NFT proniká do mainstreamu, musí ale dospět. Největší potenciál má v herním průmyslu, říká Gleb Kostarev z Binance

Gleb Kostarev, ředitel směnárny Binance pro východní Evropu

Foto: Binance

Neuchopitelné. Bláznivé. Krátkodobé. Nesmyslné. Okolo relativně nového trendu ze světa kryptoměn pod označením NFT je v posledních měsících pořádně rušno. A protože jde o dosud nepříliš probádanou oblast, širší veřejnost zkrátka certifikovanému vlastnění virtuálních předmětů ještě nevěří. Podle Gleba Kostareva je ale jen otázkou času, než se to změní.

Gleb Kostarev je ředitelem kryptoměnové směnárny Binance pro východní Evropu a zároveň propagátorem takzvaných nezaměnitelných tokenů – NFT. „Poprvé jsem o NFT slyšel s příchodem virtuálních kočiček CryptoKitties v roce 2017. Tehdy jsem tomu nevěnoval žádnou pozornost,“ říká na úvod rozhovoru pro CzechCrunch.

Nyní se ale jeho smýšlení výrazně proměnilo. Věří, že NFT má na trhu své místo, a proto je důležitou součástí nově vznikajícího tržiště s NFT, jež roste pod taktovkou společnosti Binance. V rozhovoru pak přibližuje, v čem vidí hlavní přidanou hodnotu NFT, jaký může mít vývoj a proč považuje CryptoPunks za jednu z nejhodnotnějších sbírek.

NFT v posledních měsících naprosto ovládlo svět s digitálním uměním. Jde o „další velkou věc“ z oblasti kryptoměn, nebo jen krátkodobý trend?
Musíme si v první řadě uvědomit, že samotný kryptoprůmysl se vyvíjí prostřednictvím „hypu“, jinak řečeno rozsáhlé medializace. V letech 2017 a 2018 existovaly ICO (prvotní nabídka mincí), pak následovaly IEO (úpis mincí kryptosměnárnou), loni došlo k nadšení ohledně decentralizovaného financování DeFi a letos máme NFT.

Za tím vším je onen „hype“, fanoušky kryptoměn zkrátka zajímá, jak se bude svět vyvíjet. Co se NFT týče, lze očekávat, že bude postupně dospívat a bude se mu dařit i po uplynutí aktuálního zvýšení pozornosti. Všechny tyto oblasti v kryptoprůmyslu nezmizí, ale budou se nadále aktivně rozvíjet. Objeví se nové projekty a ty starší zaniknou. Jedná se o logický evoluční proces v kryptoprůmyslu.

To znamená, že množství pozornosti musí klesnout, aby se tato věc stala „vyspělou“?
V tuto chvíli se samozřejmě na NFT vztahuje enormní pozornost, ale to neznamená, že samotné mechanismy, na kterých NFT funguje, jsou zbytečné nebo přeceňované. Toto jsou pouze první kroky ve vývoji v tomto směru.

gleb-kostarev-xxx13-1

Gleb Kostarev je zodpovědný za rozvoj společnosti Binance ve střední Evropě

Foto: Binance

NFT ovšem není novou záležitostí – je tady s námi už minimálně pět let. Proč to kryptoprůmyslu trvalo tak dlouho, než se o NFT začalo více mluvit?
Nejprve šlo o připravenost infrastruktury. V letech 2017 až 2018, kdy se objevily první NFT tokeny, ještě nebylo tolik tržišť a vhodných platforem jako dnes. Pro umělce neexistovaly pohodlné nástroje pro vydání vlastních NFT. Teprve nyní se začínají objevovat a aktivně se rozvíjet. Současný růst NFT pak přišel s celkovým růstem kryptoměnového průmyslu.

Když přijde ochlazení v kryptu, tak získávají pozornost nové projekty, ale samozřejmě ne takovou, jakou by mohly dostat, když je krypto v bull runu (když cena aktiv roste – pozn. red.). Bull run NFT hodně pomohl a vidíme, že velká pozornost blogerů a celebrit je nyní soustředěná právě na NFT. Důvodem je především růst bitcoinu a kryptoměn obecně.

