U Masaryčky vznikne náměstí se zelení. Studio Perspektiv ukázalo, jak bude vypadat okolí pražského nádraží

Na místě parkoviště vedle Masarykova nádraží vznikne moderní náměstí

Foto: Willbe Studio

Přímé sousedství pražského Masarykova nádraží se v následujících letech zásadně promění. Koncem loňského roku představila Penta Real Estate vizualizace i podrobnosti významného projektu a aktuálně už probíhá výstavba dvou velkolepých budov, jež navrhlo architektonické studio zesnulé, avšak stále ikonické Zahy Hadid. Plánovaný urbanismus včetně nových dominantních budov, trať z letiště a napojení na Florenc by měly do oblasti přinést zcela novou energii.

Projekt má svojí velikostí potenciál zásadně ovlivnit zanedbávanou oblast na pomezí pražského Starého a Nového Města, Karlína a Žižkova, přičemž jeho součástí má být i vybudování nového náměstí nacházejícího se přímo u vstupu do Masarykova nádraží. Právě na podobu tohoto prostoru Penta vypsala architektonickou soutěž, jejímž vítězem se stalo studio Perspektiv.

Budoucí náměstí aktuálně tvoří větší křižovatka ulic Havlíčkova a Na Florenci, kde se nachází vstup do metra a parkoviště, ale více než kdo jiný se tam schází především lidé bez domova a další spoluobčané v nouzi. Perspektiv teď chce neuchopený prostor u nádraží transformovat na nové pražské náměstí plné života a nejenom obyvatelé hlavního města by se realizace měli dočkat koncem příštího roku.

studio-perspektiv-masarykovo-namesti-metropolitni-plan-03-min

Plánovaná podoba budoucího náměstí podle metropolitního plánu

Foto: Willbe Studio

studio-perspektiv-masarykovo-namesti-uzemni-plan-02-min

Plánovaná podoba budoucího náměstí podle územního plánu

Foto: Willbe Studio

Návrh studia se opírá o několik prvků vytvářejících nové náměstí a jednotlivé povrchy mají definovat prostorovou kompozici a rozdělit jednotlivé zóny. Ve středu se bude nacházet blok stromů, který má v letních měsících zajistit stín při čekání na vlak nebo poslouží pro krátké zastavení v rušné lokalitě. Vzhledem k fenoménu tzv. tepelných ostrovů v centrech měst považují architekti zeleň ve veřejném prostoru za klíčovou.

„Hledali jsme kompromis mezi požadavkem platného územního plánu a modulárním řešením v souladu s úpravou v rámci diskuze s veřejností a městem,“ říká architekt a spoluzakladatel Perspektivu Ján Antal s tím, že výsledná podoba zeleně zatím není jasně definovaná. Konečné rozhodnutí bude záviset na tom, jestli se projekt bude řídit územním nebo metropolitním plánem, proto vizualizace pracují s oběma variantami.

Srdcem celého konceptu je rastr betonových pražců, které se sbíhají směrem k nádraží a přirozeně zvýrazňují předprostor nádraží s odkazem na navazující kolejiště. Hranu pražce tvoří ocelová drážka, kterou lze modulárně vybavit různým mobiliářem – lavičkou, panelem, světlem, stojanem na kola či vodním prvkem.

„Náměstí v blízkosti nádraží bude vždy plné pohybu. Navrhovaný prostor proto musí umožnit volný, všesměrný pohyb skrze náměstí i s příležitostí pro krátké zastavení s možností modulárního mobiliáře pro nejrůznější příležitosti – například výstavy nebo food festu,“ doplňuje další podrobnosti o projektu Martin Stára, druhý spoluzakladatel Perspektivu.

Pro přehlednost náměstí architekti navíc zvolili oba vstupy do metra jako transparentní kostky se zelenou střechou. Výstup v severozápadním rohu bude doplněn také o kiosek, což by potenciálně mohlo oživit jinak hluchý roh prostoru. Do budoucna architekti počítají také s možným grafickým či výtvarným zpracováním a vytvořením tzv. meeting pointu, tedy místa setkávání.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.