Doktor v kapse. Síť praktických lékařů Moje ambulance chce pomocí aplikace změnit způsob poskytování zdravotní péče

Karel Lukeš, předseda představenstva Moje ambulance

Foto: Moje ambulance

Síť praktických lékařů Moje ambulance vznikla již v roce 2007. Od té doby se vypracovala na jedničku tuzemského trhu a pečuje o bezmála 200 tisíc pacientů v jednatřiceti pobočkách v devatenácti městech po Česku. Počet jejích klientů meziročně vzrostl o osm procent a nabízí služby lidem, kteří ve zdravotnictví chtějí využívat moderní komunikační technologie a požadují flexibilitu.

Z tohoto důvodu se Moje ambulance už před několika lety rozhodla představit mobilní aplikaci, pomocí níž by klientům i lékařům umožnila využívat technologie i v poměrně konzervativním oboru, jakým je medicína. „Každá banka má v dnešní době svou mobilní aplikaci, díky níž může klient ovládat své konto. Tak proč ne praktický lékař?“

Takovou řečnickou otázku si pokládá Karel Lukeš, předseda představenstva firmy, když pro CzechCrunch popisuje motivaci, která vedla k založení aplikace OnlineAmbulance. Ta dle jeho slov pomáhá změnit a doplnit způsob poskytování primární péče, a to díky snadné dostupnosti údajů o zdraví.

První verze aplikace byla představena už v roce 2013 a jejím cílem bylo klientům nabídnout především základní informace o pobočkách, možnost objednat se nebo zaslat svůj dotaz lékaři. Za necelých osm let fungování ji užívala přibližně desetina klientů. Doba se ale posunula a uživatelé již dnes chtějí víc.

moje-ambulance

Ordinace sítě Moje ambulance

Foto: Moje ambulance

„Obecné informace o pobočce a základní zdravotní data jsou dobrým základem, ale chceme mnohem víc. Hlavním mottem je nabídnout zabezpečenou a přísně personalizovanou extenzi klientovy zdravotní dokumentace a zároveň obousměrný komunikační kanál, kterým bude aktivně komunikovat nejen pobočka s klientem, ale hlavně klient s pobočkou,“ popisuje Lukeš.

Z tohoto důvodu se společnost v roce 2019 rozhodla vyvinout zcela novou verzi aplikace OnlineAmbulance, jež by dokázala nové funkcionality odrážející potřeby a možnosti dnešní doby nabídnout. Už během prvních prací však firma narazila na velký problém, jímž byla dnes již nevyhovující architektura používaného ambulantního informačního systému.

Během loňské pandemie koronaviru tak došlo k aktualizaci systému používaného lékaři a následnému vývoji aplikace, která je nyní dostupná všem klientům Mojí ambulance na zařízeních s operačními systémy Android i iOS. V nové verzi je kladen důraz především na zobrazení dat v reálném čase a na komunikaci s pobočkou.

Konkrétně tak na pár kliknutí nabízí například přehledné informace o osobních údajích a zdravotním stavu včetně možnosti editace nebo žádosti na všechny typy vyšetření, ať už se týkají zdraví, koronaviru, administrativy, očkování či předpisu léků se zobrazením receptu přímo v aplikaci. Díky tomu má klient neustále u sebe aktuální data a zabezpečený komunikační kanál se svou pobočkou.

Veškerá data jsou přitom podle Lukeše zabezpečena na nejvyšší možné úrovni, čemuž odpovídá i proces autorizace klienta. Ten si zažádá o aktivační klíč, vyplní osobní údaje a poté je vyzván k návštěvě pobočky, kde je mu oproti dokladu totožnosti klíč vydán. Pomocí něj a SMS proběhne dvoufázová autentizace, pro přístup do aplikace pak už klient volí pouze PIN. Díky tomuto postupu je vyloučeno, aby ji používaly třetí osoby.

„Zdravotní péči nelze poskytovat jen distančně a poradensky, ale lze ji takto zajistit.“

„Zdravotní péči nelze poskytovat jen distančně a poradensky, ale lze ji v konkrétních případech na dálku zajistit. Není potřeba chodit do ambulance s každou zprávou, naměřenými hodnotami, pro výsledky, sdělit svůj požadavek, poradit se o svém zdravotním stavu a získat rychlou radu,“ je přesvědčený Lukeš.

„Tyto principy vyhovují i současným epidemiologickým trendům, které budou platit vždy. Ambulance bude vždy otevřena pro ty, které je nutné fyzicky vyšetřit. Ale proč chodit mezi potenciálně infekčně nemocné, když nemusím? A přesto vyřeším, co potřebuji,“ doplňuje Lukeš a očekává, že by aplikaci v její plné verzi mohlo do pěti let využívat 78 procent všech klientů Mojí ambulance ve věku mezi 19 a 63 lety.

Logika aplikace, jejího používání a nabízených možností tak stojí na dlouhodobém vztahu registrovaného klienta a ošetřujícího lékaře s tím, že je určena na míru jeho potřebám. Zdravotnický personál i samotní uživatelé se přitom zatím učí, jak aplikaci vytěžit na maximum, aby ve snaze o co největší efektivitu opravdu docházelo k preferování komunikace přes ni místo osobních setkání.

mojeambulance

Aplikace OnlineAmbulance

Foto: Moje ambulance

„Všichni na obou stranách barikády se tyto ‚novoty‘ učíme. My zdravotníci uvnitř společnosti diskutujeme, stanovujeme pravidla, sdílíme zkušenosti. Klienti jsou na tom stejně. K tomu mají ještě nás, kdy jim pomáháme využívat aplikaci co nejefektivněji. A stále k dispozici jsou i už zavedené způsoby komunikace. Společně posouváme její možnosti kupředu,“ říká Lukeš.

Předseda představenstva sítě ambulancí zároveň vnímá, že konkurencí k OnlineAmbulanci může být v podstatě jakékoliv řešení, jež umožňuje komunikaci mezi klientem a lékařem. Jako důležité však zmiňuje, že většina současných aplikací je jen platformou nabízející uživatelům jednoduchou komunikaci a objednání, a aktuálně neexistuje na trhu podobný produkt, který by pracoval s reálnými zdravotními daty klienta.

Rozšíření o covid pasy

„Všechna podobná řešení vznikají jako reakce na aktuální covidovou situaci. Zdravotnictví se vyvíjí, přizpůsobuje, stále vznikají nové aplikace, ale o mnohých brzy už není ani slyšet. Nikdo z nás si netroufá ani odhadnout, co bude za půl roku,“ popisuje Lukeš s tím, že myšlenka představení nové aplikace v podání Mojí ambulance vznikla rok před příchodem pandemie.

Také OnlineAmbulance však reaguje na aktuální potřeby, a proto vyvíjí modul očkování, jenž má být klientům k dispozici na konci června. Jeho součástí bude plnohodnotný očkovací průkaz se všemi záznamy, zároveň bude připomínat termíny potřebných přeočkování či nabízet sezónní očkování a další možnosti, které jsou pro danou věkovou skupinu vhodné nebo nutné.

Podle vývoje bude možná využitelný i na tzv. covid pasy, které umožní očkovaným proti covidu-19 jednodušeji cestovat přes hranice. „O covid pasech se nyní aktivně hovoří. Jejich existence bude po jistou dobu žádoucí pro usnadnění běžnějšího života v raně postcovidové době. Jejich forma je zatím neznámá, budeme však do možnosti participace aktivně vstupovat,“ dodává Lukeš.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Moje ambulance. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.