Z jakého důvodu se těší takové pozornosti? Co stojí za tím, že je dnes NFT tak masivně populární?
Je třeba zmínit, že trend NFT není ve skutečnosti jen o blockchainu. Je to součást obecného trendu digitalizace umění, hudby či videa, respektive formátů, které už dlouhou dobu užívají digitální formát. S umělci je to obtížnější, protože ne všichni se dosud přesunuli do digitálního světa. Pokud jste například digitální umělec, jak si můžete být jistí, že jste tento obrázek namalovali vy? Když kdokoli může pořídit snímek obrazovky. A právě příběh s NFT tento problém částečně řeší, protože přináší jistotu, že tento obrázek vydal právě ten konkrétní umělec.

Je to pro vás v mnoha ohledech moderní způsob ochrany autorských práv?
Asi ano. Je to částečně záležitost ochrany autorských práv a částečně o skutečnosti, že obsah přechází do digitální podoby. Pro blogery a celebrity je to další příležitost ke zpeněžení své tvorby. Dříve, pokud jste byli celebritou, jste museli prodávat svůj merch a podepisovat CD. Nyní můžete svůj autogram nakreslit za dvě vteřiny, vytvořit z něj NFT a prodávat jej na tržištích, a to kdekoliv na světě.

NFT je primárně spojeno s uměním. Vidíte v tom s ohledem na dnešní pandemickou dobu hodnotu?
Tento a minulý rok umělci čelili velké výzvě. Mnoho offlinových výstav bylo zrušeno a přišli o své prodejní příležitosti. NFT a tržiště jim otevřely nové příležitosti k prodeji umění. Je však nutné brát v potaz, že 90 procent obchodování připadá na známé projekty, na umění některých slavných digitálních nebo jiných známých umělců. V Česku je například známý kryptoumělec Martin Fischer. Vydání umění v podobě NFT ovšem samo o sobě umělcům nepřinese publikum – přináší způsob, jak lze umění prodat.

***

Dalším Čechem, který naplno nasedl na kryptotrend NFT, je také motion designér Jan Sládečko. Ten začal vytvářet poutavé animace včetně úspěšné série Space Struggle a na virtuálních dílech již vydělal přes 160 tisíc dolarů. Celý příběh můžete číst níže.

jan-sladecko

Přečtěte si takéDělal pro špičková studia i zpěváka J Balvina. Nakonec šel český designér Jan Sládečko naplno do NFT a baví celý svět

***

To znamená, že se prodej umění stal jednodušší, ale bez popularizace to nepůjde?
Je to tak. Pokud máte velkou základnu fanoušků, bude pro vás snazší prodat své umění. A pokud tuto základnu nemáte, pak to bude obtížnější. Nejprve si musíte vybudovat publikum. Kolem NFT je nyní velká bublina, mnozí se rychle snaží zapojit a nějak vydělat peníze. Ale opět potřebujete publikum. Bez něj se jen těžko uplatníte ve světě NFT.

Kde se můžeme setkat s NFT kromě umělecké tvorby? Třeba zpěvák The Weeknd úspěšně prodával své exkluzivní skladby v podobě NFT, takže vidíme uplatnění i v hudebním průmyslu. Co dalšího?
Celkově může být NFT jakýkoliv digitální objekt. Může to být hudba, video, obrázek, herní objekt, vstupenka nebo doména. Známe například projekt Bitcloud, který umožňuje zpeněžit jednotlivé tweety. Velmi populární jsou i CryptoPunks, počítačem vygenerované pixelovité postavičky, jejichž tvůrci nyní vyrukovali také s další edicí Meebits.

V čem je NFT tak atraktivní? Proč vůbec někdo chce vlastnit ryze virtuální předmět?
Obecně se nad tím smýšlí tak, že dílo může nabýt historickou hodnotu a jeho cena v budoucnu může růst. Pokud jste fanouškem kapely, která vydala novou písničku, pak má pro vás tato písnička určitou hodnotu. Je to jako v tradičním světě – jaký má smysl vlastnit skutečnou Monu Lisu, když si můžete pořídit kopii a dát si ji do pokoje?

