Český startup StreamBee pomáhá tvůrcům udělat ze streamovacího hobby živobytí. Má první miliony od investorů

Peter BrejčákPeter Brejčák

streambee-1-min

Foto: StreamBee

Zakladatelé StreamBee Jakub Blokša, Matej Kukučka a Martin Blokša

Streamování nejen herního obsahu se stalo fenoménem a jednu z nejdůležitějších rolí v něm hraje platforma Twitch, kde více než 30 milionů lidí denně sleduje další miliony streamerů. Z těch nejsledovanějších se stávají vlivné osobnosti, jejichž měsíční příjmy dosahují šestimístných částek, a obstát ve vzrůstající konkurenci je stále náročnější. Právě v tom bude tvůrcům obsahu pomáhat český StreamBee, který zaujal také investory z Lighthouse Ventures.

Loni založený startup vyvíjí datovou analytiku pro streamery, a to nejen z platformy Twitch, ale i z YouTube, Facebooku, dalších sociálních sítí i vlastních zdrojů. Zjednodušeně řečeno tak zakladatelé StreamBee Martin Blokša, Jakub Blokša a Matej Kukučka sami svůj startup označují jako Google Analytics pro streamery.

StreamBee kromě poskytování dat pomáhá zjistit například to, kdy mají být streameři online, jaký obsah streamovat nebo jak zvyšovat počet i aktivitu diváků. Právě díky těmto tipům chtějí tvůrcům obsahu umožnit proměnit své hobby na plnohodnotnou kariéru a pomocnou ruku projektu podávají také investoři.

Vyšší jednotky milionů korun do StreamBee výměnou za nespecifikovaný podíl vložil tuzemský venture kapitálový fond Lighthouse Ventures.Gaming je velmi rostoucí trh a věříme, že Martin a jeho tým mají zajímavé řešení, které dokáže obstát v globální konkurenci. From gamers to gamers – a proto jsme se rozhodli investovat do projektu StreamBee,“ říká Michal Zálešák, partner fondu. 

streambee-2-min

Foto: StreamBee

Zakladatelé StreamBee Jakub Blokša, Martin Blokša a Matej Kukučka

Tvůrci StreamBee očekávají, že měnící se návyky konzumace obsahu, které souvisí s nástupem generací Y a Z, nadále povedou k růstu popularity živě streamovaných videí. Cokoliv spojené s tvorbou se pak zařazuje do odvětví tzv. „creator economy“, kolem které začínají vznikat nové startupy.

Právě ty tvůrcům pomáhají unikátní obsah přímo tvořit nebo kolem něj nastartovat byznys. „Jsme na rozletu creator economy a věřím, že StreamBee bude jedním z hlavních pilířů, na kterých budou tvůrci živých přenosů budovat svá impéria,“ říká sebevědomě Martin Blokša z pozice ředitele startupu.

StreamBee nově získané prostředky využije zejména na dotažení produktů, které začnou postupně v tomto roce zpřístupňovat prvním uživatelům. Tím hlavním má být datová analytika stojící na monetizaci influencer marketingu a spustit by se měla koncem třetího kvartálu letošního roku.

Již za pár týdnů by měl ale světlo světa spatřit produkt Buzz, jenž má streamerům a divákům umožnit navazovat plnohodnotné konverzace prostřednictvím soukromých zpráv. Tvůrci platformy budou pomocí monetizace této služby filtrovat diváky, kteří chtějí navázat kontakt, a streamery motivovat k odpovědi.

Od hraní RuneScape ke společnému byznysu

Martin Blokša a Matej Kukučka se poznali před patnácti lety při hraní online hry RuneScape, kolem níž časem vybudovali i úspěšnou komunitu s tisíci členy, kterou spravovali s týmem dvaceti dobrovolníků. Martin se pak ve volném čase při práci pro firmy jako IBM, Mall.cz, SAP a Economia věnoval právě streamingu na Twitchi, což jej nakonec společně s Kukučkou přivedlo k nápadu založit vlastní startup.

Loni tak společně s Martinovým bratrem Jakubem odstartovali StreamBee, jehož tým aktuálně tvoří jedenáct lidí z celého světa. „Od 2020 až doteď jsme fungovali v bootstrap módu a byli financovaní z mých osobních úspor. Využil jsem peníze, které jsem vydělal budováním produktů pro jiné firmy, na budování vlastního produktu,“ doplňuje Martin Blokša s tím, že rozběh StreamBee podpořilo i finanční kolo označované jako friends, family and fools.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je fond Lighthouse Ventures. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina