Seznam.cz vyrostl v tržbách na 5 miliard korun a navýšil zisk. Rekordní rok táhla domovská stránka

Vstup do sídla Seznam.cz v Praze na Smíchově

Foto: Seznam.cz

Seznam.cz má za sebou další rekordní rok. V pandemickém roce 2020 se mu podařilo narůst o 5,5 procenta a v celkových tržbách tak vykázat 4,946 miliardy korun. O téměř 180 milionů korun mu meziročně povyskočil také ukazatel EBIT, tedy zisk před úroky a zdaněním, a to na 1,6 miliardy korun, čímž se dorovnal výsledek před dvěma lety. Česká internetová jednička rostla ve většině svých klíčových divizích a ještě významněji se chce opřít do e-commerce.

Středobodem Seznamu je dlouhodobě jeho domovská stránka Seznam.cz, na které uživatelé najdou vše od vyhledávače přes zpravodajství všeho druhu, včetně toho koronavirového, až po zábavu. Právě domovská stránka zaznamenala v době pandemie silný růst a v Seznamu ho dokázali náležitě zpeněžit.

„Stejně jako spousta firem i Seznam se loni v březnu obával toho, co přijde. Pandemický rok ale přinesl velký zájem uživatelů o aktuální a důvěryhodné informace, které nacházeli právě na naší domovské stránce. To se promítlo do její návštěvnosti a zvýšené konzumace nejen našeho vlastního zpravodajského obsahu, ale i článků našich partnerů ve feedu,“ říká Pavel Zima, co-CEO Seznamu.

„Díky nasazení obchodního týmu jsme dokázali reagovat na změny ve výši a složení inzertních investic našich klientů, což nám umožnilo splnit ambiciózně nastavený finanční plán,“ doplňuje Zima k rekordním tržbám za rok 2020. Obecně Seznam těžil toho, že se lidé více přesunuli do internetového světa, kde patří právě společnost Iva Lukačoviče k nejvýznamnějším hráčům.

pavel-zima-seznam

Pavel Zima, předseda představenstva Seznam.cz

Foto: Seznam

Na růstu tržeb k pěti miliardám korun se tak podílela například srovnávací služba Zboží.cz, která dle Seznamu vyrostla na tři miliony reálných uživatelů a navíc rekordně rostla ve výnosech, a to meziročně o 35 procent, tedy dokonce rychleji než celý e-commerce trh. Ten dle Asociace pro elektronickou komerci loni povyskočil k 200 miliardám korun, když rostl o 25 procent.

V Seznamu proto vyčlení celou oblast e-commerce do samostatné produktové divize. „Aktuálně hledáme jejího ředitele a máme velké ambice. V Česku se chceme ve spolupráci s tisícovkou e-shopů stát nákupní platformou konkurující velkým globálním hráčům,“ prozrazuje Pavel Zima, jenž má ve vedení Seznamu po svém boku místopředsedy představenstva v podobě Tomáše Kapalína a Ondřeje Procházky.

Posílit se podařilo Seznamu také aplikaci Mapy.cz, která představila několik novinek a zároveň nabídla sdílení polohy během pandemie. Právě to jí mělo přinést zhruba půl milionu zcela nových uživatelů, kterým naservírovala i dopravní navigaci a po Apple CarPlay také podporu pro konkurenční Android Auto. O velkých plánech a přerodu seznamáckých Map z turistické v komplexní navigační aplikaci přitom mluvil už koncem roku 2019 pro CzechCrunch Martin Jeřábek, který Mapy.cz řídí.

O šest procent meziročně vyrostlo během roku 2020 Vyhledávání, které se také stále více přesouvá do mobilů. Před rokem ostatně Seznam hlásil, že jeho prohlížeč si už stáhlo 1,5 milionu lidí, přičemž značná část je právě v mobilních zařízeních. Nově navíc do své mobilní aplikace Seznam začíná integrovat také vlastního hlasové asistenta, kterým chce konkurovat globálním hráčům jako Amazon, Google či Apple, protože jeho asistent rozumí češtině.

V souboji s globální konkurencí pak bylo o Seznamu slyšet taktéž minulý týden, kdy firma oznámila, že po Googlu nakonec bude jako náhradu škody za omezování hospodářské soutěže žádat už 10 miliard korun, což je o miliardu více, než původně počítala. Zároveň v uplynulém roce Seznam po 23 letech zavřel legendární seznamku Lidé.cz, a to i díky úspěšnému dokumentu V síti, a vrátil do hry internetovou televizi Stream.cz. Výsledky zpravodajských projektů Seznam Zprávy a Televize Seznam nekomentuje.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.