Módní gigant Zalando za první čtvrtletí prodal zboží za více než 80 miliard korun. Roste i zájem o oblečení z druhé ruky

Zalando patří mezi největší evropské e-shopy s módou

Foto: Zalando

Nakupování módy na internetu se loni ukázalo jako jeden z mála způsobů, jak si nové oblečení pořídit. Není tedy divu, že z toho těžilo i německé Zalando, které ve finančně úspěšném tažení pokračuje i letos. Jeden z největších módních e-shopů v Evropě má za sebou rekordní první čtvrtletí, během něhož utržil 2,2 miliardy eur (56,8 miliardy korun) a postaral se o výjimečný nárůst hrubého objemu zboží. Aktivně navíc začíná šlapat do prodeje zboží z druhé roky.

Zalando dosáhlo v prvním čtvrtletí 2021 vůbec nejsilnějšího růstu od roku 2014, kdy vstoupilo na trh. Pozorujeme, jak se celá platforma neuvěřitelnou rychlostí rozvíjí a je přínosem pro naše zákazníky i partnery,“ dodává k výsledkům za uplynulé čtvrtletí finanční ředitel německé firmy David Schröder, čímž reaguje i na téměř 47% meziroční navýšení tržeb.

Děkovat tomu může zejména lidem (včetně Čechů), kteří na Zalando chodí nakupovat. Základna aktivních zákazníků se totiž ke konci prvního čtvrtletí letošního roku vyšplhala na hranici 41,8 milionu, což je zhruba o tři miliony lidí více než ke konci roku 2020, za který Zalando utržilo 8 miliard eur (209 miliard korun). Současně jde o největší růst zákaznické báze od roku 2013.

S tím se samozřejmě pojí i výdělky, které e-shop zaznamenal. Za první měsíce letošního roku jeho provozní zisk bez započtení daní a úroků (EBIT) dosáhl částky 93,3 milionu eur, tedy v přepočtu zhruba 2,4 miliardy eur. Pro Zalando je možná podstatnější ale jiný ukazatel, a sice GMV, jinak řečeno hrubý objem prodaného zboží (gross merchandise volume). I ten výrazně rostl.

zalando-szczecin-logistic-center2-min

Logistické centrum Zalanda v polském Štětíně

Foto: Zalando

V prvním čtvrtletí se zvýšil o 55,6 procenta na 3,2 miliardy eur, tedy 82,6 miliardy korun, a vedení firmy očekává, že v letošním roce hodnota prodaného zboží vystoupá o 31 až 36 procent na 14 až 14,6 miliardy eur. V roce 2020 bylo GMV na úrovni 10,7 miliardy eur. Spolu s růstem objemu zboží se očekává i zvýšení zisku až na 475 milionů eur.

Aby Zalando tyto výhledy podpořilo, nechce se spoléhat jen čistě na online prodej nového zboží. Naopak. Německá společnost se začíná více zaměřovat i na prodej z druhé ruky, kdy dává zákazníkům možnost prodávat i nakupovat již použité zboží, a to i na českém trhu. Služba nazvaná jako Pre-owned je dostupná ve třinácti ze sedmnácti zemí, kde Zalando působí.

Obecně je pak zájem o oblečení z druhé ruky čím dál větší, byť se to může zdát jako paradox. Na „second-hand“ slyší podle Zalanda především mladí lidé a takzvaní mileniálové a firma podle svého průzkumu uvádí, že zhruba 61 procent zákazníků považuje takové nakupování za ideální způsob, jak být udržitelnější a ohleduplnější k přírodě. Velký trend je to i ve Spojených státech.

Na to navazuje i větší důraz na prodej udržitelnějšího oblečení, což se projevuje i na platformě Zalanda, kde je nová funkce pro prohlížení udržitelnějšího módního sortimentu dle hodnot zákazníka. David Schneider, jeden ze šéfů Zalanda, navíc zmínil ambiciózní plán, že do dvou let by firma chtěla generovat alespoň 25 procent hrubého obratu z udržitelnějších produktů.

„Během pandemie zákazníci naším směrem komunikovali, že se pro ně nakupování udržitelným způsobem stalo důležitější než kdy předtím. Když jsme se jich však zeptali, co si o udržitelné módě vlastně myslí, nejsilnější asociací byla ‚vina‘ – ‚zábava‘ byla naopak nejslabší. Pokud to jako módní průmysl s udržitelností myslíme vážně, musíme tento nesoulad napravit již teď,“ dodává Schneider.

Zalando mimo jiné pracuje i na rozvoji online tržiště Connected Retail, v rámci něhož na své platformě propojuje obchodníky z offlinu. A má s ním úspěch – jen za poslední čtvrtletí loňského roku tvořil partnerský prodej 24% podíl z celkového hrubého objemu zboží, přičemž letos v únoru do něj bylo zapojeno 3 400 obchodů.

O tom, že se v offline světě nezastavuje, svědčí i plány do roku 2023, kdy chce rozšířit svou evropskou logistickou síť o pět nových distribučních center, což jde ruku v ruce také s plánovanou expanzí, v rámci které by Zalando mělo zamířit i na Slovensko. Konkrétnější termín, kdy k našim sousedům e-shop dorazí, zatím známý není.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.