Rychlý exit po 11 měsících na trhu. Český analytický startup Realtify za desítky milionů korun kupují Švýcaři

Vladislav Kochetov, zakladatel startupu Realtify

Vladislav Kochetov přišel do Česka před dvanácti lety studovat češtinu a posléze vysokou školu, nakonec ale v tuzemsku strávil celý svůj dospělý život. Pět let pracoval jako realitní makléř a prodal asi čtyři stovky investičních bytů, ovšem poté se rozhodl pustit do vlastního podnikání. Se startupem Realtify se zaměřil na datovou analytiku pro development rezidenčních nemovitostí a teď přichází s velkou zprávou.

Po jedenácti měsících působení Realtify na trhu nyní firmu kupuje švýcarský startup PriceHubble, a to v transakci pohybující se podle informací CzechCrunch v řádu desítek milionů korun. PriceHubble tímto krokem zároveň vstupuje na český a slovenský trh. I na startupové poměry tak v případě Realtify jde o rychlý exit, své rozhodnutí prodat firmu ale Kochetov vysvětluje jiným přístupem.

„Pro mě je hlavním důvodem prodeje samotná služba PriceHubble. K vytvoření tohoto podnikání mě inspiroval jejich model. Způsob, jakým to dělají, malá publicita, soukromí a rozsah největších realitních firem ze západní Evropy, které má za klienty. Vlastně jsem to byl já, kdo se s PriceHubble spojil a zeptal se, zda se lze připojit k jejich misi přinášet do realitního průmyslu data nejvyšší kvality a transparentnosti,“ říká Kochetov pro CzechCrunch.

„Mohl bych mluvit o svém celkovém – a spíše negativním – postoji ke startupové scéně a obecně ke způsobu podnikání, při kterém nepotřebujete vydělávat peníze, ale jen je pálit. Jsem konzervativní člověk z konzervativní branže. Věřím v podnikání, které od samého počátku vytváří zisk, zaměstnává podle zásluh a přináší skutečnou hodnotu,“ doplňuje.

julien_glanzodermatt_fotografie-19-min

Julien Schillewaert, generální ředitel PriceHubble

Foto: PriceHubble

Na dotaz, jestli by v jeho případě nebylo lepší s prodejem firmy počkat například několik let a teoreticky dosáhnout její vyšší ceny, pak Kochetov reaguje tím, že měl indikativní nabídky od několika dalších investorů. Jeho finanční cíle se však nesetkaly s představami investorů v seed roundu.

„S PriceHubble získávám značné množství podílu a společným růstem a budováním světově dominantní síly v oblasti realitních dat mohu dosáhnout stejných cílů. Takže to nenazývám exitem, jde spíše o můj vstup do společnosti, kterou jsem zvenčí zbožňoval,“ popisuje Kochetov.

Samotné Realtify, které na trh vstupovalo se jménem Realtorify a v začátcích získalo finanční injekci 100 tisíc eur (tehdy asi 2,7 milionu korun) od předního evropského akcelerátoru Startup Wise Guys, se snaží vyvíjet co možná nejdokonalejší automatickou analytiku pro development rezidenčních nemovitostí.

Třem desítkám klientů v Česku, mezi nimiž se kromě developerů nachází i investoři, realitní kanceláře a další tzv. proptech startupy (property technology – technologie pro nemovitosti, pozn. red.), poskytuje data, business intelligence a ocenění hodnoty nemovitostí. Jeho služeb využívá například Skanska, Daramis nebo EBM Group, které se mimo jiné podílely na trojnásobném meziročním růstu startupu. Generované tržby Realtify nesděluje.

Co se PriceHubble týká, ten vznikl v roce 2016 a odkupem Realtify (které na českém a slovenském trhu bude nadále působit pod stejným jménem) dokončil již svou čtvrtou akvizici. Zabývá se tvorbou inovativních digitálních řešení založených na datech pro trh rezidenčních nemovitostí a na průzkumu trhu. Kochetov ve firmě převezme roli výkonného ředitele nového subjektu a bude odpovědný za rozvoj podnikání ve střední a východní Evropě.

„PriceHubble je bezpochyby jednou z nejrychleji rostoucích proptech společností v Evropě a touto transakcí dále posiluje svou pozici. Ve střední a východní Evropě jsme zaznamenali silný potenciál pro náš další růst a rozšíření týmu o společnost Realtify nám umožní urychlit expanzi na trhu tohoto regionu,“ říká Julien Schillewaert, generální ředitel PriceHubble.

Startup aktuálně působí už na devíti trzích v Evropě, po odkupu Realtify kromě Česka a Slovenska také v domácím Švýcarsku, Francii, Německu, Rakousku, Japonsku, Nizozemsku a Belgii. Celkem zaměstnává přes sto lidí, má 800 klientů a podle vyjádření plánuje další větší investice.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.