Loki měl nejsilnější premiéru z nových seriálů Marvelu. Tvůrci v něm vzdávají poctu ikonám sci-fi žánru

Tom Hiddleston v seriálu Loki

Foto: Disney

Streamovací služba Disney+ na trh koncem roku 2019 vstoupila s velkou peckou, seriálem The Mandalorian. Na další podobnou televizní událost se čekalo vlastně celý rok, dokud se neobjevila jeho druhá řada, následovaná marvelovkami WandaVision a The Falcon and the Winter Soldier. Nejvíce pozornosti mezi komiksovými seriály Disneyho se ale dostávalo Lokimu. A jeho nedávná premiéra si teď podle prvních odhadů získala i nejvíce diváků z trojice.

Není těžké hádat proč. Bůh neplechy se v rámci univerza Marvelu (MCU) těší obrovské popularitě, a to se mu dosud nedostalo hlavní role. Loki navíc s dějem otočeným kolem božského orgánu, který hlídá dodržování jedné časové linie, sliboval nejzajímavější koncept ze všech novinek studia. Žádné předstírání starého sitcomu nebo kostrbatá sociální uvědomělost, ale hravost, bizarní zápletka a charismatické postavy.

Podle zveřejněných odhadů firmy SambaTV, která popularitu pořadů měří na vzorku zájmu tří milionů diváků, se tak na premiéru Lokiho dívalo 890 tisíc domácností. U WandaVision předtím zaznamenala 655 tisíc a u The Falcon and the Winter Soldier 759 tisíc. Byť tato čísla samozřejmě nereprezentují skutečné, nejspíš mnohem větší počty diváků, je zcela legitimní je srovnávat mezi sebou. Loki jistě částečně těžil z rychlého růstu služby Disney+, ale velký zájem o něj je jasný.

disney-loki-tom-hiddleston-owen-wilson-1

Owen Wilson a Tom Hiddleston v seriálu Loki

Zaslouží si ho? Ve zkratce se Loki po střetu s alternativní verzí Avengerů v Avengers: Endgame pokusí uniknout s Tesseractem, kamenem ovládajícím prostor. Chytí ho ovšem agenti Time Variance Authority (TVA), mocné organizace hlídající správný běh času. Jelikož se bůh neplechy svou krádeží pokusil vytvořit novou diverzní časovou linii, musí být potrestán.

Na první pohled se nejde vyhnout uvědomění, že Loki stanoví perspektivní rozšíření nekonečné franšízy založené na důsledném těžení duševního vlastnictví Marvelu. Existence celého seriálu ostatně stojí na momentu, kdy se Hulk naštval, protože musel jít po schodech (a přihrál zloduchovi Tesseract). Vytvořením alternativního běhu událostí si navíc Disney dále ulehčilo tvorbu nového obsahu. Tvůrci si mohli dělat, co se jim zachtělo.

Tuto příležitost ovšem využili k vystavění úplně nového světa, s novými zákony, mytologií a stylem. Do určité míry se tak oprostili od typických prvků MCU a místo nich přichází sekvence parodující byrokracii podivným božským úřadem, které si vzápětí utahují z celého fungování hlavní série Avengers. Ačkoliv některé vtípky působí poněkud uměle, dokreslují status TVA. Později pak humorné scény vedou ke komplexnějšímu rozkrývání Lokiho charakteru.

Podle reakcí zahraničních kritiků se v podobném duchu nese i druhá (a pravděpodobně také další) epizoda seriálu. Tom Hiddleston dostává po deseti letech hraní Lokiho konečně více prostoru a naproti jeho antihrdinovi stojí skvělý Owen Wilson jako agent TVA Mobius M. Mobius. Spolu se vydávají napříč dějinami Země, zatímco se jeden snaží chytit padoucha a druhý vyrovnat se svým novým údělem.

Režisérka seriálu Kate Herron mezi vlivy v rozhovoru s The Verge zmiňuje brutalistní architekturu (zřejmou v prostorech TVA), Šílence z Manhattanu (Mad Men), díla režiséra Davida Finchera či významné tituly sci-fi žánru. Estetika i fungování TVA například jasně odkazuje na legendární Metropolis Fritze Langa nebo Brazil Terryho Giliama. Inspirace vycházely i ze Stopařova průvodce po Galaxii nebo Blade Runnera.

Vliv Fincherovy tvorby prozatím tak zjevný není, režisérka i hlavní scenárista nicméně zmínili přímo filmy Sedm a Zodiac. Hned v prvním dílu Lokiho ovšem zazní jedno z témat spojovaných spíš s vážným, sofistikovaným sci-fi, jmenovitě existence svobodné vůle. Aniž bychom zabíhali do detailů děje, určitá interpretace fungování času jasně sugeruje, že svobodná rozhodnutí nejsou možná a hlavní (anti)hrdina na tuto možnost přímo reaguje. Loki se jako seriál jednoduše může vydat zajímavými překvapivými směry.

Zatímco WandaVision a Falcon mají v MCU jasnou pozici televizních prequelů pro následující filmy, novinka prozatím (a velice ironicky) působí jako odbočka zcela mimo hlavní dějovou linii s Avengers. Díky tomu si může dovolit více experimentovat, což předchozím dvěma seriálům nakonec poněkud chybělo. Samozřejmě zůstává otázkou, jak daleko se až vydá, už první ze šesti epizod ovšem předložila silný argument pro jeho významné místo v nabídce Marvelu.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.