Itálie viní Google z monopolních praktik. Kvůli aplikaci pro řidiče elektromobilů dostal pokutu přes 100 milionů eur

Ústředí Googlu

Foto: Ik T/Flickr

Zneužívají velké technologické společnosti svého postavení na trhu? S touto otázkou se nejčastěji střetává snad Apple, a to kvůli online obchodu s aplikacemi App Store, za což je ostatně i teď vyšetřován Evropskou komisí. Ani Google ovšem není bez těchto nepříjemností a teď tvrdě narazil v Itálii, kde dostal pokutu přes 2,6 miliardy korun za to, že odmítl přidat aplikaci do platformy Android Auto.

Italský antimonopolní úřad oznámil, že pokutu 102 milionů eur udělil z toho důvodu, že Google zneužíval své postavení na trhu v neprospěch aplikace JuicePass, která umožňuje najít na mapě dobíjecí stanici pro elektromobily a prohlédnout si k ní podrobnosti. Její tvůrce, firma Enel X, ji chtěla dostat do obchodu s aplikacemi Google Play, konkrétně do platformy Android Auto, která je dostupná v infotainmentech řady vozů.

Ze strany Enel X, která je energetickou divizí italské skupiny Enel, se tak jednalo o legitimní požadavek. Vzhledem k tomu, že skoro tři čtvrtiny Italů využívají zařízení s Androidem a elektrická auta se těší oblibě také na Apeninském poloostrově, mohla být aplikace JuicePass vhodným doplněním pro všechny řidiče, kteří hledají dobíjecí stanice. Google v tom ale viděl problém a odvolal se na striktní pravidla, která pro Google Play má.

sundar-pichai-google

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

Foto: Manuel Lopez/WEF

„Pro Android Auto je prioritou číslo jedna to, aby mohly být všechny aplikace používány bezpečně během řízení. I proto máme striktní pravidla, která jsou dostupná a jsou založena na testech proti možnému rozptýlení řidiče při řízení a dalších standardech,“ píše Google v oficiálním stanovisku a s rozhodnutím italského antimonopolního úřadu nesouhlasí. Celá věc se navíc táhne už dva roky.

Italské antimonopolní orgány se do vyšetřování Googlu z hlediska možného zneužívání tržního postavení kvůli aplikaci JuicePass (která se tehdy jmenovala Recharge) pustily už v roce 2019. Mezitím ale tvůrce nejpoužívanějšího internetového vyhledávače pravidla spojená s Google Play, respektive Android Auto, zmírnil a začal do něj pouštět více aplikací třetích stran. Ani tak se ale JuicePass v obchodě neobjevila.

Není proto příliš překvapivé, že se italské autority domnívají, že Google tímto krokem omezuje JuicePass v neprospěch svého vlastního mapového řešení – Google Map. I ty totiž od roku 2018 nabízí funkci pro vyhledávání dobíjecích stanic pro elektromobily. Ve výsledku pak antimonopolní úřad po Googlu chce, aby se třetím stranám ještě více otevřel.

V širším kontextu ale nejde jen o Google, jenž je bodem zájmu antimonopolních orgánů. Jedním z častých terčů je i Apple, který je momentálně vyšetřován z důvodu monopolních praktik vůči hudebním službám. Za ty mu hrozí tučná pokuta, přičemž jedním z nejvyhrocenějších případů je spor firmy Tima Cooka s tvůrci hry Fortnite Epic Games, který se táhne doteď.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.