Zásilkovna bude sama doručovat až domů, vybudovala kvůli tomu 135 dep. Nelze se spoléhat jen na externí partnery, hlásí

Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka skupiny Packeta

Foto: Zásilkovna

Další důležitý mezník v historii Zásilkovny. Takovým způsobem dnes Simona Kijonková, zakladatelka logisticko-technologické firmy, představila novou službu určenou pro širokou veřejnost, v níž nabízí vlastní doručení na konkrétní adresu pod názvem Zásilkovna domů. S novinkou navazuje na již před dvěma lety představenou službu Mezi námi, která se těší velké oblibě.

Už v rámci Mezi námi Zásilkovna umožňovala zákazníkům doručovat balíčky přímo na adresu, tedy nejen do sítě výdejen nebo automatizovaných výdejních Z-Boxů. Doteď se přitom spoléhala na externí partnery, kvůli problémům s kapacitami i hlídáním kvality teď však logistická firma přechází na vlastní interní řešení.

„Spuštění vlastní služby doručení zásilek na adresu je dalším důležitým mezníkem v historii Zásilkovny. Klíčovým momentem, kdy jsme se rozhodli obměnit náš byznys model a doplnit další produkt doručení na adresu, byl březen loňského roku,“ popisuje Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka její mateřské skupiny Packeta.

Loni dle Kijonkové došlo k dramatickému nárůstu počtu přepravených zásilek k zákazníkům na adresy domů, zároveň však externí partneři, kteří pro Zásilkovnu tuto službu provozovali, omezili počet zásilek, které jim mohla logistická firma za den předat.

zasilkovna-domu-kuryr

Kurýr Zásilkovny

Foto: Zásilkovna

„Věděli jsme, že se do takové situace můžeme dostávat opakovaně v dalších pandemických vlnách, a pokud to zásadně nezměníme, není z toho úniku. Dlouhodobě jsme se také potýkali s kvalitou doručení u externích doručovacích partnerů. Z těchto důvodů padlo klíčové rozhodnutí spustit vlastní službu doručení na adresu,“ říká Kijonková.

Na podobné problémy ostatně narazila s Českou poštu, s níž v letošním lednu Zásilkovna ukončila spolupráci po sedmi letech. Kijonková se tehdy nebývale ostře vyjádřila směrem ke státnímu podniku, který prý poškozoval pověst Zásilkovny jako spolehlivého a kvalitního logistického partnera. Nová služba však s ukončením této spolupráce podle slov Kijonkové nesouvisí.

„Od začátku července poskytujeme službu doručení na adresu zcela ve vlastní režii Zásilkovny a můžeme přímo kontrolovat kvalitu a rychlost doručení. Naším cílem, podobně jako u služby doručení na výdejní místo, je samozřejmě doručovat drtivou většinu zásilek v režimu do druhého dne,“ doplňuje Kijonková k aktuální novince.

Cena nové služby začíná při objednání zásilky o maximální váze 10 kilogramů z e-shopu na 79 korunách bez daně, pro zasílání mezi fyzickými osobami platí zákazník částku 115 korun včetně DPH. V případě, že řidič Zásilkovny nezastihne zákazníka doma, uloží mu zásilku na nejbližším výdejním místě (v Česku jich aktuálně má 5 300), což má umožnit její vyzvednutí ještě tentýž den.

Služba je k dispozici také na Slovensku, kde Zásilkovna doteď nerostla tak organicky jako na domácím trhu. Za tímto účelem dnes Kijonková oznámila akvizici tamní logistické společnosti ReMax Courier Service, čtyřky na trhu. Na Slovensku se chce Zásilkovna stát jedničkou.

135 mikrodep i spolupráce se službou Zavezu

Implementace nové služby má být pro spolupracující e-shopy jednoduchá a měly by si ji jen přidat do svého košíku. „Ti, kteří dosud využívali naši službu ‚Nejvýhodnější doručení na adresu‘, ji pouze přejmenují na ‚Zásilkovna domů‘ a své zákazníky informují o tom, že nově jim zásilky nebudou doručovat třetí strany, ale přímo řidiči Zásilkovny,“ říká Jan Čižmar, provozní ředitel firmy.

Spuštěním služby Zásilkovna domů mají zákazníci podle Čižmara získat kompletní balíček zahrnující doručení na výdejní místa, do Z-Boxů i na adresu. Podobnou síť se všemi třemi způsoby, avšak s mnohem menším rozsahem, v Česku již dříve představil konkurenční hráč WeDo.

V první fázi projektu chce Zásilkovna doručovat zásilky v časovém okně 90 minut, postupným cílem je pak snížit tento čas na jednu hodinu. Dobírku může zákazník zaplatit předem v mobilní aplikaci nebo přímo e-shopu, případně pak u řidičů, kteří budou mít k dispozici terminál a budou přijímat i hotovost.

Součástí celého fungování Zásilkovny domů je vybudování vlastní sítě tzv. mikrodep, jež doplní síť stávajících čtrnácti klasických dep firmy na území Česka. Tato mikrodepa vznikají rozšířením spolupráce s těmi stávajícími výdejními místy, která disponují větší kapacitou pro umístění zásilek. Aktuálně je jich 135.

Další součástí komplexního projektu zasílání balíčků na adresu je také komunitní kurýrní služba Zavezu, kterou koncem roku 2019 koupila skupina Packeta. Obecně funguje k propojování lidí, kteří se chtějí stát řidiči, s těmi, kteří potřebují něco převézt. Zásilkovna tedy využije interní skupinové synergie a prostřednictvím programu Jezdi s námi chce využít volné kapacity partnerských řidičů.

„Většinou naši řidiči jezdí v malých autech, protože nejvíc jezdí krátké trasy a vozí malé zásilky, navíc využíváme mikrodepa. Dokážeme být rychlejší, efektivnější a nezatěžujeme tak životní prostředí jako s velkými dodávkami,“ doplňuje Kijonková s tím, že Zásilkovna má flotilu 220 vlastních červených aut.

Samotná Zásilkovna, respektive její mateřská skupina Packeta, přitom dlouhodobě rychle roste. Loni přepravila 40,5 milionu zásilek a dosáhla tržeb na úrovni 2,5 miliardy korun, což je meziročně dvojnásobek. Letos cílí na pět miliard korun, v souladu s tímto očekáváním během prvních tří měsíců letoška přesáhla hranici jedné miliardy korun, což se za jeden kvartál stalo poprvé v jedenáctileté historii firmy.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.