Paříž navrhuje omezit vjezd automobilů do centra města. Nová pravidla by měla začít platit už příští rok

Paříž, hlavní město Francie

Foto: Margarida Louro/Unsplash

Během posledních měsíců se hned několik měst nebo států odhodlalo k velkým krokům v omezování dopravy. Například ve Španělsku na většině městských silnicí platí omezení rychlosti na 30 km/h. Své plány má také Paříž, jejíž starostka Anne Hidalgová chce bojovat proti znečištění a navrhuje hned několik zajímavých kroků. Dost možná se tak od roku 2022 centrem hlavního města Francie ve svém voze neprojedou lidé, kteří v něm nebydlí.

Celý návrh spočívá v omezení vjezdu automobilů do centra Paříže, což by vedlo ke snížení hluku i emisí a zároveň uvolnilo místo pro stromy, cyklostezky i pěší zóny. Nejedná se však o kompletní zákaz automobilové dopravy ve městě, v rámci chystaných změn je samozřejmě připravená celá řada výjimek.

Omezení by se netýkala například hotelových hostů, osob se zdravotním postižením, veřejné dopravy či majitelů nemovitostí uprostřed města. Zjednodušeně řečeno, jakákoli cesta přes centrum bez zastavení by byla nelegální, což by mohlo vést k poklesu dopravy v srdci města až o 55 procent, jak píše Bloomberg.

Už od roku 2014, kdy Anne Hidalgová usedla na místo starostky Paříže, její tým pracuje na různých scénářích, jak automobily v centru omezit. Prvním krokem byl zákaz starých naftových motorů, jimiž vybavené vozy nemohou do města ani do přilehlých oblastí. Poté byl autům zamezen vjezd do mnoha hlavních ulic a došlo k rozšíření chodníků či výsadbě zeleně v místech, která dříve sloužila pro parkování.

Aktuálně se o celém plánu vedou diskuze, které se mají ukončit později v tomto roce. Nejde přitom pouze o debatu na politické úrovni, ale zapojit se mohou také obyvatelé Paříže. Následně se přesně definuje, jaká auta a za jakým účelem budou moci jezdit do samotného centra, čímž se Paříž opět stane o něco ekologičtějším místem.

Dlouhodobý plán pro čistší Paříž

Pokud jste si mysleli, že jde jen o aktuální politické výstřelky, které reálně nemají šanci na úspěch, pak jste na omylu. Paříž už na chytřejší dopravě, ale i nižších emisích pracuje dlouhodobě. Už do roku 2024 se má prostor kolem Eiffelovy věže proměnit v obrovskou zahradu. Na tento projekt byla v minulosti vypsaná soutěž, kterou vyhrála britská architektonická firma Gustafson, Porter + Bowman.

Podobnou cestou se má vydat také nejznámější ulice Avenue des Champs-Élysées. Paříž chce oprášit její zašlou slávu a udělat z ní opět jedno z nejkrásnějších míst ve městě. Slavný bulvár má totiž podobný osud jako centrum Prahy, především pak okolí právě Pařížské ulice, jež je zaplněno turisty a běžný obyvatel města nemá moc důvodů jej navštívit. Pařížany však čeká změna a Champs-Élysées se do roku 2024 stane téměř dvoukilometrovým parkem.

vitezny-oblouk-francie-pariz

Paříž je známá svými památkami i hustým provozem

Foto: Pixabay/Pexels

Během pandemie Paříž ve velkém připravovala i cyklostezky. Zatímco v České republice je problém vybudovat i krátký úsek dálnice, francouzská metropole během uplynulých měsíců postavila více než tisíc kilometrů cest a jízdních pruhů pro cyklisty. Ve většině případů spojují centrum s předměstím.

A aby toho nebylo málo, už v roce 2019 motivovalo město občany příspěvkem ve výši 500 eur (přibližně 13 tisíc korun) na nákup elektrického kola. Dojíždět do práce na kole tak v Paříži není velký problém – a nejen v tomto ohledu by se mohla Praha i další česká města inspirovat.

Omezením aut to začíná, později může přijít i zákaz úplný

Aktuálně se jedná pouze o omezení vjezdu automobilů do centra Paříže, to se ale v blízké budoucnosti může změnit na kompletní zákaz vozů se spalovacím motorem. Ostatně o tomto kroku se už mluví ve spojení i s dalšími městy, například Londýnem či Amsterdamem. Nejčastěji se za zlomový označuje rok 2030, ale bude záležet na mnoha faktorech včetně stanoviska Evropské unie.

Jedno je však zcela jisté. Ať už se nám to líbí, nebo ne, nad spalovacím motorem se začíná smrákat. Kdo ví, jak dlouho se ještě budou moci milovníci benzinu v krásný letní podvečer, s větrem ve vlasech a ve společnosti brumlajícího motoru projíždět v nejznámějších ulicích světa. Veškeré dění nasvědčuje tomu, že už moc dlouho ne.

Milovník automobilů a fanoušek Olympique Marseille, který nedokáže žít bez kofeinu.