iPrice rychle roste. Asijská Heureka Davida Chmelaře nabírá desítky milionů a potkává se v rodině s Dáme jídlo

David Chmelař, spoluzakladatel asijského startupu iPrice

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

David Chmelař absolvoval v posledních měsících hned několikrát let na trase Praha–Kuala Lumpur. V hlavním městě Malajsie má centrálu jeho společnost iPrice, která je největším cenovým srovnávačem v jihovýchodní Asii, a proto se jí u nás přezdívá „asijská Heureka“. V roli výkonného místopředsedy představenstva musel devětatřicetiletý podnikatel mnoha lidem ukázat, že svoji roli zvládne i z Česka, ale přímo do centra dění odjel mimo jiné jednat o další investici. A úspěšně.

Skupina iPrice, která napříč regionem jihovýchodní Asie nabízí na sedm miliard produktů od více než dvou milionů prodejců, nabrala další kapitál na svůj rozvoj od Woowa Brothers. Jihokorejská obdoba tuzemského Dáme jídlo do iPrice poslala 1,5 milionu dolarů, což je v přepočtu přes 30 milionů korun. To není při pohledu na předchozí investiční kolo mnoho, ale tentokrát to podle Chmelaře nebylo primárně o penězích.

„Nejde o součást standardního investiční kola, ale byla to oboustranně výhodná příležitost,“ komentuje pro CzechCrunch David Chmelař, který iPrice založil před šesti lety spolu s Němcem Heinrichem Wendelem. Standardní bylo loni na podzim uzavřené investiční kolo Series B, které do cenového srovnávače přineslo přes 10 milionů dolarů. Současná investice má hlavně strategický charakter.

Ve stejné rodině jako Dáme jídlo

„Nový kapitál, který je součástí dohody, je ale samozřejmě fajn. Zlaté startupové pravidlo říká, nikdy neříkej ne, pokud máš možnost nabrat další peníze,“ usmívá se Chmelař. Pro pochopení strategického rozměru je třeba vysvětlit, kdo to vlastně jsou Woowa Brothers. Jedná se o společnost, která rozváží jídlo v Jižní Koreji a před několika měsíci ji pohltila skupina Delivery Hero. Do ní shodou okolností od roku 2014 patří i tuzemské Dáme jídlo.

„Kdyby mi někdo před pěti lety řekl, že jednou budeme s iPrice součástí stejné rodiny jako Dáme jídlo, tak bych řekl, že to je naprostý nesmysl,“ říká opět s úsměvem Chmelař. Na rozdíl od firem Dáme jídlo či Woowa Brothers, jež byly Delivery Hero pohlceny ze sta procent, jde v případě iPrice pouze o minoritní investici. I tak ale bude moci využívat potenciálních synergií německé skupiny, která se s doručovacími službami rozpíná ve více než 40 zemích po celém světě.

iprice1

Asijský cenový srovnávač iPrice

Foto: CzechCrunch

„Woowa Brothers jsou součástí Delivery Hero, které má silné zastoupení v jihovýchodní Asii zejména přes značku Foodpanda. Chtějí se postupně vydat nad rámec doručování jídel a e-commerce jako obrovsky rostoucí trh u nich rezonuje. V iPrice jsme unikátní v tom, že dokážeme e-commerce do jednotlivých ekosystémů dodat,“ popisuje David Chmelař s tím, že přesně vytyčenou podobu spolupráce zatím obě strany nemají.

Jako příklad však dává partnerství s Home Creditem v Indonésii, kterému iPrice dodává na pozadí obchodní platformu, díky níž může firma svému klientovi po splacení úvěru automaticky nabídnout k nákupu další zboží. „Lidé jsou tady na takové chování zvyklí, žijí v takzvaných super aplikacích, kde najdou všechno, a očekávají, že nákupy na ně vyskakují prakticky všude,“ popisuje specifikum tamního trhu spoluzakladatel iPrice. O jeho trochu skryté asijské misi jsme se před časem bavili i v našem podcastu.

„S rozvojem e-commerce trhu v jihovýchodní Asii se zostřuje konkurence mezi jednotlivými platformami a zároveň roste počet prodejců. Věříme, že role společnosti iPrice, která pomáhá uživatelům najít správnou platformu a ušetřit peníze, bude pro tento region i nadále zásadní,“ uvedl k investici Joshua Dhong z Woowa Brothers, kteří již v regionu podnikli několik podobných minoritních investic, aby dokázali zachytávat nejnovější trendy.

V iPrice sice umí poskytnout svým partnerům již zmíněnou obchodní část, ale primárně slouží jako cenový srovnávač a vyhledávač pro desítky milionů uživatelů. „Loni na náš web přišlo 100 milionů unikátních uživatelů, to už je velká masa lidí, a meziročně dál rosteme,“ podotýká Chmelař a dodává, že díky přetrvávajícím lockdownům v regionu se již přesunula do onlinového světa většina prodejců.

Předpokládaná hodnota zobchodovaného zboží (GMV), které přes platformu iPrice projde, je proto pro letošní rok na úrovni 300 milionů dolarů, což je zhruba 6,4 miliardy korun. Loni šlo přitom zhruba o polovinu, což dokazuje rychlý růst jak samotného iPrice, tak i celého regionu a oblasti e-commerce. Ostatně sedm miliard dostupných produktů, které firma na své platformě napříč sedmi zeměmi má, hovoří za vše.

I proto již v iPrice Group pracují na dalším investičním kole Series C, které by mělo být uzavřeno pravděpodobně během příštího roku a přinést další potřebný kapitál pro rozvoj i expanzi. Prozatím startup od investorů nabral přes 21 milionů dolarů, tedy necelou půl miliardu korun, a další kolo by mohlo tuto sumu zdvojnásobit.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.