Doručovací boxy představil další hráč. OX.pointy se objeví na stovkách lokací, prvních pět už využívá Rohlík

Výdejní boxy OX.Point na pražské Národní třídě

Foto: CP4U

Během loňské pandemie koronaviru se mnoho nákupů přesunulo do online prostředí, což výrazně zvýšilo zátěž na logistické a přepravní společnosti. Ty i pro lepší komfort zákazníků stále více využívají výdejní boxy, jež jsou obecně pro vyzvednutí zásilky dostupné kdykoliv. V Česku svou síť těchto boxů buduje už několik hráčů a teď se k nim přidává další.

Za OX.pointy stojí společnost CP4U, jež vznikla spojením dvou samostatných firem Conteg a Payment4U, a první tyto boxy jsou už v provozu na sedmi lokalitách v Praze. Další desítky by měly přibývat každý měsíc a plánem provozovatele je do konce roku 2022 umístit přes tisíc boxů po celé republice.

Pět ze zmiňovaných sedmi boxů je vybaveno chladicím systémem pro uchování potravin a je vyčleněno pro online supermarket Rohlík, který je integruje do své logistické sítě vedle vlastních Rohlík Pointů. Dva další automaty už jsou připravené pro reálný provoz. Společnost je plánuje spustit po dokončení integrace prvního dopravce, což by se mělo stát do maximálně dvou měsíců, kdy už chce mít automatů nainstalovaných přibližně sto.

První OX.pointy jsou k dispozici na Národní třídě u OC Máj nebo KD Letňanka a v Brandlově ulici, mezi další chystané pražské lokality patří například FN Motol, Thomayerova nemocnice, sídliště Ruzyně, v Brně se pak má OX.point objevit u budovy TJ Sokol, v Plzni v nákupní zóně U Prazdroje a v Teplicích v OC Fontána. Boxy je možné ovládat pomocí samostatné aplikace, která je krátce před spuštěním na iOS i na Android, nebo přes ovládací monitor přímo na automatu.

ox-point-displej

Výdejní box OX.point

OX.pointy přitom nemají jen vydávat zásilky, společnost CP4U chce zákazníkům poskytnout také možnost přes automaty zboží vracet. Navíc v rámci zero waste politiky mají boxy zelenou střechu, která spotřebovává kondenzovanou vodu z chlazení. Podle jeho tvůrců má navíc box nízkou energetickou spotřebu a malou hlučnost, aby nerušil okolí.

„Sdílená ekonomika nám dává velký smysl, a tak jsme se společně s Contegem rozhodli vybudovat tuto síť, která bude sloužit všem. Jedná se o rozdílné řešení, protože to není pouze hloupý výdejní box, ale jde o městský komponent, který budou moci využívat dopravci, e-shopy, koncoví zákazníci mezi sebou a také města a obce, které jsme schopni zaintegrovat a nechat občany přes naše pointy platit městské poplatky nebo předávat dokumenty,“ popisuje Zdeněk Vacek, CEO společnosti CP4U.

Hustá konkurence

Firma se tak přidává k dalším hráčům, kteří v Česku svoje boxy umísťují. Například Zásilkovna jich do konce roku plánuje mít v provozu tisíce, vlastní si staví také Pilulka nebo Alza, automaty jejího konkurenčního Mallu přebrala loni vzniklá společnost WeDo s plánem otevřít je všem e-shopům a stejný cíl si stanovil Balíkobot.

Podobně jako výdejní přístroje od posledních dvou jmenovaných společnosti fungují také OX.pointy, které jsou od začátku otevřené všem dopravcům i odesílatelům, na posílání zásilek budou dostupné také mezi samotnými občany.

„Naší filozofii je otevřená platforma dostupná každému, kdo o ni projeví zájem. Nestavíme žádné bariéry pro připojení do společné sítě. To znamená, že integrace dopravce i e-shopu je zcela zdarma,“ popisuje pro CzechCrunch Vacek s tím, že IT infrastruktura sítě je od začátku stavěna tak robustně, aby obsloužila i deset tisíc automatů.

„Snažíme se oslovit všechny hráče na trhu logistiky a e-commerce a vysvětlit jim výhody sdílené platformy, protože si myslíme, že jedině plně vytížené automaty mají ekonomický a ekologický význam,“ doplňuje Vacek, který ostatní provozovatele výdejních boxů neoznačuje jako konkurenci – kapacita OX.pointů má být v případě potřeby dostupná i pro ně, aby kurýr mohl zásilku doručit právě tam, a naopak.

Oproti ostatním boxům se OX.pointy podle svých tvůrců odlišují například zmiňovaným integrovaným chlazením se vzdáleným monitoringem i správou. Každý automat disponuje dotykovou obrazovkou, kterou pak chce CP4U nabízet městům a obcím na zpracování agendy občanů či například na placení parkování.

„Máme historické zkušenosti s aplikacemi pro chytrá města. V tomto nejsme nováčci a navazujeme na zkušenosti, které jsme získali z předchozích instalací. V tuto chvíli jsme velmi blízko dohodě s několika městy, ale nebudu předbíhat, dokud to nebude jisté,“ dodává Vladislav Král, provozní ředitel CP4U.

Do konce roku 2022 tak společnost chce vybudovat fungující síť boxů v České republice, následně se chystá do zahraničí. Rozpracované má Slovensko, které chce vyhodnocovat celoplošně. Pracuje také s variantou dalších tří evropských měst, zatím však další podrobnosti nekomunikuje.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.