Poválečné osudy zaujaly až v Brazílii. Svoboda 1945: Liberation byla zvolena nejlepší hrou se společenským přesahem

Charles Games získalo prestižní ocenění za svou hru Svoboda 1945: Liberation

Foto: Charles Games

Charles Games je herní studio fungující pod Univerzitou Karlovou. Právě to je předpokladem k tomu, aby jeho díla nebyla jen bezduchými hříčkami na zahnání nudy, ale aby jejich úkolem bylo edukovat a přinášet společenský přesah. To potvrdilo i nejnovější ocenění udělené titulu Svoboda 1945: Liberation, které studio získalo na mezinárodní akci BIG Festival až v daleké Brazílii.

Střelba utichla a z rozhlasů se ozývají nadšené hlasy státníků oznamujících konec druhé světové války. Tam, kde končí jeden konflikt, však začíná doutnat druhý. Především v pohraničních oblastech se stupňují střety českého obyvatelstva s tím německy mluvícím. Nevraživost vrcholí a Němci jsou vykázáni za hranice. Ani tím ale problémy nekončí, tentokrát ovšem přicházejí z východu s budovatelskou písní na rtu.

Herní studio Charles Games o sobě dalo vědět v roce 2017 hrou Attentat 1942, jež se v nedávné době objevila i na mobilních zařízeních. Svoboda 1945 je volným pokračováním tohoto titulu, který zpracovával téma nelehkých životních příběhů osob žijících v tehdejším Protektorátu Čechy a Morava. Byť by se mohlo z názvu pokračování zdát, že tentokrát bude vše daleko veselejší, z pohnutých dějin našeho národa víme, že konec války byl pouze začátkem nových vln násilí.

svoboda-1945-liberation1

Minimapa slouží pro orientaci i pohyb v jednotlivých prostředích

Foto: Charles Games

Hra nás zavádí do malé vesnice na česko-německém pohraničí, která se pomalu vzpamatovává z hrůz druhé světové války. Touha po odplatě je ovšem silnější než snaha zachovat mír, a tak je hráč ve svém pátrání retrospektivně vystavován řadě momentů, které ukazují, že svět nikdy nebude černobílý.

Nejrůznější odstíny šedi jsou hlavní dominantou grafického zpracování hry, ve které se objevují i dobové fotografie, videozáznamy, ale také reálné videosekvence s hranými pamětníky. Pomocí jejich vyprávění se hráč postupně dostává k odhalování starých tajemství, o kterých nechce nikdo moc mluvit.

Divoký odsun německého obyvatelstva, komunistický puč a hluboké rány, jež za sebou tyto události zanechaly, jsou hlavními tématy adventury, která se dostala i k porotě prestižního brazilského BIG Festivalu. Na něm se představují hry nezávislých herních studií z celého světa. Porota hru nakonec vyhlásila vítězem kategorie BIG Impact Award: Best Social Matters Game, tedy za hru s největším společenským přesahem.

„Jsme ohromně nadšení! Ukazuje to totiž, že příběh Svobody 1945: Liberation není jen o konkrétních historických událostech, ale také o obecných tématech, s nimiž se mohou ztotožnit lidé po celém světě – o vyrovnávání se s osobní i národní minulostí, o otázce hranice mezi odplatou a spravedlností, ale věříme, že také o spoustě empatie,“ říká projektový ředitel Charles Games Lukáš Kolek.

svoboda-1945-liberation2

Hra přináší celou řadu mechanismů, jak postupovat příběhem dále

Foto: Charles Games

„Ve hře se snažíme ukázat osudy obyčejných lidí, do nichž není těžké se vcítit. Lidé ve Svobodě 1945: Liberation prochází nelehkou dobou, do jejich života zasáhla jak nacistická okupace, tak odsun sudetských Němců nebo nástup komunismu. Velmi si vážíme toho, že porotci BIG Festivalu to ocenili,“ dodává hlavní designér hry Vít Šisler.

Vývoj Svobody 1945 probíhal ve spolupráci s historiky a historičkami z Akademie věd ČR. Výsledek společného úsilí si mohou hráči vyzkoušet prostřednictvím demoverze, která je seznámí s atmosférou a příběhy několika hlavních postav. Demo je již nyní k dispozici na platformě Steam, kde bude od srpna tohoto roku k dispozici také plná verze hry.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.