Hyperinzerce se budí ze spánku. Noví majitelé z ní chtějí do pár let udělat jedničku mezi online bazary

Jaroslav Holý, provozní ředitel Hyperinzerce

Foto: Archiv JH

Když chcete v Česku prodat nebo koupit něco z druhé ruky na internetu, jdete na několik osvědčených adres. Mezi nimi byla dosud tak napůl Hyperinzerce. Přestože se její návštěvnost dle provozovatelů pohybuje kolem milionu lidí měsíčně, v posledních letech dost strádala a rozhodně nepatřila mezi první adresu, kam lidé mířili. To chtějí nyní změnit společnosti BigZoom a Inveo, které Hyperinzerci přebraly a plánují z ní udělat tuzemskou jedničku.

„Chceme být jedničkou v inzertních portálech v Česku a do roku 2023 předběhnout Bazoš i Sbazar,“ hlásí zcela bez okolků hned na úvod Jaroslav Holý, který Hyperinzerci od loňského září řídí jako provozní ředitel. Za sebou má zejména marketingové štace ve společnostech jako AXA, Imper, CzechInvest nebo Natland a nyní bychom i díky jeho práci měli vidět v reklamě o dost více než dříve také Hyperinzerci.

Do čela inzertního portálu dosadili jednačtyřicetiletého Jaroslava Holého šéfové z BigZoomu a Invea, jejichž firmy na restartu Hyperinzerce od loňska pracují. Plány mají smělé a na první pohled mohou znít poněkud bláhově, ale Holý věří, že se mu podaří maximálně zužitkovat expertizu a zkušenosti, které do projektu jeho současní majitelé přináší. BigZoom jakožto součást outdoorové skupiny BigBoard přinese velký reklamní zásah, digitální agentura Inveo Michala Menšíka zase potřebné internetové technologie.

„Když jsme loni v září Hyperinzerci přebírali, chtěli jsme ji jen resuscitovat, ale pak jsme zjistili, že to není možné. Za 14 let se vystřídalo ve vývoji několik desítek lidí a nešlo to jen přepsat. Proto jsme se rozhodli, že Hyperinzerci vytvoříme znovu od začátku,“ popisuje Jaroslav Holý misi, která po téměř tři čtvrtě roku skončila spuštěním nového inzertního portálu a mobilní aplikace.

Být dobří online i offline

Na první pohled bude pro uživatele nová Hyperinzerce dobře rozpoznatelná, ale z technologického hlediska nabízí mnohem více možností než dosud. I v posledních letech, kdy o službě nebylo tolik slyšet, na ni údajně přicházel milion lidí měsíčně. „Potenciál je obrovský,“ přitakává Jaroslav Holý, který své optimistické plány opírá právě o to, že Hyperinzerce nezačíná od nuly, ale má za sebou solidní historii a věrné uživatele.

Poslední roky přitom byly pro Hyperinzerci turbulentní zejména v její majetkové struktuře. Před dvěma lety ovládl provozovatele inzertních a srovnávacích webů HyperMedia, pod něhož spadala i Hyperinzerce, BigBoard, což je pro změnu největší český poskytovatel billboardů. Zakladatel HyperMedie Petr Beneš si tehdy nechal ve firmě pětinu a sliboval si od spojení mimo jiné pomoc s vyřešením finančních problémů, jež na firmu dolehly.

hyperinzerce

Nová podoba Hyperinzerce.cz

Foto: CzechCrunch

Po manažerských sporech o dalším směřování firmy nakonec začátkem loňského roku Petr Beneš HyperMedii definitivně opustil. BigBoard ji následně přejmenoval na BigZoom a stejný název dostal i původní portál Hyperslevy, nabízející poukazy na ubytovací služby a zážitky. Naopak inzertní portál Hyperinzerce se oddělil a v BigZoomu se nakonec rozhodli, že se do jeho restartu pustí s Inveem.

„Spojení BigZoomu a Invea dává smysl, protože mají velké synergie offline a online. Ani jedna firma by to nedokázala udělat v takové škále sama, a tak nám dávalo smysl jejich kompetence spojit. Inveo umí dobře dělat digitální produkty, ale mnoho zákazníků je pořád v offlinu, kde je dokáže oslovit BigZoom,“ popisuje novou strategii Jaroslav Holý. V nově vytvořené společnosti drží BigZoom 70 procent, Inveo má zbylých třicet.

Spojenectví mezi oběma firmami, jimž nyní Hyperinzerce patří, je především o know-how a odvedené práci. Zatímco BigZoom přináší mimo jiné doménu či administrativní zázemí, Inveo dodá technologie a zastřeší všechny online aktivity. Převážně finanční parametry měla již zmíněná předchozí transakce, kdy původní HyperMedii kupoval BigBoard, o detailech tohoto obchodu však jeho aktéři hovořit nechtějí.

Ambice nicméně mají noví majitelé skutečně nejvyšší. Když se v Hyperinzerci rozhodli, že postaví celý portál znovu, udělali si analýzu tuzemského trhu a zjistili, že konkurence je – dle jejich názoru – poměrně statická a neodpovídá aktuálním potřebám a trendům. „Týdny jsme přemýšleli, zda současné weby a aplikace lidem opravdu stačí,“ přiznává s úsměvem Holý.