Je to ten správný způsob, jak zachovat hodnotu díla?
Právě že není. Zavěšení kopie Mony Lisy ve vašem pokoji neznamená, že vlastníte originál. Hodnota je v originálu, ve skutečnosti, že přesně tento umělec namaloval přesně tento obraz a vy jej vlastníte. Stejně tak je to i v digitálním světě. Nějaký hudebník vydal vlastní NFT, například ve formě písničky. Je jediná a vy ji vlastníte.

cryptopunks-1920×1280

Postavičky CryptoPunks

Foto: Larva Labs

To znamená, že pokud by skladbu někdo chtěl použít, neměl by jednat s hudebníkem, ale se mnou?
Ve skutečnosti je zde spousta otázek. Někteří hudebníci nebo umělci předepisují, že vlastnictví NFT vám nedovoluje používat objekt v obchodním smyslu (například publikovat obrázek na tričkách) a licenční práva stále zůstávají autorovi. Pokud mluvíme o autorech NFT, například umělci, který namaloval obrázek a prodal ho, tak tento umělec pak obdrží určité procento z každého dalšího prodeje. Další zajímavostí NFT je, že můžete použít všemožné mechaniky, jako je například rozvoj generativního umění.

To je co?
Jde o počítačově generovanou hudbu nebo obrázky. V okamžiku, kdy se rozhodnete takové NFT koupit, se vygeneruje zcela nový obrázek nebo nová hudební stopa. Některé projekty vám umožňují koupit nový vygenerovaný obrázek nebo hudbu kdykoliv, když své vygenerované NFT takzvaně spálíte (burn) nebo tímto způsobem získáte určitou finanční částku (příkladem je projekt EulerBeats).

Jaké další mechaniky ještě existují?
Je jich několik. Umělec může vydat deset různých NFT a pokud si koupíte všechny, můžete je sloučit do jedné sbírky. Vytváří se tak úplně nové dílo. A takových mechanik existuje spousta. To vše je omezeno pouze vaší fantazií. Nezapomeňte také na počítačové hry.

V nich může mít NFT velký dopad?
Jedná se o obrovský průmysl, kde se NFT bude vyvíjet v první řádě. Nyní vlastníte hru nebo předmět ve hře, ale pokud jste ztratili přístup ke hře nebo hra už není aktuální, ztratíte i přístup ke všem položkám. NFT umožňuje vlastnit konkrétní herní předmět a nikdo vám ho nemůže vzít.

Herní průmysl popohání společnosti, které hry vytvářejí. Pokud nedojde k angažovanosti z jejich strany v oblasti NFT, tak k této vizi nemusí vůbec dojít. Nezávislé brandy jsou mnohem aktivnější, protože je to pro ně příležitost k dosažení rychlejší a rozsáhlejší integrace. Velké značky zatím sledují trh a zvažují, jak se v tomto ohledu angažovat.

„Beeple je o umění. Umění má takovou cenu, kterou jsou za něj lidé ochotni zaplatit. Je těžké určit jakoukoli skutečnou hodnotu – na každou cenu se vždycky najde kupující.“

Jak vnímáte angažovanost velkých aukčních domů? Typicky Christie’s či Sotheby’s?
Popularizují NFT pro mainstreamové publikum. Když takové velké aukční domy nebo celebrity vydávají svá NFT, pomáhá to popularizovat dané odvětví a obecně celý kryptoprůmysl. Začínají o tom psát média a pozornost se přitahuje prakticky sama.

Když se podíváme na rok 2022, co očekáváte, že v rámci NFT přijde?
Stále více různých celebrit bude na tento trend nasedat. Svá NFTs již vydali Snoop Dogg, Mark Cuban, Grimes, Shawn Mendes, Mike Shinoda a další. Jako další trend vidím použití různých mechanik či možnou deponaci kryptoměn do NFT. Existuje i velká otázka ohledně možného vývoje ceny (price discovery), tedy toho, jak přesně určit cenu konkrétního NFT. Objeví se velké množství projektů, které se zabývají frakcionací NFT, díky čemuž bude možné koupit tokeny, jež jsou na dané NFT vázány.

