Twisto kupují Australané. Zip chce s českým startupem dobývat Evropu a zaplatí za něj přes 2 miliardy

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Nakoupíte dnes, ale zaplatíte třeba až příští měsíc. Z odložených plateb, které jsou v mnoha ohledech alternativou k tradičním kreditním kartám od bankovních domů, se stal v posledních letech rychle rostoucí fenomén finančně-technologického světa. Jedním z jejich pionýrů v našem regionu je český startup Twisto, který po osmi letech načíná novou kapitolu – dobývat Evropu totiž bude pod křídlem nového majitele, australské společnosti Zip.

Své digitální finanční služby zatím Zip v Evropě vyjma Velké Británie neposkytuje, ale poprvé jsme o něm mohli slyšet ve spojitosti s Twistem začátkem roku. Australská společnost kótovaná na tamní burze byla součástí velkého investičního kola a jak se nyní ukazuje, její záměry s Twistem byly ještě mnohem větší. Nyní oznámila, že v několikamiliardové transakci pohltí celou tuzemskou firmu, a to společně s celým týmem včetně zakladatele Michala Šmídy.

„Máme velkou radost, že si Zip vybral náš tým a produkt k expanzi na evropské trhy. Již v rámci loňské investice probíhala jednání o budoucí možné akvizici a nyní, dříve než jsme čekali, projevil australský jednorožec zájem jednat o odkupu podílů zbylých investorů. Celá transakce může trvat měsíce a bližší detaily zatím nemůžeme komentovat,“ uvádí pro CzechCrunch Michal Šmída.

Australská expanze po světě

Získání Twista má pro Zip představovat důležitý krok v plánované evropské expanzi, dosud totiž jeho digitální finanční služby včetně odložených plateb fungovaly kromě domovské Austrálie už jen ve zmíněné Velké Británii, Spojených státech a na Novém Zélandu. Za akvizici Twista, která by se měla dokončit v posledním čtvrtletí letošního roku, zaplatí Zip zhruba 89 milionů eur, tedy přes 2,2 miliardy korun.

Jedná se o nákup zbývajících téměř 90 procent akcií, jelikož Zip si dosavadními investicemi ukrojil v Twistu zhruba desetiprocentní podíl. Celková hodnota tuzemského startupu se díky akvizici vyšplhá na 99 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 2,5 miliardy korun. V rámci vypořádání transakce by měli být vyplaceni všichni stávající investoři, kteří během let do Twista poslali v přímých investicích přes 860 milionů korun.

twisto-apple-pay-min

Zaplatit lze s kartou Twisto i přes Apple Pay či Google Pay

Foto: Twisto

Dosud největším podílníkem byla holandská ING Bank, následovaná tuzemským venture kapitálovým fondem Enern, nizozemsko-britsko-singapurským fondem Finch Capital, nizozemským Velocity Capital a rakouskou Uniqou. Podle posledních dostupných informací měli vedle Zipu menšinové podíly také Elevator Ventures, tuzemská skupina Miton a vedle managementu včetně Michala Šmídy také polský bankéř Cezary Smorszczewski.

„Upřímně se těším, že se můžeme stát součástí skvělé firmy, která je jedním ze světových lídru BNPL, čímž by se nám otevřela řada nových příležitostí pro růst a také expanzi na nové trhy,“ říká třiatřicetiletý zakladatel Twista. Pod zkratkou BNPL se skrývá spojení Buy Now Pay Later, tedy termín pro odložené platby, které zejména ve světě e-commerce nabírají na síle.

Australský Zip, jehož hodnota na burze se pohybuje kolem tří miliard amerických dolarů, patří v této oblasti mezi přední a rychle rostoucí hráče a příležitosti k růstu cítí nejen v Evropě, kam nyní vstupuje prostřednictvím Twista, ale také na Blízkém východě. V transakci za zhruba 330 milionů korun oznámil rovněž akvizici startupu Spotii, který operuje ze Spojených arabských emirátů. Vznikl teprve loni a jeho hodnota byla tímto obchodem stanovena na zhruba 20 milionů dolarů (přes 410 milionů korun).

Twisto i Spotii představují pro Zip strategické kroky, které si již australská firma vedená Larrym Diamondem vyzkoušela v případě amerického QuadPay. Také do newyorského startupu nejprve Zip vstoupil minoritními investicemi, aby si ověřil, zda převzetí celé firmy dává smysl. V případě QuadPay roční transakce po jeho akvizici narostly o více než 200 procent a podobný příběh by Zip rád viděl také u Twista a Spotii.

Zatímco v loňském roce činily očištěné výnosy Twista 150 milionů korun, na základě dubnových výsledků se očekává v následujících dvanácti měsících téměř 200 milionů korun. Narůst by měl také celkový objem transakcí, který loni činil zhruba 3,2 miliardy korun a aktuální propočty počítají s více než 3,7 miliardy korun. K rostoucím výsledkům má vedle Česka a Polska, kde aktuálně Twisto působí, pomoci také Rumunsko, kam se Michal Šmída se svým týmem chystá, a výhledově i další země.

„Akvizice Twista ukazuje náš závazek k celosvětovému růstu a navazuje na náš model ‚Koalice zakladatelů‘, v němž podporujeme silné zakladatele se společnou vizí a hlubokým kulturním sladěním v našem úsilí o globální pokrytí plateb. Těšíme se, až přidáme tuto strategickou geografickou část k naší rostoucí stopě a naplníme celosvětovou poptávku obchodníků,“ přitakává spoluzakladatel a CEO Zipu Larry Diamond.

larry-diamond

Larry Diamond, spoluzakladatel a CEO Zipu

Foto: Zip

Po vstupu do Spojených států a Velké Británie vidí Zip Twisto jako příležitost, jak začít aktivněji dobývat evropský trh, a to i díky tomu, že český startup disponuje licencí, jež je využitelná napříč všemi sedmadvaceti členskými státy Evropské unie. Michal Šmída dosud hovořil především o plánech na expanzi do východní Evropy, kde je zatím na rozdíl od západních trhů nižší konkurence. Jak se změní plány po vstupu Zipu, zatím není jasné.

Minimálně ve střednědobém horizontu by se nemělo nic měnit ani pro samotné zákazníky Twista. I pod hlavičkou Zipu by měl ve firmě zůstat původní tým včetně Michala Šmídy a služba bude dál fungovat pod značkou Twisto. Své odložené platby aktuálně nabízí u několika tisíc obchodníků, přičemž i toto číslo má v následujícím roce několikanásobně vyrůst. V příštím roce se pak po několika odkladech plánoval tuzemský startup rovněž přetočit do černých čísel.

Celkem už služby Twista využilo za dobu jeho existence přes 1,6 milionu zákazníků, z nichž bylo 70 procent z Česka. Hlavní produkt v podobě Twisto účtu využívá přes 170 tisíc zákazníků. V rámci účtu je k dispozici fyzická i virtuální platební karta pro placení v obchodech včetně Apple Pay a Google Pay, platba složenek a faktur či dělení společných nákupů.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.