Dáte groš zaklínači? Deskovka The Witcher rozjela kampaň na Kickstarteru, za pár dní vybrala 100 milionů a bude v češtině

Desková hra The Witcher: Old World nabírá na Kickstarteru miliony

Foto: Go on Board

Začalo to knihami o Geraltovi, lovci fantastických příšer, kterému ale osud obvykle přichystal mnohem složitější překážky a překvapení. Nyní už ale do světa Zaklínače patří i seriál, komiksy nebo hry počitačové i stolní. A právě nová desková hra The Witcher: Old World v těchto dnech nabírá miliony na Kickstarteru. Původní cíl tam získala během několika minut a dlouhých jedenáct dní před koncem kampaně už hlásí vybraných 80 milionů korun. Další miliony navíc získává v Polsku a fanoušci se jí dočkají i v češtině.

Příběhy z pera polského spisovatele Andrzeje Sapkowského už dávno opustily stránky knih a vydaly se do všech možných směrů, jazyků i forem. K prvním povídkám se přidaly romány, které si i v Česku získaly silné renomé. První videohra byla nesmělým, ale poměrně originálním a zábavným počinem na poli digitálních her na hrdiny, přičemž stačilo pár let a z jejího třetího dílu se stal jeden z nejoblíbenějších videoherních titulů. Předloni pak Zaklínač v podání Henryho Cavilla uchvátil diváky na Netflixu tak silně, že k seriálu vzniká i prequel.

Nyní další zpracování populárního fantasy světa s nádechem slovanské mytologie vybírá miliony na Kickstarteru. Polský vydavatel stolních her Go on Board prostřednictvím crowdfundingu získává finance na deskovku The Witcher: Old World (Zaklínač: Starý svět – pozn. red.) inspirovanou Sapkowského tvorbou. A to rovnou ve spolupráci se studiem CD Projekt Red, které stojí za trilogií videoherních adaptací, a tedy i za přerodem Zaklínače ze zábavné fantasy literatury v popkulturní fenomén.

witcher-old-world-box

Desková hra Zaklínač: Starý svět vyjde v roce 2022

Foto: Go on Board

Tedy přesněji řečeno Go on Board už na Kickstarteru finance na vydání hry získal. Původního cíle ve výši 250 tisíc eur, přibližně 6,3 milionu korun, tam stolní Zaklínač dosáhl už minulý týden za devatenáct minut od spuštění kampaně. Nyní je díky 30 tisícům fanoušků na téměř třináctkrát vyšší částce, v době vydání článku se počítadlo vybraných peněz dostalo přes sumu převyšující 3,1 milionu eur, tedy v přepočtu přibližně 80 milionů korun.

Polská deskovka navíc nezapře své kořeny. Dalších 2,8 milionu zlotých, tedy asi 16 milionů korun, totiž vybrala také na tamějším herním crowdfundingovém webu Zagramw.to. Celkem získaná suma atakuje 100 milionů českých korun a vydání hry plánované na polovinu příštího roku je tedy více než zajištěné. Přibývající miliony tak jen odhalují další a další bonusy v podobě nových příběhů, příšer a přídavků.

Ve hře se hráči vžijí do role zaklínačů – lovců monster, kteří putují světem známým z knih i her, utkávají se s děsivými monstry, vylepšují své schopnosti a prožívají rozličná dobrodružství. Anebo třeba mezi sebou hrají kostky, když zrovna lov příšer nevynáší dost zlaťáků. A přesně po vzoru svých papírových i digitálních předloh budou někdy muset zvolit mezi menším či větší zlem, protože kromě cestování a soubojů má být ve hře také důraz na rozhodnutí hráčů a příběh, který je vše, jen ne černobílý.

Hra bude dostupná ve dvou verzích, standardní za 70 eur (přibližně 1 780 korun bez dopravy) a deluxe za 125 eur (3 180 korun). Klíčovým rozdílem mezi oběma variantami je přítomnost detailních figurek nestvůr. Jejich podoba i celkový vizuální styl hry dávají připomenout spolupráci Go on Board a CD Projektu, neboť vychází právě ze třetího dílu Zaklínače, případně jeho odnože v podobě karetní hry Gwent – či Gwint, podle toho, jestli dáváte přednost českému překladu.

Zaklínač jde do Česka

O vydání titulu u nás usilovalo několik lokálních distributorů deskových her, mezi kterými nakonec zvítězila společnost ADC Blackfire Entertainment. „Tvůrci hry z Go on Board spolupracují s polským vydavatelstvím Rebel, které je s námi ve skupině Asmodee. Takže jsme měli trochu lepší startovní pozici, ale samozřejmě jsme museli nabídnout nějaký prodejní a marketingový plán,“ vysvětluje Michal Ekrt, brand manažer pro deskové hry v Blackfire.

