České Sportlito nabírá miliony od Pale Fire Capital. Přinese moderní sportovní aplikaci pro mladou generaci

Lukáš Práža, Tomáš Ledba, Radek Alenka, Antonín Parma (Sportlito) a Dušan Šenkypl (PFC)

Foto: Sportlito

Řádnou startupovou cestu jako na houpačce má za sebou Antonín Parma. Pokud bychom neznali podrobnosti, mohlo by se vše zdát jako přímočarý příběh. Před rokem měl vizi o moderním sportovním zpravodajství a teď na něj nabírá peníze od investorů. Jenže Sportlito, které míří na mladou generaci odkojenou krátkými příběhy na Instagramu, přitom dlouho balancovalo na hraně.

„Byla to opravdická odysea,“ říká dnes již s úsměvem Antonín Parma. „Loni v létě jsme byli domluvení se třemi investory, vše směřovalo k podzimnímu spuštění aplikace, ale jeden z nich nakonec i kvůli další vlně koronaviru vycouval, a tak jsme museli hledat nové řešení,“ popisuje zakladatel Sportlita. Aplikace, která výsledky sportovních zápasů servíruje v atraktivní vizuální podobě, se tak musela o rok odsunout, ale teď by už jejímu spuštění nemělo stát nic v cestě.

Aktuální sportovní výsledky jsme dnes zvyklí sledovat například díky tuzemské aplikaci Livesport, která patří mezi světovou špičku a pro nejrychlejší informace o vstřelených gólech či získaných bodech ji využívají desítky milionů lidí po celém světě. Právě v Livesportu působil jako kreativní ředitel mnoho let i Antonín Parma, který chce nyní oslovit i mladší generace fanoušků novým, atraktivnějším formátem.

Sportlito nebude primárně o tom, aby klíčové události přineslo co nejrychleji, ale především co nejzajímavěji – zkrátka tak, aby fanouška zaujalo a ten si z toho odnesl více než jen vjem z notifikace, kde se změnilo u skóre jedno číslo. Byť to pro dlouholeté sportovní příznivce může znít nepochopitelně, pro nejmladší generace už dnes například fotbal nemusí být zdaleka tak atraktivní a je jasné, že o ně bude muset i nejrozšířenější sport na světě zabojovat.

Atraktivní vizuální příběhy

To si uvědomuje také Antonín Parma, který chce nabídnout ve Sportlitu pohled na sportovní klání i z jiného úhlu, než jsme byli dosud zvyklí. „Důraz do budoucna bude především na jednotlivé sportovní hvězdy. Budete moci sledovat příběh konkrétních hráčů v daných zápasech. Nic takového dnes neexistuje, ale je to extrémně atraktivní,“ je přesvědčen devětatřicetiletý Parma, který byl rovněž spolumajitelem digitální agentury Nydrle.

Jako jeden příklad za všechny uvádí téměř tři roky starý přestup jednoho z nejlepších fotbalistů planety Cristiana Ronalda. „Když přestoupil z Realu Madrid do Juventusu, společně s ním přešlo i několik stovek milionů fanoušků,“ připomíná Parma. Sledovat jsme to mohli například na instagramovém účtu Juventusu, kde skutečně po oznámení transferu slavného fotbalisty přibývali sledující závratnou rychlostí.

sportlito

Česká sportovní aplikace Sportlito

Foto: Sportlito

Nejen podle Parmy se bude muset fotbal i další sporty zamýšlet nad tím, jak se udělat pro fanoušky ještě atraktivnější, a Sportlito v tom chce pomoci. V aplikaci si tak fanoušci zaškrtnou jak své oblíbené kluby, tak i konkrétní hráče. Jakmile se bude hrát nějaký zápas, ve formátu podobném oblíbeným Stories na Instagramu uživatel dostane vše, co ho zajímá.

Nebude se přitom jednat jen o změnu výsledku, ale i další zásadní momenty, které na hřišti (ale do budoucna i mimo něj) proběhnou, spolu s fotografií přímo „z místa činu“, aby textovou informaci o vstřeleném gólu nebo neproměněné velké šanci doplnila i potřebná emoce. Vše budou fanouškům na míru sestavovat algoritmy, které nyní ve Sportlitu vyvíjí, a na celou myšlenku slyšeli také v tuzemské investiční skupině Pale Fire Capital.

„Antonín nás myšlenkou na vytvoření globální platformy rychlého sportovního zpravodajství pro mladé fanoušky nadchnul hned na první schůzce. Všichni partneři jsme v PFC sportovně naladění, ale v portfoliu jsme dosud neměli žádnou firmu, která by se sportem nějak zabývala. Ve Sportlitu vidíme obrovský potenciál,“ říká Dušan Šenkypl, zakládající partner Pale Fire Capital, kde působí společně s Janem Bartou, Davidem Holým a Petrem Krajíčkem.

Jak bývá u investorů z Pale Fire Capital zvykem, když se jim něco zalíbí, opřou se do toho se vší vervou, a tak Antonín Parma, přiznává, že díky získané investici má nyní Sportlito dostatek prostředků, aby se mohlo věnovat čistě vývoji aplikace a nemuselo v dohledné době řešit další investiční kola. Podle informací CzechCrunche by se mohla výše investice dle nastavených cílů vyšplhat do vyšších desítek milionů korun.

