Black Widow má příjmy jako mimo pandemii, velká část je ale z internetu. Filmový průmysl stojí na rozcestí

Scarlett Johansson ve filmu Black Widow

Foto: Falcon

Na premiéru Black Widow nečekali jen fanoušci blockbusterů nebo filmového univerza Marvelu, ale v zásadě celý filmový průmysl. Tak jako se totiž u Avengers: Endgame čekalo, jestli dosáhne na titul nejvýdělečnějšího snímku všech dob, novinka by mohla konečně znamenat výraznější návrat do normálu před pandemií. Black Widow skutečně přináší nejvyšší tržby od loňského února, podle některých to však skvělé zprávy ještě neznamená.

Je totiž otázkou, co přesně vlastně „normál“ bude znamenat. Nejspíš je jen otázkou času, kdy se proočkovanost rozšíří do naprosté většiny populace, restrikce či obavy z návštěvy kina zcela zmizí a velké filmové události budou opět vydělávat deseticiferné částky v dolarech. Jednak jsme ovšem stále spíše v pokročilejších začátcích takového postupu, jednak současnosti stále dominují alternativní distribuční modely.

Black Widow totiž velkou část svých ohlášených příjmů vůbec nezískala z filmových sálů, kam se je Disney speciálními spoty i mnozí kritici snažili vytáhnout. Je jasné proč. Prequel vracející se k postavě Natashy Romanovové se sice teoreticky více zaměřuje na prohloubení její postavy a začíná jako poměrně komorní špionážní thriller. Nakonec ale pořád stojí hlavně na vzrušující akci, která nejlépe vynikne na velkém plátně.

black-widow2

Scarlett Johansson a Florence Pugh ve filmu Black Widow

Foto: Falcon

Odtud si také nová marvelovka za první víkend ve Spojených státech přinesla 80 milionů dolarů. I když je to o deset milionů méně, než se původně očekávalo, stále se jedná o nejsilnější domácí premiéru od počátku roku 2020. Zahraniční tržby pak dosáhly na 78 milionů dolarů a filmu zajistily úctyhodných 158 milonů dolarů za necelé čtyři dny. Jak pro srovnání uvádí magazín Deadline, Black Panther za stejnou dobu vydělal 202 milionů a Captain Marvel 153 milionů dlouho před pandemií.

Velice dobře si Black Widow počínala také v Česku, kde návštěvy kin stále výrazně omezují hygienické restrikce. První superhrdinský blockbuster od roku 2019 do sálů za víkend přitáhl skoro 72 tisíc diváků a s 12 miliony korun v příjmech s velkým náskokem naprosto ovládl tuzemská kina. Captain Marvel pro srovnání za první týden v březnu roku 2019 získala asi dvojnásobek.

Disney se chlubí, že Black Widow za první víkend vydělala globálně dokonce přes 215 milionů dolarů. Zbylých více než 60 milionů, neboli téměř třetina všech příjmů, totiž pochází z tzv. Premiere Access na streamovací službě Disney+, kdy si předplatitelé mohou zaplatit třicet dolarů za zhlédnutí filmu doma. Zábavní gigant podobnou statistiku zveřejnil poprvé, přičemž jasnou motivací je vysoký podíl příjmů z online streamování.

Toto číslo, které na rozdíl od tržeb z kin putuje kompletně na účet Disneyho, s sebou ale nese potenciálně velké negativum. Bližší pohled na dostupná čísla totiž ukazuje, že příjmy z amerických kin se z pátku na sobotu propadly o závratných 41 procent. To je i několikanásobně více než u kteréhokoliv předchozího filmu ze série Avengers. Samozřejmě se teprve uvidí, jak se to promítne do následujících dnů, popřípadě týdnů, miliardové celkové tržby ale téměř jistě očekávat nelze.

Kina se zotavují, ale čelí novým a větším výzvám

Pro studio nemusí jít o příliš velké zklamání. Jednak s něčím takovým jistě vůbec nepočítá a jednak u Black Widow nutně neplatí pravidlo, že zisk se počítá až od momentu, kdy tržby dosáhnou dvojnásobku, v tomto případě dvousetmilionového rozpočtu na produkci. Zatímco z celkových příjmů z prodejů lístků v kinech totiž Disneymu patří asi polovina, kolem 60 milionů dolarů ze streamování si nejspíš nechá kompletně.

Z toho je jasné, že pro kina jde o zcela jinou situaci. Podle propočtů magazínu IndieWire pro ně asi 215 milionů dolarů celkem znamená přibližně 75 milionů příjmů. To je jen o pár procent více než třetina z celku ve srovnání s polovinou při standardním distribučním modelu. Black Widow navíc není jediným filmem s vydáním na plátnech i online zároveň – u jiných může být tento poměr výrazně jiný.

Výrazně se tak v praxi ukazuje fenomén, o jehož relevanci se mluví už od rané fáze pandemie v dubnu loňského roku. Tehdy se studio Universal rozhodlo některé svoje menší filmy vydat jen na internetu, zatímco kina byla z většiny zavřená. O pár měsíců později následovalo ještě radikálnější ohlášení ze strany Warner Bros., které se rozhodlo všechny svoje film pro rok 2021 uvést zároveň v kinech i online. Disney pak přišlo s vlastní verzí pro některé tituly, viz výše zmíněný Premiere Access.

Jak teď můžeme vidět na příkladu Black Widow, výsledkem minimálně pro tento rok jsou podstatně nižší příjmy kin, i když se tržby z filmových premiér už přibližují normálu. Vůbec přitom do diskuze nevstupují týdny následující po premiéře, kdy mohou výrazně opadnout i celkové tržby. Pouhé dny po tom, co si první diváci zaplatí zhlédnutí snímku na plátně nebo obrazovce, nastoupí internetové pirátství.

Jak jsme psali už v lednu, hybridní vydání Wonder Woman 1984 od studia Warner Bros. znamenalo bezprecedentní zájem o film na torrentech, kde představoval desetinu celkového provozu. Teď nejvyšší příčky stahovanosti obsazuje právě Black Widow. I když přijmeme argument, že velká část pirátů by za film nezaplatila nezávisle na jeho dostupnosti, jistě to nebudou všichni.

Mezi velkými propady v rámci víkendové návštěvnosti kin, vysokými příjmy ze streamování a internetovým pirátstvím je tak možná ještě více než dříve složitější otázka, kam audiovizuální zábavní průmysl směřuje. Na jednu stranu se sice příjmy kin zotavují, na druhé čelí novým nebo výraznějším výzvám. 

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.