Po neúspěchu s Uberem slovinský výrobce elektroletounů Pipistrel mění kurz. Pasažéry střídají čínské balíčky

Pipistrel mění své směřování. Od přepravy osob se zaměřuje na přepravu zboží

Foto: Pipistrel

Ještě v roce 2019 běželo ve slovinském Pipistrelu vše jako po drátkách. Firma vyvíjela jako jedna z mála leteckých společností plně elektrický letoun určený k přepravě pasažérů nad městy, v čemž jí značně pomáhalo partnerství s Uberem. V minulém roce však Uber přehodnotil své plány týkající se přepravy osob v oblacích a mimo prodeje leteckých taxíků Uber Elevate zpřetrhal i své vztahy s Pipistrelem.

Zakladatel slovinské společnosti Ivo Boscarol tak byl nucen učinit zásadní rozhodnutí. Buď složit karty, nebo překopat zaměření celého podniku a vydat se směrem, který slibuje šanci na úspěch i bez financí od Uberu. Rozhodnutí padlo na druhou variantu a Pipistrel Aircraft se odpoutal od myšlenky přepravy osob, jejíž zhmotnění by bylo v mnoha ohledech extrémně finančně nákladné.

Novým zaměřením Pipistrelu se stal vývoj a stavba futuristických dronů, které namísto osob budou přepravovat balíky se zbožím. Podle Boscarlových slov je tento segment z hlediska technického vývoje, bezpečnosti i splnění regulačních požadavků podstatně méně skličující než přeprava živých pasažérů nad městy.

Hlavním pěšákem, kterým chce Pipistrel v nově rozehrané partii táhnout, má být letoun Nuuva V300. Dle Boscarola stroj využívá poznatky z vyvíjeného vzdušného taxi, a to včetně konstrukce a pohonného systému. Pipistrel s ním navazuje na dlouholetou tradici vývoje elektrických letounů, kterým se věnuje už od roku 1989.

pipistrel-nuuva-v3001

Vizualizace letounu, na kterém Pipistrel spolupracoval s Uberem

Foto: Pipistrel

Za tu dobu společnost přivedla k životu hned několik elektrických strojů, mezi kterými vyniká například Pipistrel Velis Electro. Ten se dokonce může pochlubit titulem vůbec prvního plně elektrického letounu, kterému byla udělena certifikace od EASA, respektive Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví.

Pipistrel Nuuva V300 bude nejdříve nasazen v Číně. O jeho využití totiž projevila zájem společnost SF Express, tedy jedna z největších čínských kurýrních firem. Ta se nechala slyšet, že by v příštím desetiletí mohla vybudovat flotilu čítající až tisícovku strojů, které budou zpočátku ovládány člověkem. Ovšem časem by se měly spolehnout čistě na software.

Boscarol prozradil, že nebýt pandemie, výroba prvních kusů tohoto letounu by již nejspíše probíhala. Již od roku 2016 totiž společnost počítala s výrobou strojů právě v Číně. Z důvodu koronavirové krize však byly veškeré produkční plány na nějaký čas hibernovány a jejich „rozmrazování“ začalo až nyní. Letoun by si tak měl svůj první let odbýt počátkem příštího roku – do výroby pak vstoupit v roce 2023.

Z výrobní linky by tak již za dva roky měl začít sjíždět letoun vybavený osmi rotory E-811. Ty by měly být schopny dostat do vzduchu nejen váhu samotného letounu, ale také 300 kilogramů užitečného nákladu. Samotný dolet stroje je momentálně odhadován na 483 kilometrů. K jejich překonávání by měl stroji sloužit klasický vrtulový pohon postavený na spalovacím motoru.

pipistrel-nuuva-v3003

Letoun by měl být schopen nést až 300 kilogramů nákladu

Foto: Pipistrel

pipistrel-nuuva-v3005

Cílem společnosti je časem nabízet několik variant letounu Nuuva

Foto: Pipistrel

K novince Nuuva V300 chce pětašedesátiletý podnikatel časem nabídnout také letouny s extrémní vytrvalostí, díky čemuž by mohla vzniknout nová konkurence českému startupu Primoco UAV Ladislava Semetkovského. Podobně jako jejich letouny i ty od Pipistrelu by měly mít za úkol monitoring prostoru pod sebou. Boscarol se ovšem nevzdává ani myšlenky na přepravu osob.

Časem by rád trhu nabídnul letoun určený pro regionální přepravu až devatenácti osob, o jehož pohon by se měly starat vodíkové články. K naplnění těchto plánů však bude Pipistrel potřebovat dostatek financí, ke kterým by se Boscarol mohl dostat prostřednictvím prodeje části své firmy. Konkrétně je v současné době otevřen nabídnout 10 % svého podniku výměnou za částku minimálně 100 milionů eur (2,5 miliardy korun).

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.