Na českou součást silné mezinárodní skupiny tak nyní čeká nelehký úkol. Než začne prodej, bude potřeba hru přeložit. Kampaň na Kickstarteru je sice důkazem velkého zájmu, lokalizaci ale neusnadňuje. Oproti standardnímu překladu už vydaného titulu, kdy by místní vydavatel prostě dostal hotové podklady, nyní v Blackfire sami sledují postupné odhalování dalších cílů a s ním spojený nárůst obsahu k přeložení.

witcher-old-world-fiend

Zaklínači jsou lovci příšer. V deskové hře tomu nebude jinak

Foto: Go on Board

„Abychom dostali hru do distribuce, tak jsme se museli upsat k tomu, že ji kompletně zlokalizujeme už pro Kickstarter. Sami jsme tedy zvědaví, jak to celé nabobtná,“ říká Ekrt o ne zcela obvyklé situaci, kdy Blackfire zajišťuje nejen následnou retailovou distribuci, ale je součástí projektu už od crowdfundingové kampaně. České fanoušky pak jistě zajímá otázka, kdo se překladu hry, která bude obsahovat velký objem nejen pravidlových, ale i příběhových textů, zhostí.

V této souvislosti občas zaznělo jméno Filipa Ženíška, jenž vedl lokalizaci veleúspěšného videoherního Zaklínače 3, deskovku si ale nakonec vezmou na starost jiná jména. Zkušenosti lingvistické ani „zaklínačovské“ jim však nechybí. „Hlavní překladatelem bude Ondřej Šesták, autor překladu karetní Hry o trůny. K ruce mu pak budou Marek Tvrdý, který má za sebou spoustu češtin do deskových i počítačových her, a Jakub Mařík, jenž překládal knihu Zaklínač a jeho svět,“ představuje zástupce Blackfire lokalizační tým.

Zlato v měšci, nebo zajíc v pytli?

Oproti běžnějšímu modelu, kdy se již v původním jazyce vydané hry překládají do češtiny, bude The Witcher: Old World k dispozici v českém jazyce už pro podporovatele kampaně. A to za o něco nižší cenu, než za kterou se bude následně prodávat. „Kickstarterové ceny se od retailu vždy liší, protože vydavatel může vynechat marži pro obchod i distributora,“ vysvětluje Michal Ekrt. Doporučená cena v běžné distribuci bude činit 1 899 korun, respektive 3 999 korun za deluxe verzi.

Při pořízení hry přes Kickstarter je sice nutné k nižším cenám připočítat ještě náklady na dopravu, které rozdíly v cenovkách do jisté míry smažou, ale riskantnější nákup má své výhody. Kromě exkluzivních bonusů – figurky arcipadoucha Eredina a váčku s třiceti kovovými mincemi – to je získání budoucích rozšíření, která vybraná částka už odemkla, ale jež se v klasických obchodech budou prodávat samostatně.

„Pro nás tedy platí, že čím méně lidí titul podpoří na Kickstarteru, tím lépe,“ přiznává Ekrt. Pro Blackfire to ale není až tak paradoxní či nevýhodná situace, jak by se mohlo zdát. „Ta hra má totiž prodejní potenciál tak na čtyři nebo pět tisíc kopií ročně. Takže jestli ji takto podpoří tisíc lidí, nás to tak moc trápit nebude. Naopak to bude obrovská masa lidí, kteří ji mohou dál doporučovat,“ vysvětluje.

witcher-old-world-character

Postava a figurka zaklínače z The Witcher: Old World

Foto: Go on Board

Zároveň Michal Ekrt z Blackfire dodává, že krabice, jež přijde zájemcům po kampani z Kickstarteru, a hra, kterou následně koupíte v obchodech a e-shopech, by až na exkluzivní přídavky měly být skutečně stejné. Kdo si tedy raději počká na recenze a názory dalších hráčů, nemusí jít hledat platební kartu s obavou, aby se na něj dostalo. Cenou za opatrnost však bude méně výhodný nákup. „Pokud ale někdo nechce ty peníze dávat z ruky hned a nějaký ten bonus z Kickstarteru ho netrápí, tak si klidně může počkat,“ míní Ekrt.

Vyčkat si na standardní vydání hry pak znamená vyhnout se nákupu „zajíce v pytli“. Slavná značka totiž není zárukou kvalitní hry. K opatrnosti může vést například osoba hlavního designéra The Witcher: Old World. Łukasz Woźniak už má sice zkušenosti z několika titulů, ale ty s výjimkou jeho nejnovějšího a taktéž kickstarterového projektu Titans na serveru Boardgame Geek (obdobě ČSFD či IMDB pro deskové hry) nasbíraly povětšinou mezi šesti či sedmi body z deseti.

