Český Automobilist vydražil digitální obraz slavné závodnice Elišky Junkové. Vítěz za NFT zaplatil přes čtvrt milionu korun

Obraz zobrazující legendární českou závodnici Elišku Junkovou

Foto: Automobilist

Česká společnost Automobilist se mezi motorsportovými fanoušky proslavila díky propracovaným obrazům, které zachycují jedny z nejslavnějších momentů v závodní historii. Pokud jste si ale nějaké dílo od projektu Pavla Turka, experta na Formuli 1, a Jana Rambouska chtěli pořídit, museli jste si doma vyhradit místo na zdi, kam byste obraz či plakát pověsili. Nyní máte i jinou možnost.

Také Automobilist, o kterém jsme loni napsali rozsáhlý příběh, totiž nasedá na trend z kryptoměnového světa pod označením NFT a uvádí svá unikátní díla ryze v digitální, certifikované podobě. To znamená, že pokud si konkrétní motosportový vizuální moment koupíte, stanete se jeho jedinečným majitelem zapsaným na blockchainu (databázi pro uchovávání kryptotransakcí).

Do dnešního dne spustil Automobilist zatím tři takové aukce, přičemž dvě z nich již úspěšně proběhly. Před několika dny se například vydražil fine art The Queen of the Steering Wheel, který zobrazuje legendární českou závodnici Elišku Junkovou a patří k nejznámějším dílům, které má Automobilist ve sbírce. Vítěz ji zakoupil za 5,5 etherea, což je při aktuálním kurzu zhruba 268 tisíc korun.

„Když NFT razíme, jsme jako majitelé na blockchainu uvedeni my, Automobilist. Když ale NFT prodáme, aktualizuje se registrovaný vlastník na certifikátu a vše je na blockchainu zaznamenáno. Razíme jedinečný kus umění a prakticky není možné, aby od něj existovalo více originálů,“ dodává k celému aukčnímu procesu Pavel Turek, jeden ze spoluzakladatelů.

The Queen of the Steering Wheel je pak dobrým příkladem toho, jak Automobilist ke svým uměleckým obrazům přistupuje. Díla totiž kombinují reálné fotografie ze závodů a pokročilou počítačovou grafiku, jež obrazu přidává na exkluzivitě a autenticitě. Automobilist uvádí, že konkrétně na díle s českou závodnicí Junkovou trávili jeho grafici tisíce hodin, než dosáhli požadovaných výsledků.

„Výsledkem je záběr z ptačí perspektivy, který v době konání závodu nebylo možné pořídit. Tento fine art zosobňuje pravou podstatu uměleckých děl od Automobilist, totiž autentické a perfekcionistické oživení historických momentů včetně všech detailů, které divákům závodu zůstaly skryté,“ říká Jan Rambousek, jenž za vývojem díla stojí.

automobilist-3

Umělecký obraz Swede Swerves Through Sicilians od Automobilistu

Foto: Automobilist

Podobné detaily můžeme pozorovat i na obrazu pod názvem A Swede Swerves Through Sicilians, který zachycuje momentku z nejtěžšího automobilového závodu Targa Florio v roce 1964. I ten se coby NFT úspěšně vydražil, a to konkrétně za 4 etherea, tedy přibližně 195 tisíc korun při aktuálním přepočtu. A dalších dražeb bude přibývat.

Momentálně má Automobilist na aukční platformě SuperRare rozjetý další výtvor, který má charitativní podtext. Konkrétně se jedná o virtuální fine art The Scot’s Italian Job, na kterém můžeme vidět bývalého britského závodníka Sira Jackieho Stewarta, jak protíná cílovou pásku během Velké ceny Itálie v roce 1969 na legendárním okruhu v Monze.

„Sir Jackie Stewart je jedním z našich ambasadorů, a proto jsme se při příležitosti jeho narozenin rozhodli, že takovou aukci spustíme. Výtěžek z ní pak poputuje na nadaci, kterou Jackie Stewart založil a která nese název Race Against Dementia pro boj s demencí,“ doplňuje Pavel Turek, jehož firmě se daří růst a za uplynulý rok expandovala do 75 zemí světa.

Právě rok 2020 byl pro Automobilist zásadní. Během něj prodal přes 25 tisíc fyzických uměleckých děl a vykázal 100% růst čistých výnosů generovaných jejich prodejem. Konkrétnější čísla ovšem firma pro CzechCrunch odmítla sdělit. Loni mimo jiné navázala i další partnerství, například s Mercedes-AMG Petronas F1 Team, DS Techeetah, Porsche z formule E, McLarenem nebo ACO, pořadatelem závodu 24 hodin Le Mans.

automobilist

Pavel Turek a Jan Rambousek, spoluzakladatelé projektu Automobilist

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.