Eurowag Martina Vohánky úspěšně digitalizuje silniční dopravu. V pandemii vyrostl na více než 3 miliardy korun

Martin Vohánka, CEO a zakladatel Eurowagu

Foto: Eurowag

Poskytování integrované mobility v Evropě je v posledních letech nesmírně rostoucí segment. Česká společnost Eurowag, za kterou stojí miliardář Martin Vohánka, nabízí po celé Evropě prakticky vše, co se týká nákladní dopravy. Od finančních služeb přes nákup paliva a prodej telemetrů až po vlastní navigaci pro kamionovou dopravu. Jde o jednoho z největších evropských hráčů, jehož byznys za poslední rok rostl dvouciferným tempem.

I přes příchod pandemie se Eurowagu dařilo dál růst. Čisté tržby společnosti W.A.G. Payment Solutions, jež za značkou Eurowag stojí, dosáhly 125,5 milionu eur (přes 3,1 miliardy korun) a míra ziskovosti se zvýšila na 46 procent. Samotný zisk EBITDA, tedy před započtením úroků, daní a odpisů, činil 57 milionu eur (1,5 miliardy korun), což je meziroční růst o 22 procent. Milník byl překročen také v počtu zaměstnanců, který se v minulém roce přehoupl přes hranici jednoho tisíce.

Eurowag aktuálně nabízí více než 15 tisíc prodejních položek, které kupují zákazníci ze 30 zemí, a veškeré služby se následně využívají ve více jak 100 tisících nákladních vozidel. Patrně nejlepší definice, co přesně Eurowag dělá, zazněla minulý rok z úst majitele a zakladatele Martina Vohánky: „V Eurowagu stavíme něco jako Amazon pro mobilitu, kde na jednom místě najdete vše pro dopravce – od nákupu paliva, pneu až po finanční služby.“

Kamionová doprava je zcela jiný segment oproti osobní přepravě – a rozhodně nejde jen o velikost samotného auta. Řidiči kamionů musí řešit například mýtné, které stále nemá jednotný evropský systém, a tak je třeba mít pro téměř každý stát speciální platební jednotku v interiéru kamionu. I to je jeden z produktů, který Eurowag nabízí.

Jakákoliv hodina, kdy je kamion nevyužit, zároveň znamená finanční ztráty, které nikdo nechce. I proto jsou dnes kamiony prošpikovány pořádnou porcí různých systémů a zařízení, která mají řidičům usnadnit život a firmám pomoci lépe optimalizovat finanční stránku i celkové využití jejich vozového parku.

Mezi ně patří například takzvaná telematika, která dnes o daném autě prozradí prakticky všechno. Aktuální polohu aktualizovanou v řádu sekund, aktuální rychlost, předpoklad dojezdového času do cílové stanice na základě aktuální dopravy, ale také přehled o jízdních statistikách, který má dispečer neustále k dispozici.

Jednoduché není ani plánování samotné cesty z důvodu hmotnosti a velkých rozměrů, ale také doplňování paliva. O to více, když můžete tankovat jen u vybraných společností. Ostatně ti z vás, kteří někdy hráli populární videohru Euro Truck Simulator, si jistě dokážou představit, jak komplikovaná disciplína je kamionová doprava.

eurowag

Česká společnost Eurowag zajišťuje služby pro dopravce

Foto: Eurowag

Prakticky se vším se snaží pomáhat právě Eurowag, u kterého dopravci najdou veškeré služby pod jednou střechou, ať už jde o problematiku doplňování paliva, uskutečnění různých plateb, ale také například pořízení pneumatik. Novinkou je například integrovaná palubní jednotka pro mýtné, platby a telematiku, která dokáže hlídat i případné podvodné platby za palivo.

Firma jednoho z nejbohatších Čechů se však vrhla také na pole navigací. Aplikace RoadLords je určena pro profesionální řidiče nákladních vozidel a stáhnout si ji může kdokoli na operační systém Android. Pod křídla Eurowagu pak od roku 2019 patří také populární slovenská navigace Sygic, v níž je nově k nalezení 297 tisíc nabíjecích stanic pro elektromobily z celé Evropy i prodej alternativních paliv LNG a CNG na 77 stanicích po celé Evropě.

„Eurowag pokračuje v investicích do digitalizace silniční dopravy a urychluje přechod k čistým pohonným jednotkám. Snažíme se jít za horizont finančního zisku a přinášet prospěch širšímu spektru zúčastněných stran – našemu odvětví, společnosti a životnímu prostředí,“ dodává CEO a zakladatel Eurowagu Martin Vohánka.

V podobném tempu pokračuje Eurowag i letos, kdy v prvních pěti měsících už stihl oznámit akvizici společnosti ADS, která patří mezi přední poskytovatele silničních služeb ve Španělsku a Portugalsku. Dalším zářezem je hned trojice strategických investic, konkrétně do českého poskytovatele správy vozového parku KomTeS, nizozemské společnosti Last Mile Solutions a litevské společnosti Drivitty, jež se věnuje integrování mobilních platebních služeb.

Milovník automobilů a fanoušek Olympique Marseille, který nedokáže žít bez kofeinu.