I přes pandemii carsharing Anytime rostl. Za dva roky realizoval 570 tisíc pronájmů, letos se chce překlopit do černých čísel

Sdílená Toyota Corolla od carsharingu Anytime

Foto: Anytime

Carsharing se stal nedílnou součástí života ve velkých městech, ať už jde o Prahu, nebo Brno. V české metropoli jej provozuje hned několik společností a jednou z nich je i Anytime, který na český trh přišel před dvěma lety. Od té doby si navzdory pandemii udržuje rostoucí tendenci a neustále rozšiřuje svůj vozový park.

„Jednalo se o úspěšné dva roky, které ale částečně přibrzdila pandemie. Vládní omezení a další opatření měla vliv na mobilitu. Lidé cestovali zejména do práce a z práce, ve volnějších měsících pak i na výlety, ale nerealizovali téměř žádné jízdy za kulturou a nákupy,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytimu.

Právě pandemie má jeden z největších podílů na zpomalení růstu, který Anytime dosud držel. Přesto carsharingovou firmu situace nezasáhla tak silně, jako tomu bylo například u startupu Revolt, jenž vedle aut nabízel i další prostředky sdílené mobility. Ten totiž nedávno oznámil, že končí.

„Na druhou stranu se automobil stal bezpečnější a preferovanou formou dopravy než MHD. Když tedy někdo potřeboval mimo domov, často pro něj byl carsharing bezpečnější volbou,“ vysvětluje Beutl. Anytimu se tak od předloňského vstupu na trh povedlo realizovat již 570 tisíc pronájmů, během kterých se najezdilo více než 6,2 milionu kilometrů.

První rok carsharingové společnosti na českém trhu přitom tvořil zhruba jen čtvrtinu z obou čísel. Úvodních dvanáct měsíců přineslo 1,6 milionu najetých kilometrů ve 150 tisících jízd, většina pronájmů přišla ve druhém roce. A rovnou 52 procent ze všech naježděných kilometrů za celé působení Anytimu pak tvořily jízdy na elektrický pohon.

Vozový park společnosti tvoří vozy Toyota Yaris a Toyota Corolla, všechna auta mají hybridní pohon, kterým je Toyota proslulá, a jsou vybavena automatickou převodovkou i parkovací kamerou. Nyní společnost rozšiřuje flotilu na 500 vozů pořízením dalších 190 aut. Jedná se o 120 modelů Toyota Corolla a 70 kusů Toyota C-HR.

anytime3

Sdílená Toyota Yaris od carsharingu Anytime

Foto: Anytime

Během pracovních dnů jsou sdílená auta Anytimu nejvíce využívaná pro cestu do práce, na nákup či za zábavou. Ve většině případů se jedná o maximálně třicetiminutové zápůjčky. Ale ani přes početnou flotilu a neustálý růst zákazníků firma stále není v černých čísel. Překlopení do zisku bylo v plánu už loni, nakonec vše významně přibrzdila pandemie koronaviru. Jak pro CzechCrunch potvrdil Milan Beutl, plán se tak posouvá na letošní rok.

Konkurence na trhu je nicméně velká. Na svou stranu chce zákazníky přilákat nejen Car4Way, ale také maďarský carsharing GreenGo. Opomenout bychom neměli ani Autonapůl či HoppyGo, ačkoli jde přece jen o trochu odlišné služby. A samozřejmě nelze nezmínit carsharing Uniqway, který nově mohou využívat studenti i v Mladé Boleslavi.

Milovník automobilů a fanoušek Olympique Marseille, který nedokáže žít bez kofeinu.