Nakonec s týmem usoudil, že musí být velká poptávka po ještě modernějším řešení, než které dnes pro prodej či nákup zboží z druhé ruky nabízí Bazoš či Sbazar, tedy dva největší hráči tuzemské online bazarové scény. V posledních letech jim stále více fušuje do řemesla Marketplace od Facebooku a právě ten vidí Jaroslav Holý v současnosti jako největší konkurenci pro novou Hyperinzerci.

„Maximální jednoduchostí použití je pro nás největší konkurencí tržiště na Facebooku, ale na druhou stranu ne všichni jsou na Facebooku a ne všichni chtějí být propojení s tím, co prodávají,“ vysvětluje. Při výčtu konkurenčních hráčů je pak třeba zmínit ještě jednoho, který už sice v Česku nefunguje, ale zanechal tu významnou stopu a nepřímo by na něj chtěla navázat také Hyperinzerce.

Prorazit jako Letgo

Řeč je o bazarové službě Letgo, která do Česka před lety vtrhla jako uragán, masivně investovala do marketingu a tvrdila, že dokázala přilákat přes dva miliony uživatelů. U nich bodovala zejména moderní mobilní aplikací, přes níž bylo zboží snadné prodávat i nakupovat. Jenže v roce 2019 došlo k nečekanému strategickému rozhodnutí a Letgo český trh během pár měsíců úplně opustilo.

„Šli jsme do toho, protože jsme po odchodu Letgo viděli díru na trhu. Nikdo tu dosud tak dobrou mobilní aplikaci nenabídl. Na rozdíl od Letgo navíc nezačínáme od nuly, v tom máme výhodu. Máme etablovaný brand, lidé Hyperinzerci znají. Měsíčně se bavíme o desítkách tisíc nových inzerátů, celkem jich teď migrujeme 1,3 milionu,“ vypočítává Jaroslav Holý.

Přestože Letgo svůj odchod z Česka oficiálně nikdy nekomentovalo, tak jedním z důvodů měla být skutečnost, že se ani přes velké investice do marketingu nedokázalo během několika let dostat před tuzemskou konkurenci. Holý věří, že se to Hyperinzerci může i díky silnému zázemí podařit. Přestože oficiální čísla z českého trhu nejsou známá, chce se stát minimálně jedničkou v počtu inzerátů.

Zakladatel Bazoše Radim Smička ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch před rokem říkal, že každý měsíc navštíví jeho populární portál zhruba 2,5 milionu uživatelů. Každý den je to půl milionu lidí. V počítadle inzerátů teď na webu Bazoše svítí číslo dosahující téměř na 1,5 milionu. Konkurenční Sbazar oficiálně říká jen to, že si u něj můžete vybrat z více než dvou milionů nabídek. V návštěvnosti by měl být o několik stovek tisíc uživatelů za Bazošem.

Výhodou Sbazaru je pochopitelně jeho zázemí, kdy těží z dominantní internetové pozice Seznamu, svého majitele. Bazoš má zase svůj úspěch postaven na tom, že funguje ve velmi malém týmu, a tak jde při tržbách pohybujících se ve vyšších desítkách milionů korun o vysoce výdělečný byznys. Sama si na sebe prý dlouhodobě vydělá také Hyperinzerce a neplánuje to měnit, byť se nyní bude investovat hlavně do růstu.

hyperinzerce-mobil

Nová mobilní aplikace Hyperinzerce

„Jsme v černých číslech a nadále v nich plánujeme zůstat. Chceme nastavit model, který je dlouhodobě udržitelný, ale strategickým cílem není okamžitě zvýšit EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů – pozn. red.). Naším cílem je vyrůst a stát se jedničkou na trhu, i když bude EBITDA plochá,“ plánuje Jaroslav Holý.

Cílem je také zvýšit v letošním roce na dvojnásobek návštěvnost a dostat se na dva miliony návštěvníků měsíčně. „Souvisí to se vším. Když budeme mít více uživatelů, nabídneme více inzerátů a bude po nich větší poptávka. Chceme také dvojnásobně zvýšit konverzi. Když se to podaří, bude to znamenat, že jsme udělali dobrou změnu,“ doplňuje zkušený marketingový specialista.

Uživatele chce přilákat na technologicky propracovaný portál, který nabídne moderní webové rozhraní a především také aplikaci, která není u konkurence tak pokročilá. Sázet chce na prvky, jako je co nejjednodušší a přímá komunikace prodejce se zájemcem, což se již osvědčilo v případě zmíněného Letgo. Na aplikaci Hyperinzerce ostatně pracuje několik vývojářů, kteří dříve v Letgo působili.

Díky BigZoomu v zádech už byla po celém Česku spuštěna velká reklamní kampaň a uživatele bude Hyperinzerce pochopitelně zachytávat také v onlinovém světě. Přestože má třeba Sbazar za sebou velké zdroje v podobě Seznamu, Jaroslav Holý věří, že marketingový rozpočet a internetové know-how BigZoomu a Invea jsou natolik velké, aby dokázaly tuzemskou internetovou jedničku v bazarech přetlačit.

O přesných číslech, kam by se chtěl s Hyperinzercí dostat v řeči tržeb, Holý hovořit nechce. A to i proto, že konkurence o nich také obvykle nehovoří. Byznys model bude mít každopádně portál založený částečně na topování inzerátů a částečně na inzerci, kterou chce přesně cílit, aby dávala smysl všem stranám. Prioritou je přitom v následujících měsících a letech dobýt kýženou pozici v Česku, ale výhledově není vyloučena ani expanze. Současní akcionáři Hyperinzerce s ní ostatně mají zkušenosti.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.