Elektrické koloběžky lze v Praze 3 odložit už jen na parkovacích místech. Lime nově zamířil i do Ostravy či Olomouce

Koloběžky amerického startupu Lime v Praze

Foto: Praha 3

V průběhu krizových loňských měsíců byl americký startup Lime nucen z Prahy své koloběžky stáhnout, ovšem s postupným rozvolňováním vládních opatřeních je začal nasazovat zpět. V srpnu minulého je pak vysázel také v Brně a letos se pustil do své dosud největší české expanze. Dorazil do Ostravy, Olomouce i Liberce, spustil několik novinek a mimo jiné se dohodl s Prahou na lepším parkování.

Sdílená městská mobilita už pro Čechy dávno není žádnou neznámou a Lime byl jedním z důležitých hráčů, který se především Pražanům vryl do paměti celkem rychle. Do hlavního města vstoupil v roce 2018, nicméně netrvalo dlouho, než se staly trnem v oku zastupitelů některých pražských částí, které vyhodnotily, že ohrožují chodce, a proto například Praha 2 limetkové koloběžky zakázala.

Dnes je situace klidnější. Lidé si na ně v ulicích zvykli a dá se říct, že se staly součástí městského života. Sice jim rozvoj v Praze narušila koronavirová pandemie, která omezila počet lidí v ulicích, tudíž se koloběžky tolik nevyužívaly, ale s tím, jak se lidé začali do ulic vracet, se i Lime rozhodl vrátit. Stále je však problém s parkováním.

Nezodpovědní lidé totiž koloběžky nechávají stát na nevhodných místech, mnohdy je i pohazují na chodnících. To byl důvod, proč se Praha rozhodla proti této negativní externalitě vztahující se ke sdílení prostředků bojovat. Nejdál v tomto ohledu prozatím z pražských městských částí došla Praha 3, která nově zařazuje koloběžky i elektrická kola značky Lime do systému Cyril.

lime-2

Koloběžky v Praze by už na chodnících neměly překážet

Foto: Praha 3

Díky systému Cyril, který Praha 3 spustila vloni jako reakci na nevhodné parkování prostředků sdílené mobility, tak uživatelé koloběžek a kol od Limu musí parkovat tam, kde je pro ně vyčleněno místo. Nikde jinde jim vrácení nebude umožněno, jelikož bude jejich poloha sledována přes GPS a zaznamenána na mapový portál. Fungují tak i Rekola, NextBike nebo služba Bolt.

„Míst pro parkování koloběžek a kol je kritický nedostatek. Vedení měst jsou tradičně fixována na řešení problému nedostatku parkování pro auta, potřeby parkování kol se většinou přehlížejí. V Praze 3 jsme se na to zaměřili a v systému Cyril máme aktuálně kolem dvou set míst, kde lze kolo nebo koloběžku odložit,“ říká místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.

Zastupitelstvo Prahy 3 si od tohoto kroku slibuje „vyčištění“ města od pohozených koloběžek a kol na okrajích chodníků či jiných místech, kde by potenciálně zavazely chodcům, cyklistům nebo autům. České zastoupení Limu věří, že se tato metoda osvědčí, a do budoucna bude chtít s podobným řešením jednat také s ostatními městskými obvody v Praze.

Vstup do krajských měst

Jen o Praze ale novinky týkající se Limu nejsou. S příchodem nového roku se totiž startup začal rozšiřovat i do krajských měst, mezi kterými nechybí Ostrava (kam v březnu dovezl koloběžky i Bolt), Liberec a Olomouc, která se stala prvním městem, kam vstoupil zmíněný konkurenční Bolt. České zastoupení Limu navíc uvádí, že v následujících měsících zavítá do dalších.

„Momentálně vedeme se zastupiteli měst dialog o způsobu fungování. S expanzí jsme nad očekávání spokojeni, s městy výsledky pravidelně vyhodnocujeme, získáváme zpětnou vazbu a optimalizujeme naši službu ke spokojenosti uživatelů a zastupitelů měst,“ zmiňuje pro CzechCrunch Václav Petr, provozní manažer pro český Lime.

Spolu s tím startup představil nový typ koloběžek s odpruženou vidlicí, díky níž může být jízda na nerovném povrchu nebo kostkách o něco příjemnější. Od letošního roku mimo jiné spolupracuje s pojišťovnou Allianz pro poskytování úrazového pojištění při jízdě. A pro aktivní uživatele nechybí ani možnost předplatného.

Takzvaný Lime Prime stojí 150 korun měsíčně a pro předplatitele to znamená, že nemusí platit startovací poplatek ve výši 25 korun a mohou si koloběžku zarezervovat s třicetiminutovým předstihem. Něco podobného v Česku provozuje i Bolt, který za fixní cenu nabízí i ježdění celý den zdarma a podobně.

lime-ondrej-siroky1-min

Ondřej Široký, provozní ředitel Lime v Česku

Foto: Lime

Z globálního hlediska pak má Lime za sebou vydařený rok. Během loňského léta se americký startup pod vedením Wayna Tinga poprvé za svou čtyřletou historii přehoupl do zisku a podle informací, které pro CzechCrunch sdílelo české zastoupení firmy, má jít o první společnost v byznysu sdílené mobility, která tohoto milníku za celé čtvrtletí dosáhla. Dohromady Lime operuje ve 120 městech napříč 28 zemí světa.

„Posledních 12 měsíců pandemie nám ukázalo, že lidé ve městech potřebují alternativy k bezpečné a udržitelné dopravě. Tato doba redefinovala podnikání v oblasti mikromobility v celé Evropě, kdy města nově budují infrastrukturu k tomu, aby lidé mohli využívat elektrokola a koloběžky, které přinášejí úlevu veřejné dopravě v době lockdownu,“ komentuje Petr.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.