Data z plateb kartou mají zajímavou cenu. České Dateio díky nim ztrojnásobilo příjmy z kampaní a míří na Slovensko

Ivan Dovica a Ondřej Knot, zakladatelé startupu Dateio

Foto: Dateio

Každý nákup o majiteli platební karty něco prozradí. A čím víc dat, tím lepší povědomí o zájmech člověka. Přeměnit tyto informace v ucelený profil uživatele – samozřejmě anonymizovaného – se v našem regionu ukázalo jako zajímavý byznys plán. České Dateio, které se na tento takzvaný card-linked marketing zaměřuje, za poslední rok ztrojnásobilo příjmy z kampaní a letos s nimi hodlá atakovat hranici 100 milionů korun. I díky tomu, že se právě rozšiřuje na Slovensko.

Platforma Dateio nabízí lidem odměny za nákup kartou přímo v jejich mobilním bankovnictví. Na druhou stranu, tedy pro firmy, slibuje vyšší útratu nebo získání nových zákazníků. V Česku ji pro své klienty využívají banky Unicredit, Airbank a Česká spořitelna. A právě s mateřskou společností České spořitelny, Erste Group, Dateio nedávno spustilo program Moneyback i pro zákazníky Slovenské spořitelny.

Tím se dosah marketingových kampaní spojených s platební kartou navýšil na víc než 2,5 milionu českých a slovenských klientů. „Ve všech zemích, kde působíme, tedy v Česku, na Slovensku a v Rumunsku, jsme přitom jediná platforma na card-linked marketing, celkově patříme mezi největší v Evropě. Nabídky našich partnerů oslovují nyní více než 3,4 milionů klientů,“ říká Ondřej Knot, spoluzakladatel startupu Dateio.

Zároveň dodává, že Erste je pro společnost strategický partner a Slovensko se tak stalo prvním státem, kde spolupráce přes centrální řešení skupiny odstartovala. „Integrace byla náročnější, než jsme čekali, ale o to jednodušší budeme mít otevření dalších společných trhů,“ věří Knot. Společné aktivity se teď napříč dalšími zeměmi škálují. „Již nyní jsme v daných zemích v pokročilých jednáních s dalšími bankami,“ dodává.

Dateio loni Deloitte ocenil v žebříčku Fast 50 jako jednu z nejrychleji rostoucích firem v regionu. Je jedním z příkladů, že i fintechovým startupům se daří spolupráce s bankami, dříve do něj vedle Erste investovala i Air Bank. „Věříme, že Dateio je už teď lídrem v regionu a časem možná i Evropě, proto jsme spojili síly. Společně pracujeme na rozšíření Dateia na všechny naše trhy a na zpřístupnění nové služby všem našim klientům,“ řekl tehdy Martin Kobza, ředitel digitálních iniciativ ve skupině Erste Group.

Startup původně chtěl svou platformu ještě loni spustit také v Rakousku, to se ale nepovedlo. Za poslední rok nicméně zvýšil počet uživatelů o 87 procent a měsíční počet aktivních uživatelů se víc než ztrojnásobil. Stejným růstem si prošly příjmy partnerů (tedy firem) z card-linked marketingu. „Síla naší platformy je v možnosti segmentovat kampaně na základě reálného spotřebního chování a chránit si tak marži,“ říká Knot.

Konkrétní obchodníci totiž mohou oslovit lidi, o kterých vědí, že je jejich zboží nebo služby zajímají. Uživatelé zase ve svém mobilním bankovnictví – typicky tedy v aplikaci George, pokud se budeme držet skupiny Erste – vidí odměny, které by měly nadchnout právě je. Po aktivaci odměny a zaplacení kartou se bonus přičte automaticky na účet, pokud jde o cashback.

moneyback-dateio

Program Moneyback od České spořitelny pohání Dateio

Mezi obchody, které odměny nabízejí, patří například Albert, Knihy Dobrovský, Pilulka nebo CZC, dohromady jde o víc než 100 partnerů. Do programu se na Slovensku hned ze startu zapojilo přes 80 značek, mezi nimi i Lidl, ÖMV, NAY Elektrodom, Panta Rhei nebo 101 Drogerie. V zemi dosáhne platforma na téměř milion klientů.

Jejímu rozvoji u nás pak nahrává fakt, že platební karty jsou obecně nejoblíbenějším platebním prostředkem Čechů a s pandemií také zájem o ně stoupal. Podle průzkumu České bankovní asociace lidé během uplynulých měsíců v obchodech začali jednoznačně upřednostňovat bezkontaktní placení a někteří rovnou omezili výběry z bankomatů, protože se hotovosti báli či ji jednoduše vůbec nepotřebovali.

Dateio se chce po Česku a Slovensku rozšiřovat i do dalších evropských států. Ve druhé polovině roku plánuje spustit svou platformu v už zmiňovaném Rakousku, dále pak v Chorvatsku a Maďarsku. Ve všech těchto zemích má být přitom první firmou, která tuto službu nabízí.

Osoba, které se technologie a startupy vetřely do soukromého i pracovního života. Od té doby jimi žije.