Udržitelnost je dnes konkurenční výhoda. Dáváme šanci i lokálním farmářům, říká Petr Pavlík z Rohlíku

Petr Pavlík z Rohlíku na konferenci CzechCrunch Onlajn

Foto: CzechCrunch

Co zahrnuje udržitelnost v supermarketu? Vlastně všechno. Jelikož má ovšem online supermarket Rohlík.cz ekologii ve svém centru už od založení, nemusí vymýšlet složité plány přechodu na řešení šetrnější k přírodě a má oproti klasickým kamenným obchodům poměrně velký náskok. V čem přesně náskok spočívá a kde má firma pořád prostor k výraznému zlepšování situace, na konferenci CzechCrunch Onlajn popisoval tuzemský šéf Rohlíku Petr Pavlík.

Pavlík o zaměření na udržitelnost zároveň mluví jako o konkurenční výhodě. Ačkoliv v tomto ohledu vždy nejde jen o finanční aspekt, český online supermarket exceluje i v něm. Zčásti i díky pandemii loni výrazně rostl a nedávno se mu podařilo získat pětimiliardovou investici od významných globálních investorů na další expanzi. Znamená to jak rozšiřování služeb a ekologických praktik v Česku, tak ambice dobýt evropský trh.

V současnosti Rohlik Group své lokalizované pobočky provozuje v Česku, Maďarsku a Rakousku a jako Knuspr.de se chystá do německého Mnichova. Hlavní investor z posledního kola, francouzský Partech, přitom tuzemské firmě přiřkl obrovský potenciál. „Rohlík je nejvíce vzrušujícím hráčem v evropském potravinovém online retailu,“ řekl generální partner Partechu Omri Benayoun.

Rohlík by tak mohl mít skutečně velký vliv, což je pro environmentálně zodpovědný prodej potravin skvělá zpráva. Jak totiž Pavlík zdůraznil, zakladatel společnosti Tomáš Čupr tento aspekt zahrnul do jejích základních hodnot od samého počátku. Proto podle Pavlíka dokáže Rohlík spíše než ostatní nacházet rovnováhu mezi ekologickou a cenovou atraktivitou služby u zákazníka.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o udržitelné budoucnosti mluvil i Petr Pavlík, český šéf online supermarketu Rohlik.cz.

Zároveň je k tomu Rohlík například oproti kamenným prodejnám lépe nastaven díky omezení na výhradně online dostupnost. „U kamenného obchodu dodá farmář obchodníkovi zboží do centrálního skladu, kde se musí udržovat a chladit. Pak se rozváží do prodejen a nastává stejná situace,“ vysvětluje Pavlík. Celý proces je tak relativně energeticky náročný a je v něm široký prostor pro expiraci potravin, které se pak vyhazují.

V Rohlíku se prý naproti tomu děje, že mezi sklizením pole nebo zpracováním výrobku a momentem, kdy si ho převezme zákazník, uběhne klidně jen šest hodin. Když se vynechá celý prostřední článek spojený se složitou logistikou, odpadnou s ním prodlevy na skladování a značná část ekologické zátěže. „Když navíc jede na nákup do kamenné prodejny třináct rodin, znamená to třináct aut. My rozvoz téhož zboží zvládneme s jednou dodávkou a ta je často elektrická,“ dodává Pavlík.

Prozatím Rohlík ve svém vozovém parku kombinuje auta na elektřinu s pohonem na CNG. Do roku 2025 přitom plánuje na elektrická vozidla přejít kompletně. Samozřejmě zde stále zůstane otázka zdroje elektřiny, kterým klidně může být ta nejšpinavější uhelná elektrárna, důležité ale je podnikat kroky směrem k ultimátně ekologickému řešení. Objem produkované zelené elektřiny se bude zvyšovat, snižovat ekologickou zátěž fosilních paliv jde jen minimálně.

Logistika pak zdaleka nekončí v momentě, kdy zboží dorazí do prodejny. Každý produkt zde musí mít svoje jasné místo v regálu, placené podle viditelnosti nebo rozsahu. Proto je prý u supermarketů složité pracovat s malými výrobci. „Jejich zboží zaplní málo místa na regálu, je potřeba ho složitě členit, a když nabídka jednoho výrobce rychle dojde, je náročné ho nahradit jiným,“ popisuje Pavlík. Proto kamenný supermarket vždy dá přednost velkému producentovi.

pavlik-rohlik

Petr Pavlík, CEO českého Rohlik.cz

Foto: Rohlik.cz

Rohlík nic z toho řešit nemusí a naopak se zaměřuje na rozšiřování spolupráce s menšími lokálními farmáři a výrobci kvalitních produktů v malých objemech. „My máme v online obchodě svazek cibule od jednoho výrobce, a když dojde, zákazník si ji může koupit od někoho jiného, aniž bychom pro to museli mít komplexní logistický systém,“ říká český šéf online supermarketu. Proto se s příchodem internetových supermarketů konečně otevřela možnost i malým prodejcům participovat ve velké distribuční síti. Lokální dostupnost navíc snižuje ekologickou zátěž dopravy.

Všechny tyto aspekty se Rohlík snaží kombinovat také ve své vlastní značce Miil. Do ní firma zapojuje lokální výrobce, a to jak pro jejich podporu, tak pro snížení ekologického dopadu přepravy. Za každou tunu skleníkových plynů, co se kolem výroby a distribuce výrobků Miil vypustí do ovzduší, se pak vysadí 2 200 stromů. První takový projekt v jihomoravském Vlčnově je už v plném proudu.

***

Kde ještě vidí Rohlík prostor k posunu svých ekologických iniciativ? O kolik nižší je jeho objem prošlého zboží oproti kamenným prodejnám? Proč balí zboží do tašek tak, jak ho balí? To se dozvíte na konferenci CzechCrunch Onlajn o udržitelné budoucnosti. Vedle Petra Pavlíka zde vystoupili i spoluzakladatelka Frusacku Hana Fořtová, zakladatel odpadového tržiště Cyrkl Cyril Klepek nebo Lucie Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti.

Partnerem pátého CzechCrunch Onlajnu je online supermarket Rohlik.cz, pro který je udržitelnost zásadním tématem, a to včetně kompenzace uhlíkové stopy u vlastních značek produktů nebo zapojení elektromobilů do rozvozu potravin.

Udržitelný byznys roku ’21

Pokud vás zajímá téma udržitelnosti, podívejte se na náš speciál Udržitelný byznys roku ’21, kde jsme vybrali desítku firem, které berou udržitelnost jako klíčovou součást svého podnikání. Celý žebříček najdete zde.

udrzitelny-byznyscc

CzechCrunch hledá Udržitelný byznys roku

Foto: CzechCrunch

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.