrické superrychlé vozy, a teď dostává do rukou skutečný klenot. Ve společném podniku s Porsche bude řídit osud ikonické značky Bugatti.

Znalci se patrně hned budou ptát, jak jdou dohromady burácivé osmi- či šestnáctiválcové motory, symboly původem francouzského Bugatti, s elektrickým pohonem, na který sází v Záhřebu? Konkrétní plány zatím Mate Rimac, který bude stát v čele nového podniku Bugatti Rimac, neodhalil, ale potvrdil, že se výhledově dočkáme také plně elektrického hypersportu Bugatti.

Pro začátek si řekněme fakta. Bugatti patří německému koncernu Volkswagen a ten se rozhodl, že budoucnost značky známé pro své luxusní automobily nechá v rukou Porsche, které taktéž patří do stáje VW. Porsche vzápětí Bugatti vloží do nového společného podniku. V automobilce Bugatti-Rimac bude Rimac kontrolovat 55 procent, Porsche zbylých 45 procent.

Bohatá tradice a nové technologie

Zároveň je nutné zmínit, že Porsche již několikrát investovalo do samotné chorvatské automobilky a aktuálně v ní drží 24 procent. Jak připomíná deník The Financial Times, celkově by tak mohlo Porsche díky svým investicím ve společném podniku nepřímo držet až 58,2 procenta, řízení však zůstane v rukou Rimacu. Zároveň dle FT v celém obchodě nedošlo k žádnému finančnímu vyrovnání, ale pouze převodu vlastnictví a kompetencí.

Přestože bude nyní na rozvoj Bugatti dohlížet Mate Rimac, obě značky, tedy Bugatti a Rimac, budou dál fungovat samostatně a v nejbližších letech plánují představit dva již ohlášené vozy. V případě Bugatti půjde o nový osmiválcový hypersport Chiron, Rimac chce zase zazářit s elektrickou Neverou, která má jet přes 400 km/h.

mate-rimac

Mate Rimac, zakladatel chorvatské automobilky Rimac

Foto: Rimac

„Spojujeme silnou expertizu Bugatti v oblasti hyperaut s obrovskou inovační silou Rimacu ve velmi slibné oblasti elektromobility. Bugatti do společného podniku vkládá značku s bohatou tradicí, ikonické produkty, loajální zákaznickou základnu a globální dealerskou síť. Rimac kromě technologií poskytuje i nové vývojové a organizační přístupy,“ uvedl Oliver Blume, předseda výkonné rady Porsche AG.

Mate Rimac již dle CNN potvrdil, že byť bude v následujících letech představeno i plně elektrické Bugatti, nebude to jediná budoucnost této značky. Nástupce zmíněného Chironu bude pravděpodobně hybrid a také do budoucna by měly jít obě značky trochu jiným směrem. Zatímco Rimac se bude soustředit především na výkon, Bugatti spíše na řemeslné zpracování a styl.

Elektrifikace vozů Bugatti dává v rámci nového podniku smysl, jelikož Rimac se na elektrické vozy a veškeré s tím spojené technologie dlouhodobě soustředí. Navíc sám působí v segmentu těch nejrychlejších a zároveň drahých vozů, jak ukazuje například model C_Two startující na dvou milionech eur, a tak spojení s automobilkou založenou před 112 lety Ettorem Bugattim může dávat smysl.

Od roku 1998 patří automobilka sídlící ve francouzském Molsheimu koncernu Volkswagen a výroba vozů Bugatti bude i nadále pokračovat ve Francii. Veškerý výzkum se však přesune do nového honosného ústředí Rimacu v Záhřebu, kde se bude vymýšlet celková koncepce pro další roky. O ní se v poslední době hodně spekulovalo a nyní se potvrdily zvěsti, že se bude chtít VW v rámci svých obřích investic a optimalizací v rámci přechodu na elektromobilitu Bugatti zbavit.

Nakonec ve Volkswagenu rozhodli, že ideálním partnerem pro další rozvoj Bugatti a zachování relevance ikonické značky bude právě mladý automobilový inovátor ze Záhřebu. „Je to opravdu vzrušující okamžik. Rimac Automobili se velmi rychle rozrostl a společný podnik posouvá společnost na zcela novou úroveň,“ říká Rimac, jehož elektrické a bateriové technologie využívají automobilky jako Aston Martin, Pininfarina či Jaguar.

„Bugatti a Rimac se k sobě dokonale hodí a oba přináší důležité přednosti: my jsme se etablovali jako průkopník v oboru elektrických technologií, zatímco Bugatti má více než stoleté zkušenosti s vývojem špičkových automobilů, a proto s sebou přináší vynikající tradici, která je v historii automobilového průmyslu prakticky jedinečná. Spojíme naše znalosti a technologie s cílem vytvořit v budoucnu velmi výjimečné projekty,“ dodává Rimac.

bugatti-rimac1

Porsche Taycan Cross Turismo, Bugatti Chiron a Rimac Nevera

Foto: Porsche

Společný podnik Bugatti-Rimac má být zřízen ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku a spadat by pod něj mělo zhruba 430 zaměstnanců. Kolem tří stovek v Záhřebu, dalších 130 v továrně Bugatti v Molsheimu. Jak již bylo zmíněno, nejbližšími novinkami z obou dílen budou Bugatti Chiron a Rimac Nevera, což může být zajímavé, jelikož právě model Nevera se má stát nejrychlejším autem historie, čímž se mohl pyšnit Chiron.

Samotné Porsche do Rimacu poprvé investovalo před třemi lety, postupně se k němu přidaly také Huyndai či Kia, přičemž v rámci oznámených změn se Rimac Automobili přejmenuje na Rimac Group. Majetkové poměry se nezměnily, a tak největší podíl (37 %) drží sám Mate Rimac, druhým největším akcionářem je Porsche (24 %) a třetí je Hyundai (12 %). Mimo společný podnik nicméně zůstane technologická část Rimacu.

Nově oddělená divize zvaná Rimac Technology, která zůstane ve stoprocentním vlastnictvím Rimac Group, se bude v Záhřebu nadále soustředit na vývoj a prodej výkonných elektromotorů a dalších souvisejících technologií. Jak připomíná magazín Car and Driver, na svědomí už mají v Rimacu několik desítek projektů, na nichž spolupracovali s desítkou významných automobilek, mezi nimiž je vedle již zmíněných i třeba Ferrari či Mercedes.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.