Ze Smíchova se stane moderní přepravní uzel. Praha schválila novou podobu tamního nádraží a jeho okolí

Vizualizace nového dopravního smíchovského terminálu

Foto: A69

Když byl před dvěma lety představen plán pro modernizaci Smíchovského nádraží, které dlouhodobě odpuzuje veřejnost svým zanedbaným prostředím a kriminalitou, uvítali to snad všichni, jež s tímto místem mají co do činění. Nyní přichází další zpráva, která potvrzuje, že se na přípravách rekonstrukce nádraží včetně jeho nejbližšího okolí pracuje, a odhaluje pozměněný design budovy.

Rada hlavního města Prahy schválila koncept, na základě kterého se bude projekt připravovat. Pod taktovku si ambiciózní iniciativu, jež má ze Smíchovského nádraží udělat moderní dopravní terminál, vzali architekti z ateliéru A69 a sdružení firem Metroprojekt, Sudop EU a Sudop Praha. Samotná příprava má trvat dva až tři roky, otevření se očekává v roce 2026.

Návrh hovoří o kompletní přestavbě, která vyústí spuštěním nového zastřešeného terminálu propojujícího železnici, metro, tramvaje a autobusy s cílem zkrátit přestupní vazby pro cestující a zpříjemnit jim zážitky z cestování. Současně dojde k rozšíření nástupní haly, úpravy přednádražního prostoru v ulici Nádražní a vybudování P+R parkoviště až pro tisíc aut.

Z rekonstruovaného nádraží budou těžit i dálkové a příměstské autobusy, kterou už nebudou končit v ulici Na Knížecí a před Smíchovským nádražím. Naopak se přesunou do horního patra terminálu přímo nad nástupišti. Městské autobusy se pak budou odstavovat v novém přednádražním prostoru, odkud budou mít případní pasažéři přístup k trolejbusovým a elektrobusovým linkám.

smichovske-nadrazi-1

Modernizované Smíchovské nádraží s tmavou střechou

Foto: A69

smichovske-nadrazi-5

Podoba chystané nádražní haly

Foto: A69

Při pohledu na nové grafické vizualizace si lze ovšem povšimnout, že se oproti původním lehce změnily. To proto, že se počítá s mírně přepracovanou konstrukcí střechy terminálu, která bude vytvořena z odlehčené oceli a „provzdušněně“ navržený terminál bude narušovat tmavší barvou. Integrována bude i stávající centrální část výpravní budovy vlakového nádraží.

Soustředěnost se kladla i na revizi pěších tahů, v rámci kterých došlo například k úpravám na autobusové platformě a trasování jejího napojení na úroveň peronů, ulice Nádražní a metra, které povede pod terminálem. V neposlední řadě má vzniknout také lávka přes železnici, která propojí Smíchov, Radlice a budovanou čtvrť Smíchov City mezi nádražím a ulicí Na Knížecí.

„Podoba Terminálu Smíchov se postupně konkretizuje posouváním projektu k jeho stavbě a úspěšnému dokončení. Zanedbaná dopravní stavba se za pár let stane moderním dopravním hubem, který v Praze chybí. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde,“ říká náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

„Na Smíchově naopak budou cestující moci na jednom terminálu využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti,“ dodává Scheinherr. Náměstek pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček uvádí, že na celém projektu se bude úzce spolupracovat se Správou železnic, pro jejíž nové sídlo bude vypsána zvláštní architektonická soutěž.

Myslí se i na ekologickou stránku projektu, která by se měla projevit vysázením řady stromů v těsné blízkosti nádraží i osázením svislých ploch terminálu zelení a solárními panely. V chystaném parkovacím domě by navíc měla být i stání s nabíječkami vymezená výhradně pro majitele elektromobilů a chystá se i systém pro šetrnější hospodaření s vodou.

smichovske-nadrazi-7

Součástí projektu bude i nové náměstí

Foto: A69

smichovske-nadrazi-4

Pohled na nový terminál z dálky

Foto: A69

smichovske-nadrazi-3

Podoba nového smíchovského terminálu

Foto: A69

smichovske-nadrazi-2

Podoba nového smíchovského terminálu

Foto: A69

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.