Český Iterait díky umělé inteligenci hlídá lidi v obchodech a nákupních centrech. Letos plánuje vyrůst desetinásobně

Trojice zakladatelů startupu Iterait: Adam Blažek, Filip Matzner a Petr Bělohlávek

Foto: Iterait

Jen těsně před loňským nástupem pandemie český startup Iterait, který vyvíjí systémy s umělou inteligencí, počítačovým viděním a strojovým učením, oznamoval seed investici ve výši 55 milionů korun. Záběr firmy je opravdu široký, působí v oblastech od zdravotnictví až po marketing, a během vládních omezení obchodů se ukázalo další využití jejího hlavního produktu s názvem Vividi.

V podstatě jde o malou krabičku sloužící na zpracování obrazových dat o lidech, jako je věk, pohlaví či emoce. Na rozdíl od světové konkurence však v případě českého Vividi nedochází k práci s daty na cloudu, ale přímo lokálně v krabičce. Produkt se využívá například na vyhodnocování zásahu reklamy na digitálních panelech a její lepší cílení.

Během prvního covidového lockdownu však startup vyvinul update Vividi Stay Safe. Ten v obchodních centrech, supermarketech či dalších institucích počítá osoby vstupující a odcházející z prostoru a současně aktuální vytíženost místa zobrazuje na obrazovce u vstupu, čímž pomáhá regulovat počet návštěvníků.

Zařízení zároveň nabízí management front, kdy měří dobu čekání ve frontě a její délku, a provozovatele upozorní, aby například otevřel další pokladnu. Podobně dokáže sledovat obsazenost stolů v kancelářích a pracuje se i na využití v zemědělství. Aby Iterait posunul svůj produkt na ještě vyšší úroveň, představil novou a ekologičtější verzi Vividi.

img_2540-min

Zakladatelé Iteraitu: Filip Matzner, Adam Blažek a Petr Bělohlávek

Foto: Iterait

„Naší firmě jde o to, aby pomáhala způsobem, který bude nejen efektivní, ale zároveň i ekologický. A to my Češi umíme. Nová Vividi spotřebovává až dvacetkrát méně energie než jiné kamery s umělou inteligencí,“ říká Adam Blažek, který Iterait před třemi lety zakládal společně s Petrem Bělohlávkem a Filipem Matznerem.

„Dá se také díky malému příkonu napájet malými solárními panely. Příjemným bonusem je možnost ji využívat i venku, protože je vodotěsná a prachotěsná. A navíc je téměř plně recyklovatelná,“ doplňuje Blažek podrobnosti o nové verzi krabičky Vividi, na jejímž vzhledu pracoval student průmyslového designu na Umprum.

Mechanismus o velikosti mobilního telefonu umí vytvářet tzv. heat mapy prostoru a poskytovat informace o místech s největším výskytem lidí. Bezpečnost osobních dat je podle Iteraitu zajištěna tím, že zařízení rovnou vytváří online statistiky a neuchovává žádný obrazový materiál.

„Díky technologii Edge AI nevyužívá Vividi pro zpracování obrazových dat cloudové úložiště, a proto spotřebovává výrazně méně energie,“ říká Bělohlávek a doplňuje, že samotné zařízení je českým výrobkem, a to po stránce hardwaru i softwaru. Na fyzickém zpracování spolupracuje Iterait se dvěma dalšími českými firmami a programové vybavení vyvíjí vlastní interní tým společnosti.

Iterait prodal asi 200 zařízení Vividi s tím, že má dvacet klientů mezi obchodními centry, retailery, bankami a sportovními soutěžemi v celkem šesti zemích – kromě domácí České republiky také na Slovensku, v Polsku, Německu, Belgii a Švédsku. V těchto regionech startup získal také distributory.

Aktuálně sedmnáctičlenný tým i díky tomu očekává podporu svého růstu. V minulém roce podle vyjádření pro CzechCrunch obrat Iteraitu vyrostl o 210 procent a letos plánuje růst o tisíc procent oproti loňsku, díky čemuž by měl podle odhadu dosáhnout na obrat v řádu desítek milionů korun.

„Už za první kvartál jsme prodali více než za celý loňský rok. Dvě stě kusů zařízení Vividi je už u klientů, dalších dvě stě kusů je v produkci. Zároveň připravujeme integraci zařízení i na kasové systémy. Budeme tedy schopni propojit typově člověka s jeho nákupem a tržbou,“ doplňuje podrobnosti marketingová manažerka Iteraitu Dominika Pokorná.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.