Dobrý byznys může být přínosný pro přírodu. Stačí nezneužívat zdroje, říká zakladatel Knihobotu Dominik Gazdoš

Dominik Gazdoš na konferenci CzechCrunch Onlajn

Foto: CzechCrunch

V Česku se podle Dominika Gazdoše, zakladatele online antikvariátu Knihobot, ročně prodá přibližně 800 tisíc knih z druhé ruky. Část z tohoto objemu se protočí i přes klasické antikvariáty, kterých je u nás přibližně 150. Byť většina z nich má mimo klasických kamenných poboček i svůj e-shop, žádný z nich nepřistupuje k prodeji knih takovým způsobem, jako to dělá právě Knihobot.

Knihobot objevil poměrně výraznou díru na trhu. Zmíněných 800 tisíc knih je totiž jen zlomkem z 20 až 30 milionů svazků knih nových, které se u nás ročně prodají. „Existence antikvariátů je fajn, ale nezvládají pokrýt celou širokou poptávku,“ vysvětluje Gazdoš. Antikvariáty jsou podle něj vybíravé a knihy většinou přijímají za symbolickou cenu, což není přístup, který by vycházel zákazníkům vyloženě vstříc.

Ti proto knihy raději skladují doma, často aniž by si některá díla přečetli, protože je dostali darem nebo je zakoupili impulzivně. Když už doma knihy zabírají až moc místa, nezbývá než jim najít nový domov ve sklepě, na půdě, v nejhorším případě v kontejneru. Knihobot je ale možností, jak dát knize druhý život bez zbytečných nervů a tahání krabic.

„Abychom mohli vrátit do oběhu větší počty knih, tak jsme to museli udělat opravdu tak, aby to bylo pro člověka co nejjednodušší. U nás stačí vyfotit hromádku knížek a my posoudíme, jestli je má smysl vracet zpět do oběhu, protože často je vlastně zbytečné zaplavovat trh knihami, které nikoho nezajímají, nebo jsou ve špatném stavu. A pak nám jde o to, aby za to byly vyplaceny nějaké smysluplné peníze,“ popisuje Gazdoš.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o udržitelnosti mluvil i Dominik Gazdoš, zakladatel online antikvariátu Knihobot.

Na tomto modelu byl Knihobot schopen vybudovat fungující byznys, který generuje peníze jemu, ale zároveň umožňuje i finančně motivovat majitele knih, aby je posílali dál. Titul původně zakoupený za tři stovky je možné prodat za sto korun, ne za symbolických deset. Díky tomu mohou všechny tři strany, tedy prodejce, Knihobot i kupující participovat na vyšší udržitelnosti v oblasti nákupu a nakládání s knižními výtisky.

 „Díra na trhu znamená, že se někde hodně v něčem plýtvá. Není potřeba přemýšlet úplně o tom, co na to řekne planeta, ale když na tom vydělám, tak to znamená, že jsem vygeneroval více zdrojů, než kolik zdrojů jsem spotřeboval,“ říká zakladatel digitálního antikvariátu, který se umístil ve výběru Udržitelný byznys roku ’21.

Do vybrané desítky se dostaly firmy, které mají udržitelnost takříkajíc ve svém jádru i potenciál v tomto výrazně inspirovat ostatní, tedy požadavky, které Knihobot opravdu naplňuje. „Je to jednoduchá kalkulace – pokud my budeme schopni udělat dobrý byznys a nebudeme zneužívat nějaké další zdroje, jsme ve výsledku schopni být přínosnými i pro přírodu,“ dodává Gazdoš.

Právě nabídka vlastníkům knih prodat tituly za vyšší částky než v klasickém antikvariátu a naopak dát kupujícím možnost vybírat mezi knihami starými, ale i relativně novými, jsou podle Gazdoše hlavní motivací, proč může být Knihobot pro své zákazníky čím dál atraktivnější platformou, což dokazuje i nedávná investice od Mitonu ve výši 15 milionů korun.

***

V čem všem se mohou lišit knihy nakoupené v Knihobotu oproti těm z knihkupectví? Jak velký je v Česku knižní byznys? Je v tuto chvíli Knihobot ziskovým projektem a kam až může vyrůst, se dozvíte na konferenci CzechCrunch Onlajn, kde vedle Dominika Gazdoše vystoupil i Petr Pavlík z Rohlíku, Pavel Milan Černý z e-shopu Econea, Pavel Podruh z projektu Český soběstačný dům či Hana Fořtová z Frusacku.

Partnerem pátého CzechCrunch Onlajnu je online supermarket Rohlik.cz, pro který je udržitelnost zásadním tématem, a to včetně kompenzace uhlíkové stopy u vlastních značek produktů nebo zapojení elektromobilů do rozvozu potravin.

Udržitelný byznys roku ’21

Pokud vás zajímá téma udržitelnosti, podívejte se na náš speciál Udržitelný byznys roku ’21, kde jsme vybrali desítku firem, které berou udržitelnost jako klíčovou součást svého podnikání. Celý žebříček najdete zde.

udrzitelny-byznyscc

CzechCrunch hledá Udržitelný byznys roku

Foto: CzechCrunch

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.