Pro Parmu jde zároveň o uzavření zmíněného strastiplného uplynulého roku, během něhož se zejména kvůli vycouvání původně domluvených investorů ocitl celý projekt v ohrožení. Sportlito se nejprve snažilo najít jiný, úspornější byznys model, následně uspělo mezi velkou konkurencí ve virtuálním akcelerátoru Hype Sports Innovation a rozvíjelo spolupráci s různými fotbalovými federacemi i kluby, ale nakonec si pláclo s PFC a vrátilo se k původnímu modelu.

Ty nejlepší z tisíců záběrů

Aplikace Sportlito je aktuálně v testovacím režimu a poprvé se chce fanouškům ukázat během blížícího se fotbalového mistrovství Evropy. Na něm bude možné sledovat několik desítek fotbalistů a získávat aktuální zpravodajství z jednotlivých zápasů jejich pohledem. Ať už to bude Cristiano Ronaldo v dresu Portugalska, nebo třeba někdo z českého reprezentačního výběru.

„Vyvíjíme řešení, které umožňuje celý proces tvorby obsahu automatizovat. Využíváme k tomu real-time sportovní data a stream fotografií od nejlepších sportovních fotografů přímo na hřišti. V datech umíme nacházet momenty, které jsou pro fanouška relevantní, sestavit k nim veškeré potřebné informace a ty zasadit do širšího kontextu,“ popisuje zakladatel Sportlita.

„Každému chceme vyprávět takový příběh zápasu, který ho skutečně zajímá. Dokážeme tak v reálném čase vyprávět příběh Manchesteru United v zápase proti Paris Saint-Germain, ale zrovna tak můžeme vyprávět příběh Bruna Fernandese nebo Neymara ve stejném zápase,“ doplňuje Parma. Jak takové příběhy vypadají, se můžete podívat zde.

antonin-parma

Antonín Parma, spoluzakladatel startupu Sportlito

Foto: Sportlito

Aby byly vizuální příběhy servírované v rámci osvědčeného formátu Stories co nejlepší, navázalo Sportlito úzkou spolupráci s Getty Images, což Parma považuje za jeden z velkých trumfů své aplikace. Jedna z největších fotobank na světě jednak dodává Sportlitu samotné fotografie a zároveň dle Parmy vidí v českém projektu potenciál i pro případnou další spolupráci nad rámec dodávání obsahu.

Mnoho práce s fotkami, jichž se během zápasů pořídí tradičně několik tisíc, totiž stále probíhá ručně. Sportlito by tak svými algoritmy, díky nimž dokáže v nepřeberném množství fotek najít tu správnou, která dobře vystihuje daný moment a bude lákavá i pro fanouška, mohlo výhledově oslovit i další firmy. A jeho technologie zajímá i samotné sportovní kluby, což si ověřilo i ve zmiňovaném akcelerátoru.

Antonín Parma se již o možné spolupráci bavil například se zástupci italských fotbalových velkoklubů jako Juventus, Inter nebo AS Řím, a přestože se teď soustředí na aplikaci pro jejich fanoušky, nevylučuje do budoucna spolupráci ani se samotnými kluby. Také ty totiž hledají nové způsoby, jak vtáhnout své příznivce do dění a nabídnout jim co nejatraktivnější formáty.

purpose-ventures-boxed

Přečtěte si takéDavid Šiška odchází z Mitonu a zakládá nový fond s Janem Bartou a spol. Máme připravených 100 milionů korun, hlásí

Aby byl co nejzajímavější obsah i v samotném Sportlitu, připojil se k projektu během loňského roku jako spoluzakladatel také známý český influencer a fotbalový expert Lukáš Práža. „Má publikum, na které míříme, dobře mu rozumí a ve fotbalovém světě má velký zásah na stovky tisíc lidí. Bude se u nás věnovat hlavně obsahu,“ říká Antonín Parma.

Od začátku projekt staví také s bývalým kolegou z Livesportu Tomášem Ledbou a s Radkem Alenkou ze studia Qest, které do Sportlita investovalo prostředky související s jeho vývojem. Aplikace je již nyní dostupná v App Store i Google Play, ale prozatím pouze na pozvánky, které však bude Sportlito registrovaným uživatelům postupně rozesílat.

Aktuálně aplikace nabízí možnost sledovat až 30 týmů a první velkou ochutnávku, jak celé Sportlito funguje, by měli uživatelé dostat během června a července, kdy bude probíhat již zmíněné fotbalové mistrovství Evropy. Během něj bude možné sledovat příběhy dvacítky vybraných hráčů a také samotné národní týmy.

Na podzim se pak plánuje ostré spuštění, které by mělo přinést sledování týmů i hráčů z největších fotbalových lig. Do budoucna se plánuje Antonín Parma se svým týmem zaměřit také na rychle rostoucí esporty, ale i basketbal či motorsport, přičemž k fotografiím by měla výhledově přibýt také krátká videa.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.