Naučili Čechy znovu nosit botasky, teď uvádí sportovní mokasíny. Pražský Pár sází na městskou extravaganci

Jan Kloss a Darina Zavadilová, tvůrci tenisek Pár

Foto: Tomáš Souček

Propojit elegantní mokasíny s barevnými teniskami vyžaduje pořádnou dávku kreativní odvahy, pro Jana Klosse a Darinu Zavadilovou se ale jednalo o naplnění představ o moderní městské obuvi, která by mohla zarezonovat i za hranicemi. Proto rozjeli novou českou značku Pár, jejíž modely kombinují devadesátkový vzhled s japonským minimalismem, a chtějí zúročit své zkušenosti nasbírané při budování brandu Botas 66.

Paralela se značkou Botas 66 není náhodná. Byl to právě Jan Kloss, který se během svých studií rozhodl přepracovat siluety tradiční české obuvnické firmy Botas a přizpůsobit je moderní době. To se mu podařilo, ale postupem času nastal moment, kdy pro něj a spoluzakladatelku Darinu Zavadilovou dávalo větší smysl vytvořit vlastní značku. A právě Pár má dokonale vyjadřovat jejich smýšlení.

„Pár balancuje mezi městem a přírodou, technologií a tradicí, je to zodpovědná lokální značka, jakou bychom sami rádi objevili a dále sledovali, protože nikdy není jasné, s čím přijde příště,“ vysvětluje Kloss. Pro spolupráci na vývoji tenisek se proto spojil s uznávanou českou designérkou obuvi Elišku Horčíkovou, která dlouhodobě pracuje pro španělskou obuvnickou společnost Camper.

Výsledkem se staly na první pohled netradiční boty, které svým měkkým provedením odkazují na osvědčenou konstrukci mokasíny a kombinují ji s dynamickou teniskovou podešví. Někteří mohou v designu vidět i estetiku outdoorové módy 90. let, která se opět dere na povrch. Záleží ovšem na barevných kombinacích, kterých Pár nabízí několik.

xpar6

Tenisky, mokasíny a japonský minimalismus v jednom

Foto: Pár

parprague

Uvnitř prodejny značky Pár na adrese Skořepka 4 v Praze

Foto: Tomáš Souček

„Naším cílem je uvádět na trh nadčasové boty, které naše zákazníky jen tak neomrzí a budou je bavit za rok i za tři,“ zmiňuje Zavadilová. Tvůrci kladou důraz i na to, že boty vyjadřují Česko, přesněji módu Prahy. Oproti například značce Vasky, která na české obuvnické tradici také staví, se ale nevyrábí v tuzemsku, nýbrž v Portugalsku, a to z důvodu kapacity, technologie i dostupnosti materiálů.

Mladá značka se teprve rozjíždí a očekává, že letošní rok zakončí s tržbami v řádech jednotek milionů korun, byť její tvůrci připouští, že dost záleží i na povolení koronavirových opatření. Kromě e-shopu, který funguje už nyní, se totiž chtějí soustředit i na prodej v kamenném obchodě, jenž mají připravený.

Ať Češi znovu nosí botasky

Psal se rok 2008, kdy tehdejší student pražské UMPRUM Jan Kloss a jeho parťák Jakub Korouš dostali nápad na oživení legendárních českých tenisek značky Botas. Měli v hlavách, že do tradičních socialistických kecek, jejichž příběh se začal psát v 60. letech minulého století, vnesou moderní look a naučí Čechy je znovu nosit. Původně šlo o školní projekt, ale celkem rychle se z něj stal regulérní byznys.

Založili proto značku Botas 66 a začali modernizovat teniskovou siluetu, kterou původní český výrobce navrhl v roce 1966. „Chtěli jsme uzpůsobit její produkci pro potřeby současné doby. Na základě toho jsme vybudovali samostatný brand, na který jsme dostali svolení od vedení Botas, a stali se jeho exkluzivními designéry,“ vzpomíná Kloss pro CzechCrunch na své „obuvnické poprvé“.

Do projektu poté přizval marketingovou specialistku Darinu Zavadilovou a od roku 2014 byli oficiálními distributory Botas 66. Dařilo se jim. S oficiálním zastoupení od Botasu začali prodávat své přepracované „botasky“ přes internet i prostřednictvím dvou kamenných prodejen, těšili se několika designerským oceněním a jejich boty dokonce doporučoval i deník The New York Times.

botas66

Modernizované botasky

Foto: Botas

Zlom ale přišel v roce 2019, kdy byla kvůli neshodám se společností Botas spolupráce rozvázána a dvojice tak získala čas na své další projekty. Zatímco Kloss se věnoval produktovému designu a architektuře v rámci kreativní skupiny Okolo a pronikl i do rapového odvětví přes značku Rap, kterou založil spolu s umělcem Idea z labelu Ty Nikdy, Zavadilová spolupracovala na designovém festivalu designSupermarket.

Blízký vztah k teniskám jim ale zůstal, a proto se rozhodli přijít s vlastní značkou. Takovou, která by odrážela jejich názory na kreativitu, minimalistický přístup, styl a šetrnost vůči přírodě. Tak vznikl Pár.

Extravagance, která může zaujmout i za hranicemi

Na první pohled mohou nové tenisky vypadat poněkud zvláštně. Přeci jen propojení pohodlného teniskového stylu s poněkud konzervativní obuví, jakou představují mokasíny, je už z podstaty netradiční. Tvůrci ale věří, že si to své zákazníky najde. „Zákazníky si personifikujeme do lidí, jako jsme my sami. Takových, kteří přemýšlí nad tím, co kupují a proč, sledují, co se děje kolem, a nebojí se někdy trochu vykročit z komfortní zóny,“ říká Zavadilová.

Zajímavé je, že všechny páry, které na svém e-shopu nabízí, jsou unisexové, takže si je bez výčitek může obout žena i muž. A vzhledem ke svému vzhledu ani nelze určit, pro jakou věkovou skupinu jsou určeny – proto jsou zkrátka pro každého. „Záleží, jak se kdo cítí. Je nám jasné, že na zářivě elektricky modrý monochrom si netroufnou všichni. Ale ti, kteří ano, ho dokáží zkombinovat i ke smart casual outfitu,“ dodává spolutvůrkyně.

S tímto přístupem chce Pár zamířit i do zahraničí, konkrétně na asijský trh, kde jsou podobně extravagantní městské módě nakloněni. V rámci zahraniční expanze by jako první chtěli navštívit Japonsko, z jehož vizuálního módního stylu se tak trochu odvíjeli. Nejprve ale chtějí ukázat Čechům, že i k jejich outfitům mohou být tyto tenisky zajímavé a vkusné.

xpar2

Když se sportovní vzhled spojí s konzervativními mokasínami

Foto: Pár

xpar5

Decentní bledě modré tenisky

Foto: Pár

xpar4

Rudě červené provedení

Foto: Pár

xpar3

Černá varianta

Foto: Pár

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, zábavním průmyslu, udržitelnosti a designu. To vše z historického srdce Moravy.