Zoot loni utržil 550 milionů korun. Má za sebou nejlepší měsíc za dva roky a spouští produkty pro zdraví

Milan Polák, spoluzakladatel módního e-shopu Different a šéf Zootu

Foto: Ivan Mladenov/Zoot

Zoot začínal jako český online prodejce módy a oblečení v jeho podání stále hraje prim, v posledním roce ale došlo k několika změnám. Největší z nich nastala, když se v loňském červnu spojil s konkurenčním e-shopem Different, a obě firmy od té doby vede zakladatel Differentu Milan Polák. Ten hned začal pracovat na ozdravení Zootu, aby letos mohl začít vydělávat, a zároveň mění původní zaměření módního prodejce a rozšiřuje jeho nabídku.

Výsledkem je, že kromě oblečení a bytových doplňků začal Zoot prodávat také kosmetiku a nejnovějším přírůstkem je teď kategorie Zdraví, v rámci níž do nabídky produktů zařadil potravinové doplňky. Nová sekce je podle vyjádření e-shopu určena především zákazníkům, kteří se chtějí starat o svou fyzickou pohodu, imunitu a tělo.

„Sekce Zdraví je dalším krokem na cestě, na které Zoot měníme v digitální lifestyle platformu. Chceme nabízet všechno, čím si děláme radost. Proto jsme nedávno k módě a bytovým doplňkům přidali sekci kvalitní a eko kosmetiky. Současná situace nám ukazuje, že zdraví naše a naší rodiny je silně spojeno i s naší radostí,“ přibližuje Polák.

Obrat přes půl miliardy korun

V loňském roce Zoot podle vyjádření pro CzechCrunch dosáhl na čisté tržby ve výši 550 milionů korun, tedy po odečtení vratek a DPH. S vratkami šlo o obrat na úrovni 1,2 miliardy korun bez daně. Právě vratky byly dlouhodobým problémem Zootu a navzdory pandemii se je tuzemskému e-shopu daří snižovat. Podle nejnovějších údajů ze 65 procent v loňském roce na současných 35 procent.

Po loňském stabilizačním roce by chtěl letos Zoot výrazněji vyrůst a konečně se dostat do černých čísel. Uplynulý březen byl přitom obratově jeho nejlepším měsícem od roku 2019 a kategorie Krása a zdraví během prvního kvartálu udělala stejný obrat jako za celý loňský rok. „Přerod Zootu v digitální lifestyle platformu se daří,“ pochvaluje si Polák pro CzechCrunch s tím, že nově otevřená sekce má tento cíl dále naplňovat.

Prémiové produkty v nové kategorii jsou řazeny podle jednotlivých zdravotních oblastí. Zákazníci tu najdou především české značky s tradicí, produkty rodinných firem či manufaktur. Podle Zootu se přitom nejedná o masově nabízené zboží, ale o výrobky ze specializovaných obchodů.

zoot-prodejna

Prodejna českého módního e-shopu Zoot

Foto: Zoot

„Cílem není nabídnout nekonečné množství produktů, ale výběr těch nejlepších, které jsme sami vyzkoušeli a které hlavně neobsahují zbytečnou chemii. Opravdu dbáme na to, aby produkty obsahovaly účinné přírodní složky bez chemie. V mnoha případech se jedná o ruční výrobu s pravidelnou kontrolou kvality,“ říká Polák.

Výběr jednotlivých značek a produktů má v kategorii na starosti odborný garant, jímž se stala Ivana Bednářová Častvajová, zakladatelka iniciativ Bez zbytečné chemie a charitativního projektu Pestrá strava. Zdravému životnímu stylu se věnuje již patnáct let a stojí také za certifikátem CEFF označujícím potraviny bez nežádoucích chemických přísad.

V nabídce nové sekce je po spuštění zhruba 300 položek, do konce roku chce e-shop tento počet navýšit na tisíc. „Produkty jsou prémiové kvality, ve většině případů se nenabízejí v běžných obchodech. Vynikají vysokou kvalitou, které odpovídá i vyšší cena,“ vysvětluje pro CzechCrunch Bednářová.

Prodej výrobků této kategorie přes platformu Zootu je otevřený také třetím stranám pomocí tržiště, avšak jen po dohodě právě s Bednářovou. Takzvaný marketplace, který prodejce představil v loňském červnu, aktuálně tvoří asi sedm procent celkového obratu firmy a cílem je navýšit tento podíl do konce letošního roku na třicet procent.

Zároveň Zoot začíná po letech opět pronikat také do zahraničí. V únoru oznámil, že otevírá tři nové země, a nyní pro CzechCrunch hlásí, že nově otevřené trhy Chorvatsko, Slovinsko a Rumunsko tvořily hned za první měsíc dohromady asi tři procenta celkového obratu.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.