Vidíte vývoj ve stakingu NFT?
Toto v zásadě již existuje. Při vytváření fondů založených na NFT již existuje křížení mezi NFT a DeFi. Vše, co souvisí se stakingem, se nyní aktivně rozvíjí. Dříve nebo později bude stále více příležitostí prodat NFT za určitou cenu, nezávisle na likviditě.

dorsey-nft-tweet

První tweet na světě se prodal za 2,9 milionu dolarů

Foto: TED/Flickr/CzechCrunch

Pokud ovšem srovnáme tradiční umění a NFT, je zřejmé, že kryptotrend nemá tolik hodnotitelů jako v reálném světě. Změní se to?
Už existují projekty jako NFT 20, které to umožňují. Pokud máte sbírku, například Hashmasks nebo CryptoPunks, můžete své NFT okamžitě vyměnit a získat určité množství etheru. Něco jiného však je, pokud máte jediné NFT, jež navíc nebylo vydáno v rámci nějaké kolekce nebo projektu. Toto je případ, kde je zjišťování ceny konkrétního NFT problém. Dalším projektem, který stojí za zmínku, je DAO – organizace, jejíž členové investují do NFT. Ze známých projektů je to například Flamingo.

Jak se ke CryptoPunks vlastně stavíte? Baví vás například i NBA Top Shots či jiné edice?
CryptoPunks je jeden z prvních projektů, který byl spuštěn v oblasti NFT, a proto je tak cenný. Skutečnost, že se nyní objevuje velké množství klonů, jen potvrzuje jejich hodnotu. Myslím si, že projekt nikam nezmizí a za mnoho dalších let uvidíme další (možná ještě větší) koupě a prodeje.

NBA Top Shots je docela zajímavý projekt už jen proto, že americká basketbalová liga má obrovskou základnu fanoušků. Je ale těžké říct, zda objemy klesnou, nebo ne. Skutečnost, že samotný projekt se bude i nadále úspěšně rozvíjet, je ale pravděpodobná.

Objem obchodování s NFT v březnu činil 600 milionů dolarů. To je více než za celý minulý rok. Odkud ty peníze pocházejí?
Je to jednoduché. Z velké části je to díky tomu, že se cena kryptoměn výrazně zvýšila. Lidé mají lehce vydělané peníze, které poté do NFT investují.

Beeple prodal jedinečnou digitální koláž za zhruba 70 milionů dolarů. Existuje nějaký způsob, jak odůvodnit takovou cenu?
Beeple je o umění. Umění má takovou cenu, kterou jsou za něj lidé ochotni zaplatit. Je těžké určit jakoukoli skutečnou hodnotu – na každou cenu se vždycky najde kupující. Nejsem specialista, abych ocenil, jakou hodnotu mají různá umělecká díla. To je otázka pro obchodníky s uměním a lidi, kteří se v umění dobře orientují.

beeple-nft

NFT v podobě digitální koláže od Beeple se prodalo za 1,5 miliardy korun

Foto: Christie’s

Pokud jde o NFT, jaká je strategie společnosti Binance? Plánujete být online tržištěm i pro NFT?
Vidíme na trhu s NFT velký potenciál a rozhodně se v tomto odvětví chceme rozvíjet, tudíž tržiště je v plánu. Jmenuje se Binance NFT a bude sdílet stejný přihlašovací systém k účtům, jako má Binance.com. Stávající uživatelé Binance tak budou mít přístup na naše tržiště a budou moci začít obchodovat se svými současnými účty. Spuštění platformy je plánováno na 24. června.

Binance spolupracuje se singapurským Vogue na platformě NFT. Co je cílem takové spolupráce?
Na základě svých zkušeností s budováním největší obchodní platformy na světě bude Binance vydavatelům (Vogue, Esquire, Robb Report, Buro v Singapuru a VIDY) poskytovat nezbytnou odbornost a inovace technologií pro novou NFT platformu přinášející módu, umění a hudbu.

Kde vidíte NFT za 5 let a co tomuto trendu chybí, aby „dorazil do každé domácnosti“?
NFT se určitě stane součástí našich životů. Tato oblast se bude i nadále rozvíjet. Stále více umělců, tvůrců, blogerů a celebrit bude vydávat svá vlastní NFT, takže se na to dívám velice pozitivně. To, co tomu zatím chybí, jsou velké herní projekty, „áčkové“ hry. A aby se NFTs dostaly skutečně do mainstreamu, měly by se snížit transakční poplatky. O to ostatně usiluje Binance Smart Chain, který tento problém s vysokými poplatky řeší.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.