Od tiskárny stravenek k digitalizaci celého HR. Firmám pomáháme s motivací i udržením lidí, říká šéf českého Up

Stéphane Nicoletti, ředitel společnosti Up Česká republika

Foto: Up ČR

Název Le Chèque Déjeuner v tuzemsku u většiny lidí evokuje stravenky, byznys její nástupnické společnosti Up Česká republika se však už několik let točí kolem širší oblasti benefitů či věrnostních programů. Transformace přitom trvala několik let a loni ji také výrazně ovlivnila pandemie koronaviru, která přinesla ještě větší tlak na digitalizaci a změnila požadavky zaměstnavatelů i zaměstnanců. Ty je přitom důležité vnímat, protože právě spokojení pracovníci jsou podle šéfa společnosti Stéphana Nicolettiho stále důležitějším klíčem k úspěchu.

Stéphane Nicoletti dokončil studium ve Francii v roce 1996 a shodou náhod jeho rodinný přítel, jenž byl manažerem skupiny Le Chèque Déjeuner, hledal mladé a motivované lidi, kteří se nebudou bát vrhnout do neznáma za málo peněz – rozběhnout pobočku mezinárodní skupiny právě v České republice. Jako čtyřiadvacetiletý tehdy Nicoletti nastoupil do své první práce, která čítala deset zaměstnanců.

„Pro mě to byla příležitost objevit jinou kulturu a být součástí nového projektu od samého začátku. Svou činnost jsme zahájili ve vile, kterou jsme si pronajali na Praze 5 s deseti kolegy,“ vzpomíná Nicoletti na své kariérní začátky, kdy po večerech počítal a třídil stravenky a o víkendech je rozvážel. První rok v nové práci se přitom živil výhradně těstovinami, o víkendu si vyhodil z kopýtka v McDonald’s.

Postupně se však naučil česky, oženil se s Češkou a zapustil zde kořeny. V průběhu let si prošel mnoha pozicemi, ale zůstal věrný jedné firmě. A jak rostla ona, rostl i on. Dnes je osmačtyřicetiletý Nicoletti generálním ředitelem Up Česká republika, jehož produkty u nás využívá 300 tisíc lidí.

Od tiskárny stravenek k HR platformě

Globálně skupina Up působí v devětadvaceti zemích, svůj záběr už přitom dávno rozšířila jen ze stravenek. Obecně se specializuje na zaměstnanecké benefity či věrnostní programy včetně řešení v oblasti marketingu a strategického rozvoje firem. Podle Nicolettiho šlo o přirozenou reakci na digitalizaci, kdy lidé stále častěji využívají mobily, tablety či bezkontaktní platby.

„Služby chceme zákazníkům a uživatelům poskytnout právě těmito moderními cestami, na které jsou zvyklí, a to včetně platebních metod typu Apple Pay a Google Pay, telefonem nebo hodinkami. Zkrátka jak jim to vyhovuje,“ popisuje Nicoletti s tím, že transformace z „tiskárny na stravenky“ na tvůrce digitálních HR řešení začala před pěti až šesti lety spuštěním první platformy Gallery Beta zaměřené na volnočasové benefity.

Postupná proměna zrychlila v posledních třech letech s digitalizací papírových produktů, kdy se ze stravenek stala eStravenka a z volnočasových benefitů eBenefity, ale také se spuštěním dalších platforem jako Aktivní město, jež spojuje starosty a obce s jejich občany.

Transformace do digitální oblasti byla navíc podpořena v posledních měsících, kdy například bylo možné objednat si přes eStravenku dovezení jídla na home office nebo si skrze eBenefity dát lekci online fitnessu nebo i konzultaci s psychologem.

stephane-nicoletti-2-min

Stéphane Nicoletti, ředitel společnosti Up Česká republika

Foto: Up ČR

„Digitalizace není namířena ale jen ke koncovým uživatelům benefitů. Naším cílem je podporovat také klienty a jejich oddělení lidských zdrojů, která čelí novým výzvám a potřebují k tomu odpovídající nástroje. Proto jim chceme poskytovat řešení a služby na jediné platformě, která jim ušetří čas, pomůže při řízení HR a bude udržovat a rozvíjet zapojení zaměstnanců i při vzdálené práci,“ říká Nicoletti.

