Diamanty jen z laboratoře. Výrobce šperků Pandora dává vale drahokamům, které pochází z těžby

Pandora chce začít využívat pro výrobu svých šperků recyklované drahé kovy

Foto: Pandora

Koruny panovníků, náhrdelníky královen, snubní prsteny i blyštivé úsměvy rapperů, tam všude nacházejí diamanty své uplatnění. Diamant je králem mezi drahokamy a pro klenotníky je čest s tímto kamenem pracovat. Platí to i pro Pandoru, největší klenotnickou společnost světa, která se však rozhodla zanevřít na diamanty vytrhávané z lůna země a ve jménu odpovědnosti začít využívat pouze ty získávané laboratorní cestou.

Diamant je tím vůbec nejtvrdším přírodním minerálem, od čehož se odvíjí také jeho název. Řekové slovem adámas označovali něco nezničitelného, což byl také důvod, proč se diamanty staly tolik oblíbené u panovníků, kteří věřili, že jim jejich nepřekonatelná síla pomůže udržet moc.

Diamant je uhlík, který za vysoké teploty a tlaku nabyl v hlubinách země na krystalické podobě a následně byl vulkanickou činností vynesen na povrch. Proto se nacházejí nejčastěji ve vulkanických horninách, na nichž vyrůstají povrchové doly a rypadla neúnavně přebírající obrovské masy zeminy.

Na získání jednoho karátu diamantu, tedy dvacetiny gramu, je potřeba v průměru 250 tun horniny. V minulém roce bylo vytěženo přibližně 111 milionů karátů, což zanechává na planetě těžko hojitelné šrámy. Není to však jen planeta, která se stala obětí touhy po blyštivých kamenech.

diamantovy-dul

Diamantové doly, jako je tento v Botswaně, zanechávají v krajině hlubokou jizvu

Foto: GRID-Arendal/Flickr

Trpí i obyvatelé míst, kde se diamanty pod povrchem nacházejí. Země jako Kongo, Angola, Sierra Leone či Côte d’Ivoire jdou na ruku velkým těžařským společnostem, které své zaměstnance vystavují nelidským pracovním podmínkám a obyvatelstvo díky expanzi dolů připravují o zemědělskou půdu i střechu nad hlavou.

Jak takové prostředí vypadá, mapuje například snímek Krvavý diamant s Leonardem DiCapriem v hlavní roli, který sám po jeho natočení investoval do laboratoře specializující se na výrobu tzv. umělých diamantů. A právě na tyto kameny se chce více zaměřit i Pandora, která se dnes může pochlubit titulem největšího výrobce šperků na světě.

Umělé diamanty a recyklované kovy

Pandora svou produkci spojenou s těženými diamanty omezuje již delší dobu. V minulém roce vyprodukovala přibližně 85 milionů kusů šperků, přičemž pravé diamanty se objevily na zhruba 50 tisících z nich. Vůbec první šperky s umělými diamanty, mezi kterými by měly být prsteny, náramky, náhrdelníky či náušnice, chce kodaňská společnost nabídnout v příštím roce.

Premiérové uvedení na trh by se mělo odehrát ve Velké Británii, kde pro ni budou diamanty také vyráběny. Cena šperků by měla startovat na 250 librách, v přepočtu zhruba 7,5 tisíce korun, díky čemuž se možnost vlastnit diamantový šperk otevírá daleko širšímu počtu zákazníků.

pandora3

Podoba chystané kolekce šperků s umělými diamanty

Foto: Pandora

Cena laboratorně vyrobeného diamantu je totiž podstatně nižší než cenovka u šperku s přírodním diamantem. Jak uvedlo BBC, dle Alexandera Lacika, generálního ředitele Pandory, je možné v laboratorním prostředí vyrobit diamanty s totožnými fyzikálními i optickými vlastnostmi za třetinu nákladů, které musí být vynaloženy pro získání diamantu ze země.

I proto laboratorní produkce, která v současné době probíhá především v Číně, dosáhla v loňském roce na přibližně 7 milionů karátů diamantů. Je ovšem nutné podotknout, že i tento způsob produkce diamantů může být vzhledem ke své energetické náročnosti značně neudržitelný. Vždy proto záleží na zdroji využívané energie.

Plánem Pandory je pro výrobu diamantů využívat energii získávanou z více než 60 procent z obnovitelných zdrojů. Toto číslo chce navíc v průběhu příštích let navýšit až na 100 procent. Ve jménu udržitelnosti má také v plánu přistupovat i k drahým kovům. Cílem je do roku 2025 zcela omezit odběr nově těžených kovů a šperky vyrábět pouze z recyklovaného zlata a stříbra.

Prostor pro aplikaci podobných změn podle Pandory umožňuje také měnící se přístup ze strany zákazníků. Mladší generace jsou podle vedení značky daleko více orientovány na udržitelnost, a proto jsou daleko otevřenější nákupu šperků s umělými diamanty i z recyklovaného kovu než generace předchozí.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.