Disney+ nenaplnilo očekávání, ale chystá velké věci. Loki vyjde dříve a filmové hity tam půjdou po pár týdnech v kině

Tom Hiddleston v seriálu Loki

Foto: Disney

Kdekoliv se Disney objeví, tam začne rychle vydělávat. Dnes největší hollywoodské studio není neomylné, ale většinou se mu daří zaujmout široké publikum. Platí to i o jeho streamovací službě Disney+, ačkoliv na počátku letošního roku její růst poprvé nenaplnil očekávání. Studio se tak rozhodlo například posunout premiéru Lokiho na dřívější datum (9. června) a do budoucna domluvilo zkrácení exkluzivní doby promítání v kinech.

Obecně se Disneymu pořád dařilo velice dobře, zvlášť vzhledem ke stále omezenému přístupu k jeho obřím zábavním parkům či výletním lodím. Celkové příjmy za první čtvrtletí tohoto roku dosáhly 15,6 miliardy dolarů (necelých 330 miliard korun), přičemž 912 milionů z toho představoval zisk z každodenní operace. Toto číslo se díky uvolňování opatření a rostoucímu vlivu streamování na byznys meziročně téměř zdvojnásobilo.

Přesto byly příjmy o pár stovek milionů nižší, než předpokládali analytici. Podobná situace pak platí i v segmentu streamování. Zatímco úzce profilované služby jako sportovní ESPN+ a Hulu, zaměřené hlavně na dospělé publikum, zaznamenaly zvýšený zájem, Disney+ poněkud zpomalilo. Odhady z Wall Street mu na počátek dubna předvídaly kolem 109 milionů předplatitelů, skutečné číslo se ale zastavilo na 103,6 milionu.

chapek-min

Bob Chapek, CEO Walt Disney Company

Foto: Walt Disney Television/Flickr

Podle některých odhadů to znamená, že streamování kina jen tak nepohřbí, menší zájem o Disney+ totiž provází otevírání filmových sálů v USA a rychle rostoucí návštěvnost. Například první letošní blockbuster Godzilla vs. Kong v kinech vydělal přes 422 milionů dolarů. Za normálního stavu by se dalo očekávat mnohem více, pořád je to ale obnos na úrovni skutečného blockbusteru, kterému se podařilo se zaplatit. Dokonce se uvažuje o původně neplánovaném pokračování.

Zároveň zpomalující výsledky Disney+ poněkud vyrovnávají dosud propastný rozdíl mezi rychlostí růstu jeho a Netflixu. Největší streamovací služba sice z nástupu karantény kolem poloviny loňského roku výrazně profitovala, v posledních měsících se však četnost přibývání uživatelů výrazně propadla. Současný postup Disney+ i Netflixu tak dává poměrně jasný signál, že lidé rádi vyrazí ven i do kina.

S tím souvisí další plány Disneyho, které stříbrné plátno prý dlouhodobě pořád považuje za stěžejní zdroj příjmů. Na 7. července tak na ně chystá konečně vypustit očekávanou Black Widow a nedávno firma zveřejnila video, v němž do kin láká na velká dobrodružství. Ukazuje třeba první záběry z Eternals, připomíná zářijovou premiéru nového superhrdiny Shang-Chi a přidává i data vydání příštího Spider-Mana, Dr. Strange a Thora.

I když ovšem Disney ve videu oslavuje velké zážitky z kin a podle slov ředitele Boba Chapeka je nadšené, že se tam diváci mohou zase vrátit, připravuje se na novou éru distribuce. Definitivně se totiž podle všeho změní dlouho zavedené pořádky několikaměsíční exkluzivity nebo nepřípustného alternativního vydávání. Jak už jsme upozorňovali dříve, hned Black Widow se vydá do kin a online zároveň, další filmy zase budou mít výrazně zkrácené okno v kinech.

Místo dříve standardních 90 dnů půjdou Shang-Chi nebo film Free Guy na internet po 45 dnech. Je to špatná zpráva pro kina? Možná. Čím déle se v nich totiž film promítá, tím více se postupně zvyšuje jejich podíl na zisku z prodeje vstupenek. Na druhou stranu zároveň platí, že nejvíce lidí film na plátně zhlédne právě v průběhu prvního měsíce, takže ve výsledku 45denní okno nemusí být až tak krátké.

Pak je zde však ještě aspekt intenzity zájmu diváků. Když na domácí projekci nebudou muset čekat několik týdnů místo měsíců, půjdou do kina? Nový systém distribuce, který se postupně rozšiřuje napříč velkými studii a v některých případech i u menších distributorů včetně těch českých, bude nejspíš měnit divácké návyky. Společenská i kulturní událost promítání v kině zůstane jistě důležitá, ale spíš než na exkluzivitu se bude muset často spoléhat na atraktivitu.

Třeba Disney tak ve čtvrté fázi audiovizuálního univerza Marvelu bude na jedné straně podněcovat k dobrodružství na velkém plátně a pak ho rychle pošle na Disney+. Zde následně půjde navázat jedním z drahých seriálů o Lokim, Ms. MarvelHawkeyeovi a mnoha dalších. A pokud to divákům pořád nebude stačit, mohou se jako Spider-Man, Ant-Man či Dr. Strange vydat do nového centra Avengers v Disneylandu.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.