Čím víc hráčů, tím hůř

K rozvážnějšímu přístupu vedou i některé dojmy těch vyvolených, kteří měli možnost si předběžnou verzi hry vyzkoušet. Zmiňují například to, že ve více hráčích se stolní Zaklínač trochu zadrhává a pokulhává nebo že herně nepřináší nic moc nového, byť atmosféra oblíbeného fantasy světa a duch příběhů do něj zasazených mu nechybí. Podobně hovořila po testování například redakce Games.cz, možnost si hru vyzkoušet měl samozřejmě i sám brand manažer Blackfire.

„Určitě bych od toho nečekal zásadní průlom v deskoherním průmyslu, ale to ani není záměr autorů. A zdá se, že hra rozhodně není šitá horkou jehlou kvůli licenci,“ kvituje jeden z kladů Ekrt. „Hrál jsem ji ve třech hráčích, ale už se těším, až si ji zahraji ve dvou. Ve více lidech to prostě nefunguje tak, aby se všichni celou dobu bavili. I ve třech byla hluchá místa, nicméně ve dvou budou oba hráči stále ve hře. Když nejste na tahu, čtete protihráči příběhové karty a bojujete za příšery, takže nemáte čas se nudit,“ uzavírá.

Chystaný Zaklínač: Starý svět tak snad nabídne zábavnější zážitek než první pokus o přenesení oblíbených knih a videoher do obývacích pokojů fanoušků. Už v roce 2014 se do obchodů dostal titul Zaklínač: Dobrodružná hra, ale popularity svých předloh nedosáhl. Uživatelé již zmíněného serveru Boardgame Geek ho ocenili nikterak závratnými 6,4 bodu, podobně ho ohodnotili i čeští hráči na databázi Zatrolené hry.

Jakkoliv slibně a fantasticky však mohou miliony vybrané na The Witcher: Old World na první pohled vypadat, hry na Kickstarteru dosahují ještě větších úspěchů. Ani současná částka například pro Zaklínače neznamená útok na top 10 herních projektů. Pro někoho pak může být překvapením, že ta největší crowdfundingová vítězství obvykle oslavují nikoliv videohry, ale právě deskovky.

Jednoznačný úspěch, rekord je ale daleko

Prvenství mezi herními projekty a třetí místo v historii Kickstarteru totiž drží Frosthaven, pokračování fantasy trháku Gloomhaven, které se má k zájemcům dostat už letos v létě. Během loňské kampaně mu přes 80 tisíc backerů přineslo 13 milionů dolarů, zhruba 270 milionů korun, jen o pár stovek tisíc dolarů méně už v roce 2016 nabral druhý nejvýdělečnější titul Kingdom Death: Monster 1.5.

I ten byl pohádkově úspěšným navázáním na již existující a hráči dobře přijatou hru, zajímavější je však nepoměr v počtu podporovatelů. Podobnou částku jako lídr žebříčku totiž vybral jen od dvaceti tisíc lidí. Vděčí za to vytříbenému zpracování a kultu drahé exkluzivity, který se kolem sběratelského klenotu Kingdom Death vytvořil.

Obě hry – a vlastně i nový Zaklínač – v sobě spojují prvky tradičních her na hrdiny (ke kterým obvykle stačí tužka, papír a představivost) spolu s bohatou nabídkou deskoherních pomůcek a prvků v prvotřídním provedení. Své hrdiny v nich tak hráči vedou příběhem nejen ve své fantazii, ale na bohatě zdobených hracích plánech a v doprovodu ilustrovaných karet, žetonů či miniatur.

witcher-old-world-wyvern

Ve hře Zaklínač: Starý svět můžete potkat (a zabít) staré známé

Foto: Go on Board

Nicméně Kickstarter není jen doménou opulentních a epických her, které vás zahrnou poklady v podobě fantastických figurek, krásných kostek a dechberoucích doplňků. O tom, že zábavu a hratelnost pozlátko nedokáže plně nahradit, svědčí pomyslná bronzová medaile mezi nejúspěšnějšími hrami na Kickstarteru. Tu prozatím drží ztřeštěná hříčka Výbušná koťátka.

Koťátka mohou na rozdíl od předchozích dvou her vměstnaných do několika krabic působit až chudě. Tvoří je prakticky jen balíček karet. Přesto v komunitním financování vybrala téměř devět milionů dolarů, a to hned od 220 tisíc hráčů, čímž vytvořila na crowdfundingové platformě rekord popularity.

Na ty nejvyšší příčky tak chystanému Zaklínači od studia Go on Board chybí poměrně vysoká čísla, nicméně i tak je 3,1 milionu eur a třicet tisíc zájemců vynikajícím průběžným výsledkem. Kampani na The Witcher: Old World nicméně zbývá ještě jedenáct dnů – a pokud tomuto zaklínači chcete dát svůj groš, můžete tak učinit na Kickstarteru.

Editor a redaktor CzechCrunche. Fanoušek sportu, her a technologií.