Chybělo mi budování projektu s globálním potenciálem, říká Ladislav Čapek. S Intellmaps vytváří chytré mapy

Ladislav Čapek, zakladatel startupu Intellmaps

Foto: Intellmaps

Ladislav Čapek má za sebou zkušenosti z výzkumu na několika univerzitách po světě, zároveň spoluzaložil úspěšný startup a prošel si i štacemi v korporacích. Vždy ale měl chuť budovat globální produkt, což aktuálně dělá se startupem Intellmaps, jenž byl nedávno přijat do pražského vesmírného inkubátoru ESA BIC.

„Všechny tyto zkušenosti a jasnou vizi jsem přetavil v nový globální projekt Intellmaps,“ popisuje Čapek v rozhovoru pro CzechCrunch s tím, že jeho startup jako první v tuzemsku koupil speciální „batůžek“, v němž kombinuje přesné laserové skenery, 360stupňové kamery a precizní GPS.

Díky tomu dokáže vytvářet velice detailní digitální dvojčata různých prostor. Za pomoci dat pak vyvíjí software pro správu budov a navigaci ve formě klasické 2D nebo 3D mapy, případně uplatňuje jejich využití v rozšířené či virtuální realitě. Právě tak Intellmaps tvoří také interaktivní mapové aplikace.

Mezi zákazníky firmy patří například Sazka, pro níž firma dělala lokační analýzu potenciálu pro stávající nebo nové terminály, mezi další reference pak řadí například obec Chrbonín nebo pražskou Polikliniku Prosek, ve které pomáhá zlepšovat logistiku řízení a racionalizovat procesy jako přenos krve nebo skladování a sledování zásob. Největší část zákazníků pak řešení Intellmaps využívá pro správu majetku.

intellmaps-platforma

Platforma Intellmaps

Foto: Intellmaps

Ladislav Čapek studoval geodezii na pražském ČVUT, kde pak působil i jako doktorand, jeho pozdější kariéra ale nabrala značně globální rozměr. Určitý čas strávil například na Káhirské univerzitě, oblasti 3D geoinformačních systémů se věnoval v dánském Aalborgu. Sedm let pobyl také ve Spojených státech, z toho pět let na stážích, stihl vystudovat švýcarské MBA a později prošel i štacemi v Silicon Valley.

Zkušenosti ze startupového světa ho následně dovedly ke spoluzaložení startupu Geosense, jenž se později přejmenoval na Cleerio a od investorů získal přes tři miliony eur. „S investorem jsme však měli rozdílný pohled na další směřování společnosti,“ popisuje Čapek. V době, kdy měl startup přes 1 500 zákazníků v Česku, na Slovensku i ve Spojených státech, se tak rozhodl z firmy exitovat.

„Když jsem prodal podíl v minulé společnosti, měl jsem několik let konkurenční doložku. Pracoval jsem mezitím v korporaci, kde to byla určitě zajímavá práce a podařilo se nám znásobit obchod, ale přece jenom to nemělo patřičný drive startupu. Prostě mi zase chybělo vybudovat nový projekt s globálním potenciálem,“ pokračuje Čapek.

Když se pak díval na nové díry na trhu, uvědomil si, že nové technologie v příštích letech změní celý obor navigačních systémů. Jako konkrétní příklad dnes šestačtyřicetiletý startupista zmiňuje například frekvenci geodetického laserového skeneru, o nějž se řešení Intellmaps opírá – před deseti lety to byly dva body za vteřinu, dnes je to za jednu sekundu 600 tisíc bodů.

„Intellmaps jsem založil dva týdny před příchodem covidu, nemohl jsem si vybrat lepší načasování,“ směje se teď Čapek. „Samozřejmě pro získání prvních zákazníků je třeba osobní kontakt, i tak jsme ale získali první objednávky, úspěšně je realizovali a dostali zaplaceno,“ pokračuje s tím, že počet klientů se loni vyšplhal na úroveň dvacítky.

Letos už Intellmaps dosáhl na dvojnásobek klientů, což mu přináší tržby v řádu stovek tisíc korun, a tento rok by chtěl dosáhnout i mety stovky zákazníků včetně expanze do alespoň další jedné země. V tom by startupu měla pomoct i podpora od ESA BIC, a to včetně dolaďování produktu pro navigaci uvnitř budov nebo vylepšení softwaru na práci s velkými 3D daty, což by mezinárodní expanzi firmy ulehčilo.

„Všichni v týmu věříme, že budeme špička v oboru,“ neskrývá Čapek své ambice. Do rozjezdu firmy přitom vložil vlastní zdroje, další financování kromě ESA BIC přichází také od zákazníků. Výhledově uvažuje i o investici, a to po dokončení produktu a přípravě sales procesu a marketingu. „Nejdříve pak v roce 2022,“ dodává Čapek.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.