Čínská investice do českých her. Tvůrci TikToku za 130 milionů kupují podíl v brněnských Madfinger Games

Brněnští Madfinger Games získali jméno i díky zombie akci Dead Trigger

Foto: Madfinger Games

Český herní byznys přilákal další zajímavou investici z Číny. Pět milionů eur, v přepočtu téměř 130 milionů korun, vkládá za nespecifikovaný menšinový podíl do brněnského studia Madfinger Games společnost Nuverse. Ta je herní odnoží technologického giganta ByteDance, jenž stojí za populární sociální sítí TikTok. Letos je to tedy po spojení Tencentu a největšího domácího studia Bohemia Interactive už druhý vstup velké čínské firmy do českých videoher.

Studio Madfinger Games bude známé především hráčům mobilních her. Oba díly zombie akce Dead Trigger i jejich nástupce Unkilled nebo tituly ze série stříleček Shadowgun patří v jinak takřka nepřeberné nabídce her na telefony k těm výrazně populárnějším a velice kladně hodnoceným. A to jak pro svou hratelnost, tak i díky na poměry telefonů velice působivé grafice.

Brněnské vývojáře vede od vzniku akciové společnosti Madfinger Games v roce 2010 (ačkoliv zkušený tým svůj projekt odstartoval už o několik měsíců dříve) i nadále jeden ze spoluzakladatelů Marek Rabas. Ten v minulosti pracoval například na známém válečném titulu Hidden & Dangerous, už déle než dekádu ale sleduje úspěchy své firmy v mobilním světě, kde její hry dosáhly na úctyhodnou metu více než 300 milionů stažení.

I proto byly Madfinger Games dnes už s šedesátkou pracovníků delší dobu v hledáčku hned několika zájemců. „Za posledních sedm let nás neustále kontaktovali různí investoři, fondy nebo herní společnosti. Vždy jsme to odmítali, ale minulý rok jsme se rozhodli, že přišel ten správný čas,“ přibližuje Rabas pro CzechCrunch situaci před investicí Nuverse.

Začali jsme vyjednávat s několika společnostmi, ve hře bylo několik subjektů,“ dodává bez jejich jmenování. Mezi nimi nakonec zvítězila jediná, a to rovnou součást čínského obra ByteDance. Toho v technologickém světě proslavil TikTok, celosvětově rychle rostoucí platforma pro sdílení krátkých videí. Samotný Nuverse si však v Brně zvolili i kvůli trochu odlišnému přístupu.

Gigant s nádechem startupu

Nuverse je nový hráč na poli mobilních her. A my jsme se vždy cítili lépe s někým, kdo se chová více jako startup, který chce něco dokázat, než jako zavedený korporát,“ vysvětluje Rabas. Čínská firma je v poslední době skutečně dravá, a to především v Asii. V dubnu spolkla taktéž čínské C4games, autory Red Alert Online, mobilní variace na známou strategii, a mezi její tituly patří i hry na motivy japonských komiksů a animovaných seriálů Naruto nebo One Piece.

Svou dravost nyní z východu Nuverse poprvé přenesl i na opačnou světovou stranu, do Česka. „My jsme se přitom o čínský trh v posledních letech sami moc nezajímali. Naše stávající hry byly zamýšleny spíše pro západní publikum,“ poznamenává šéf brněnského studia. Svůj zájem i startupovější přístup gamingová divize ByteDance samozřejmě doplnila i zajímavými čísly.

Nabídli nejlepší podmínky. Jak finance, tak i podporu při tvorbě her,“ říká Marek Rabas s poukázáním na investici ve výši pěti milionů eur, tedy bezmála 130 milionů korun. Za tu čínská společnost dostala v Madfinger Games blíže nespecifikovaný podíl, naprosto jasný je však už teď účel, na který peníze od Nuverse poputují.

madfinger-boxed-shadowgun

Shadowgun War Games je nejnovější titul Madfinger Games

Foto: Madfinger Games

Všechny finance se investují do vývoje, hlavně tedy do lidí. A to jak do stávajících zaměstnanců, tak i do nabírání nových a zkušených talentů,“ říká o peněžní injekci CEO Madfinger Games, jehož firma loňský rok zakončila s obratem ve výši 95 milionů korun a se ztrátou 16 milionů, ale v uplynulých letech dosahovala i na dvojnásobné tržby.

Její byznys stojí na mikrotransakcích, tedy na možnosti pořizovat do jinak bezplatných her vylepšení a doplňky, a to především kosmetického rázu, nikoliv jako herní výhodu. Poslední takovým titulem byly loni vydané Shadowgun War Games, investice však naznačila i další plány. „Rozmýšlíme, pracujeme na několika konceptech a uvidíme, co bude dál,“ nechce však Rabas prozradit detaily.

Východní vliv, severská stopa

Jak už bylo zmíněno v úvodu, Madfinger Games a Nuverse netvoří první česko-čínskou dvojici v českém herním průmyslu. Stejné spojení vzniklo letos v únoru i u největšího tuzemského herního studia Bohemia Interactive. Po jeho druhém nejúspěšnějším roce v historii do něj částku odhadovanou na jednotky miliard korun investoval čínský internetový holding Tencent.

Zájem o české herní firmy však nemají v posledních letech jen subjekty z Číny. Kromě východního vlivu je zde neméně výrazná i severská stopa. Do švédské mateřské skupiny Embracer Group patří díky napojení přes mezičlánek v podobě Koch Media (respektive dceřiného vydavatele Deep Silver) autoři úspěšné historické hry Kingdom Come: Deliverance z Warhorse Studios i nedávno založené studio Ashborne Games pod vydavatelem THQ Nordic.

V Brně pak loni na podzim vedle Ashborne vznikla z bývalého BadFly Interactive další firma v čele s jednou nejvýraznějších osobností českého herního průmyslu – Ingame Studios s Jarkem Kolářem. I tu vlastní švédská společnost, nikoliv však velká skupina jako jejich pomyslné sousedy, ale projekt Varvtre zkušeného vývojáře (a později o něco méně úspěšného ředitele Starbreeze Studios) Bo Anderssona.

„Trh akvizicí v herním průmyslu je na nejvyšších číslech, což svědčí o obrovském hladu velkých zahraničních firem,“ podotýká k obecně čilé aktivitě ve světě videoher Marek Rabas. „A já jsem rád, že se nezapomíná na česká studia,“ uzavírá ředitel a spoluzakladatel právě jednoho z nich.

Editor a redaktor CzechCrunche. Fanoušek sportu, her a technologií.