„To znamená, že nejsme jen prodejci nebo tiskaři stravenek či jiných šeků, ale poskytujeme svým HR partnerům ve firmách řešení, která jim pomohou v jejich personální agendě udržet motivované a angažované zaměstnance, ať už z hlediska benefitů, ale i celkové HR politiky,“ pokračuje šéf tuzemského Up.

10 tisíc klientů a 300 tisíc uživatelů

Jedním z dalších faktorů transformace společnosti byla také změna legislativy týkající se stravenek a tzv. stravenkového paušálu, který svým způsobem Up motivoval k vývoji a zlepšení několika služeb směrem k partnerům z řad restaurací i ke koncovým uživatelům. Obecně však podle Nicolettiho tento paušál moc neláká.

„Po několika měsících se nyní ukazuje, že paušál není tak sexy a výhodný, jak se může zdát. Začínáme vídat, jak se zákazníci vracejí z paušálu. Peníze již nejsou jediným prioritním faktorem pro společnosti a zaměstnance, pro firmy je zajímavější mít dobrou kombinaci platu a výhod,“ říká Nicoletti.

Jedna z nových služeb, které platforma Up nabízí vůči koncovým uživatelům, například vznikla pomocí strategické aliance se startupem Advanto, jenž nedávno od investorů získal 17 milionů korun a zaměstnancům umožňuje vybírat si část výplaty kdykoliv v měsíci bez toho, aby museli čekat na výplatní den.

stephane-nicoletti-min

Stéphane Nicoletti, ředitel společnosti Up Česká republika

Foto: Up ČR

Aktuálně již Up v Česku spolupracuje s téměř 10 tisíci společností od malých projektů o několika lidech po velké podniky s tisíci zaměstnanci, dohromady tak její služby využívá 300 tisíc uživatelů. Konkrétními klienty jsou například Česká národní banka, České dráhy, Jysk, Planeo Elektro, výrobce autobusů Iveco Czech Republic nebo technologická firma FG Forrest.

Před nástupem pandemie přitom Up meziročně rostl v desítkách procent a v roce 2019 utržil 380 milionů korun, do kterých se nezapočítává jen obrat z produktů firmy, ale také tržby z IT vývoje, v němž pracuje i pro filiálky celé skupiny v jiných zemích. Za loňský rok zatím společnost konsolidované výsledky nemá, a proto je nepublikuje.

Peníze ke štěstí nestačí

Podle Nicolettiho však krize měla na prodeje zásadní dopad, protože někteří zákazníci nemohli fungovat, zkrachovali nebo byla uzavřena síť partnerů přijímajících produkty jako restaurace, kina, hotely či fitness centra. Celkově se ale podle něj u klientů zrychlila další vlna digitalizace, která uživatelům umožnila poskytovat nové výhody ve formě slev a cashbacků nebo i služeb v rámci partnerství s Dáme jídlo, Košíkem, Rohlíkem, online sporty, školeními i terapiemi.

Do budoucna přitom očekává, že všudypřítomné používání technologií bude stále běžnější. Lidé i firmy zároveň budou chtít udržovat vztahy, vést společenský život a mít rovnováhu mezi osobním a pracovním životem. Společnosti tak budou řešit zapojení zaměstnanců navzdory home officům nebo budoucím typům pracovních vztahů.

„Dnes jasně vidíme, že zaměstnavatelé chtějí a nadále investují do blahobytu a motivace zaměstnanců prostřednictvím zaměstnaneckých výhod. Peníze a mzda nestačí ke štěstí, odměna musí být dobrou kombinací platu, který odpovídá zkušenostem a funkci, a výhod, které mají motivovat a udržovat odhodlání každého zaměstnance,“ dodává Nicoletti.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Up Česká republika. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.