Nová éra nadzvukového cestování se blíží. United Airlines nakoupí 15 letadel od startupu Boom

Boom Overture bude létat v barvách aerolinky United

Foto: Boom Supersonic

S postupem času je jasné, že letecký průmysl čeká v příštích letech zásadní proměna. Velcí hráči jakoby budovali na své nostalgii ze slavných Concordů, které definitivně opustily oblohu v roce 2003. Nadzvukovým letadlům ale nadále věří třeba aerolinka United Airlines, která se domluvila na koupi nových strojů od startupu Boom.

United Airlines se tak oficiálně stává prvním americkým zákazníkem, který nakoupí od Boomu nadzvuková letadla zvaná Overture. V barvách aerolinky by se jich mělo pohánět po obloze nejdříve 15 a v případě většího zájmu dalších 35, přičemž cílem startupu je zkrátit doletové časy s patřičným komfortem.

Overture by například mělo zvládnout cestu mezi New Yorkem a Londýnem za 3,5 hodiny místo nynějších časů, jež často přesahují 6,5 hodiny. Letadlo by navíc mělo létat ve výšce 18 kilometrů, zatímco běžná letadla se pohybují mezi 10 až 12. To proto, že ve větší výšce je menší odpor vzduchu a tím pádem i větší potenciál dosáhnout rychlosti přesahující 1 800 km/h.

boom-supersonic

Sedadlo v letounu Overture

Foto: Boom Supersonic

„Společnost United pokračuje ve své cestě k vybudování inovativnější a udržitelnější letecké společnosti, což zahrnuje i nadzvuková letadla. Vize Boomu v kombinaci s nejrozsáhlejší sítí linek na světě poskytne cestujícím přístup k hvězdným zážitkům z letu,“ uvedl šéf United Airlines Scott Kirby.

Zatím je ale nutné hovořit v podmiňovacím způsobu a klidnit vášně. Ačkoliv se o Boom Overture už přihlásila první velká aerolinka, samotné letadlo ještě ani neexistuje, natož aby prokázalo své schopnosti za letu. Boom počítá s jeho dokončením v roce 2025 a prvním letem o rok později. Za další tři roky by se v něm mohly proletět i pasažéři.

Cestujících se do letadla má podle plánů vejít mezi 65 a 88, tedy zhruba podobně, jako pojmul právě Concorde. Pokud se stanou skutečností ukázané vizualizace, těšit se mohou na luxusní interiéry a snad ještě o třídu lepší zážitek, než kdysi Concorde nabízel. Letoun by měl navíc být uhlíkově neutrální a využívat letecké palivo od společnosti Prometheus Fuels, která jej chce vyrábět z oxidu uhličitého získaného z atmosféry.

„První objednávka nadzvukového letadla s nulovými emisemi oxidu uhličitého na světě je významným krokem k našemu poslání vytvořit přístupnější svět,“ uvedl zakladatel a šéf Boom Supersonic Blake Scholl. To vše je ale v tuto spíše teorií než realitou.

Boom zatím představil prototyp (lépe řečeno koncept) nazvaný XB-1 pro jednoho pilota, který je po technické stránce zmenšeninou Overture. Do vzduchu by se měl dostat letos. Před Boomem, který vznikl v roce 2014, tak stojí ještě dlouhá cesta. V minulosti do startupu investovaly společnosti jako Virgin Group, která vyvíjí vlastní nadzvukový letoun, a také Japan Airlines. Byl i součástí legendárního startupového inkubátoru Y Combinator.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.